Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2016-06-23 12:52:09

Program zakupu samolotów dla VIP

     Sekretarz stanu w MON Bartosz Kownacki poinformował, że w dniu 22 czerwca br. Stały Komitet Rady Ministrów zaakceptował wieloletni program pozyskania samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie - tzw. samolotów dla VIP. W pierwszej kolejności program zakłada pozyskanie dwóch samolotów "małych" (klasy business jet), zabierających do 20 pasażerów i przeznaczonych głównie do wykonywania lotów krajowych i europejskich oraz dwóch samolotów "średnich" przewożących do 100 pasażerów o zasięgu umożliwiającym wykonywanie lotów transatlantyckich bez międzylądowania. Samoloty mają zostać zamówione w drodze dwóch odrębnych postępowań przetargowych, które powinny zostać ogłoszone najpóźniej do końca września tego roku. Łączna wartość planowanego zamówienia szacowana jest na ok. 1,7 mld PLN.

Embraer 175. Fot.MON

Próby zakupu nowych samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie trwają już od wielu lat. Pozostaje mieć nadzieję, że tym razem zakończą się one sukcesem. Do tego czasu polskim decydentom pozostaje korzystanie z samolotów czarterowanych od LOT-u. Fot. MON 

  Zamówienie ma umożliwić także opcjonalne domówienie w przyszłości kolejnych maszyn - o ile pojawi się taka potrzeba i dostępne będą niezbędne środki finansowe. Samoloty "małe" mają zostać dostarczone już pod koniec przyszłego roku. Biorąc pod uwagę czas niezbędny do przeprowadzenia przetargu, wydaje się to jednak mało prawdopodobne. W przypadku samolotów "średnich" na dostarczenie i przeszkolenie pilotów według MON potrzeba minimum 3 lat, tak więc ich wykorzystanie będzie możliwe najszybciej od 2019 roku. Samoloty "średnie" od początku mają zostać wyposażone w zarówno pasywne jak i aktywne systemy samoobrony oraz system łączności satelitarnej. W przypadku samolotów małych takie doposażenie ma zostać przeprowadzone dopiero po pewnym czasie. W obu przypadkach przewiduje się zakup samolotów fabrycznie nowych, które będą na stanie Sił Zbrojnych RP i będą pilotowane przez załogi wojskowe. Minister Kownacki podkreślił, że wymogiem zamawiającego będzie również aby serwis dostarczonych maszyn był prowadzony w Polsce. W MON planuje się już także etaty i szkolenia dla załóg nowych samolotów oraz żołnierzy którzy będą zajmowali się zabezpieczeniem lotów i obsługą techniczną.

  Dodatkowo resort obrony rozważa możliwość szybkiego pozyskania jednej "średniej" maszyny używanej. Jej wykorzystanie mogłoby rozpocząć się w krótkim czasie, a docelowo stanowiłaby ona rezerwę dla tworzonej floty samolotów VIP, ale decyzji w tej sprawie jeszcze nie podjęto.

(TD)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Pocisk przeciwokrętowy Exocet

Pocisk przeciwokrętowy Exocet

Francuski pocisk Exocet był jedną z pierwszych konstrukcji tego rodzaju skonstruowanych i wprowadzonych do produkcji na Zachodzie, choć palma pierw...

więcej polecanych artykułów