Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2016-08-23 11:05:08

Polska nadal analizuje możliwość wspólnego zakupu samolotów MRTT

     W dniu 28 lipca br. poinformowano o decyzji dotyczącej zamówienia przez Holandię i Luksemburg dwóch wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących Airbus A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport) w ramach międzynarodowej inicjatywy wspólnego zakupu tego typu samolotów o nazwie MMF (Multinational MRTT Fleet). Pojawiły się wówczas głosy o rezygnacji przez Polskę z udziału w tym programie, okazuje się jednak, że w Ministerstwie Obrony Narodowej nadal trwa proces analiz i negocjacji w tej sprawie.

A330-MRTT-Fot.Airbus Defence&Space

Airbus A330 MRTT w konfiguracji powietrznego tankowca. Fot. Airbus Defence&Space

  Pomysł wspólnego zakupu i eksploatacji wielozadaniowych samolotów MRTT w ramach programu MMF narodził się w 2012 roku, z inicjatywy ministrów obrony 10 europejskich państw: Belgii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Węgier, Luksemburga, Holandii, Polski, Portugalii i Norwegii, które w dniu 19 listopada 2012 roku podpisały list intencyjny w tej sprawie. Nadzór nad programem został powierzony Europejskiej Agencji Obrony EDA (European Defence Agency).

  W grudniu 2014 roku poinformowano, że w ramach programu MMF Holandia, Polska i Norwegia zdecydowały się na rozpoczęcie negocjacji z Airbus Defence&Space związanych ze wspólnym pozyskaniem kilku samolotów Airbus A330 MRTT. Podjęto także decyzję, że negocjacje w sprawie zakupu prowadzone będą za pośrednictwem agencji wsparcia NATO NSPA (NATO Support Agency), która zleciła je zlokalizowanej w niemieckim Bonn agencji ds. współpracy zbrojeniowej OCCAR (Organisation Conjointe de Coopération en matière d’ARmement). Udział Polski w kosztach programu MMF szacowano wówczas na 22 procent.

  Ostatecznie jednak jako pierwsze na zakup dwóch samolotów MRTT, które mają zostać dostarczone po 2020 roku, zdecydowały się w lipcu br. Holandia i Luksemburg. Liderem programu została Holandia, ale planowane do zakupu samoloty mają stać się własnością NATO. Zarówno Holandia jak i Luksemburg będą  mogły z nich korzystać w zależności od własnych potrzeb. Możliwość zmiany konfiguracji A330 MRTT pozwoli na realizacje misji: transportu strategicznego, tankowania w powietrzu lub ewakuacji medycznej. Miejscem stacjonowania maszyn MRTT będzie holenderska baza lotnicza w Eindhoven.

  Pomimo zawarcia umowy MoU (Memorandum of Understanding) pomiędzy Holandią i Luksemburgiem oraz podpisania kontraktu z Airbus Defence&Space, program MFF nadal pozostaje otwarty dla innych państw, które wyrażą chęć przystąpienia do niego. Jeśli do tego dojdzie, koszty programu zostaną podzielone na wszystkich uczestników, proporcjonalnie do planowanego poziomu wykorzystania. Możliwe jest także zwiększenie liczby planowanych do zakupu samolotów MRTT, nawet do 8 egzemplarzy, tyle bowiem może stacjonować w bazie w Eindhoven.

  Wróćmy jednak do Polski. Według informacji otrzymanej z resortu obrony rozpatrywane są dwa czynniki determinujące udział naszego kraju w programie MRTT. Pierwszym z nich są skutki finansowe, stanowiące duże obciążenie dla budżetu państwa i MON. Do 2022 roku są one szacowane na kwotę 1.165,4 mln PLN (zgodnie z kursem NBP z dnia 6 czerwca 2016 roku 1 EUR = 4,3913 PLN). Takie wydatki zdaniem MON mogą zakłócić alokację środków finansowych na inne cele związane z modernizacją Sił Zbrojnych RP. Drugim czynnikiem który ma zadecydować o polskim udziale w programie MRTT są „wyniki negocjacji z firmą Airbus Defence&Space dotyczące uzyskania zagwarantowanego zwrotu przemysłowego w formie zamówień dla polskiego przemysłu w wielkości ok. 500 mln PLN. Ministerstwo Obrony Narodowej konsekwentnie przestrzega zasady uzyskania korzyści przemysłowych (offsetu) w tego typu transakcjach. Decydującym o uczestnictwie w programie będzie wynik negocjacji z firmą Airbus Defence&Space”.

  W przypadku nieprzytępienia do programu MMF będzie kontynuowany udział Sił Zbrojnych RP w programach: ATARES (Air Transport & Air-to-Air Refuelling and other Exchange of Services), dającego dostęp m. in. do usług tankowania w powietrzu, SAC (Strategic Airlift Capability) w ramach którego Polska jest współużytkownikiem samolotów transportowych C-17 Globemaster III oraz SALIS (Strategic Airlift Interim Solution), który umożliwia korzystanie przez uczestniczące w nim państwa z samolotów transportowych An-124-100 Rusłan. Jak poinformował redakcję MON, w takiej sytuacji „budowanie narodowej zdolności poprzez pozyskanie samolotów MRTT będzie odłożone w czasie, pozwalając wówczas na realizację innych krytycznych dla systemu obronnego państwa programów”.

  Wydaje się, że ostateczna decyzja dotycząca udziału Polski w programie MMF uzależniona będzie od prac prowadzonych przez MON w zakresie redefinicji Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP, których rezultaty mamy poznać do 15 września tego roku, a być może nastąpi to już podczas rozpoczynającego się 6 września br. XXIV Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

(TD)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Bezzałogowy General Atomics MQ-1C Gray Eagle

Bezzałogowy General Atomics MQ-1C Gray Eagle

Rok 2002 przyniósł dwa bardzo istotne wydarzenia dla przyszłości floty systemów bezzałogowych US Army. Jednym z nich było rozpoczęcie dostaw, pocho...

więcej polecanych artykułów