Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2016-08-29 13:30:36

Oferta PGZ S.A. na MSPO 2016

     W dniu 27 sierpnia br. Telewizja Polska wyemitowała kolejny odcinek programu "Nasza armia", w którym zaprezentowano między innymi część oferty Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A., która ma zostać zaprezentowane podczas rozpoczynającego się 6 września br. Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Wśród planowanych do wystawienia pojazdów mają znaleźć się między innymi: zmodernizowany czołg Leopard 2A4 do wersji 2PL, wóz zabezpieczenia technicznego ARV-3 Buffalo, demonstrator Uniwersalnej Modułowej Platformy Gąsienicowej (UMPG) Anders w wersji bwp z wieżą Hitfist-30P zintegrowaną z ppk Spike-LR, demonstrator czołgu PT-16 będący zmodernizowaną wersją czołgu PT-91 Twardy, most towarzyszący MS-20 oraz KTO Rosomak w czterech wersjach: wozów rozpoznawczych R1/R2, wozu wsparcia ogniowego z armatą kalibru 120 mm i wozu rozpoznania technicznego (WRT).

  W programie przedstawiono zakres oferty na kieleckie targi przygotowanej przez trzy należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. spółki: Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy S.A., Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych "OBRUM" Sp. z o.o oraz Rosomak S.A. Ofertę wymienionych firm prezentowali: Adam Janik - Prezes wszystkich trzech spółek, Piotr Wypych - Dyrektor ds. Organizacyjnych z Bumar-Łabędy, Piotr Stryjek - Kierownik Działu Zarządzania Projektami z OBRUM, Robert Hałek także z OBRUM, Cezary Dominiak Członek Zarządu Rosomak S.A. i Roman Szyngiera - Główny Konstruktor tego zakładu. 

  Wśród produktów prezentowanych przez obie firmy z Gliwic mają znaleźć się: zmodernizowany czołg Leopard 2A4 do wersji 2PL, bazujący na podwoziu czołgu Leopard 2 wóz zabezpieczenia technicznego ARV-3 Buffalo (ARV - Armoured Recovery Vehicle) przeznaczony do holowania i prowadzenia napraw czołgów Leopard 2 (w tym także wozów w najcięższych wersjach), most towarzyszący MS-20, demonstrator czołgu PT-16 oraz demonstrator Uniwersalnej Modułowej Platformy Gąsienicowej (UMPG). W programie przedstawiono szczegóły dotyczące dwóch ostatnich wymienionych konstrukcji.

Czołg PT-16. Fot.Naszaarmia.pl
Czołg PT-16, czyli propozycja modernizacji czołgu PT-91 Twardy.
Fot. Kadr z programu Naszaarmia.pl (TVP1).

Czołg PT-16

  Pierwszą omówioną propozycją był demonstrator czołgu oznaczony roboczo jako PT-16. Jest to zmodernizowany czołg PT-91 Twardy, który ma się charakteryzować poprawionymi zdolnościami w zakresie siły ognia, manewrowości oraz ochrony balistycznej. Zgodnie z założeniami projektantów PT-16 ma posiadać siłę ognia taką jak nowoczesne czołgi państw zachodnich. Ma to być możliwe dzięki zastosowaniu armaty kalibru 120 mm, która pozwoli na wykorzystanie standardowej amunicji NATO, w tym przeciwpancernej DM53/DM63 oraz programowalnej typu ABM (Airburst Munition). W produkcję czołgu zamierza się zaangażować w jak największym stopniu przedsiębiorstwa polskiego przemysłu obronnego. Jako przykład zaproponowano, aby wykonawcą armaty kalibru 120 mm została Huta Stalowa Wola S.A. W konstrukcji PT-16 ma zostać wykorzystany oryginalny kadłub czołgu PT-91, doposażony w panele pancerza kompozytowego o grubości co najmniej 60 mm, co według obliczeń projektantów ma doprowadzić do znacznej poprawy odporności balistycznej. W celu polepszenia zdolności manewrowych PT-16 ma otrzymać produkowany w Serbii nowy powerpack z silnikiem osiągającym moc 1000 KM. Podobnie jak w przypadku kadłuba, także wieża ma pochodzić z oryginalnego czołgu PT-91. Poza wymianą armaty, na powierzchni wieży zaplanowano instalację specjalnie skonstruowanych paneli pancerza kompozytowego, które mają pozwolić na osiągnięcie odporności balistycznej przodu wieży na poziomie co najmniej 1000 RHA (Rolled Homogeneous Armour), czyli wartości "porównywalnej" dla przodu wieży czołgu Leopard 2A5. Planuje się również wymianę systemu kierowania ogniem, zastosowanie łożyska bezluzowego oraz wymianę mechanizmów naprowadzania na elektryczne, a także instalację na wieży zdalnie sterowanego (obsługiwanego z wnętrza wieży) modułu uzbrojenia z rodziny ZSDU "Kobuz" z karabinem maszynowym kalibru 7,62 mm lub 12,7 mm - w zależności od wymagań zamawiającego.

  Koncepcję (demonstrator) PT-16 opracowano w ciągu ok. 6 miesięcy przy zaangażowaniu stosunkowo niewielkich środków finansowych. Pomimo stanowiska resortu obrony zgodnie z którym nie planuje się modernizacji czołgów PT-91, twórcy koncepcji PT-16 licząc na zainteresowanie Sił Zbrojnych RP i rozmowy z MON, które umożliwią wypracowanie ostatecznego kształtu niezbędnych ulepszeń. Jak podkreślił prezes Janik "mamy szansę na rozwój nowych własnych projektów, czemu sprzyja obecny Zarząd PGZ, jak i Ministerstwo Obrony Narodowej, które oczekuje z naszej strony na jakieś propozycje". 

UMPG Anders z Hitfist-30P i ppk Spike

  Drugą propozycją zakładów Bumar-Łabędy i OBRUM będzie opracowana całościowo w Polsce Uniwersalna Modułowa Platforma Gąsienicowa (UMPG) znana także pod nazwa Anders, która ma pozwolić na zaoferowanie całej gamy pojazdów o różnym zastosowaniu i którą opracowano w ramach projektu badawczo-rozwojowego w latach 2008-2010. W tym roku w Kielcach planuje się jej prezentację w wersji bojowego wozu piechoty, wyposażonego w wieżę Hitfist-30P z 30 mm armatą ATK Mk 44 Bushmaster II (znaną z KTO Rosomak) zintegrowaną z dwoma wyrzutniami przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike-LR. W programie podkreślono charakter modułowy platformy, który osiągnięto na kilku poziomach. Po pierwsze UMPG charakteryzuje się modułowym poziomem ochrony balistycznej, zaczynającym się od poziomu 4 wg. STANAG 4569 (odporność na ostrzał z WKM 12,7 mm lub 14,5 mm z odległości 200 m), aż do poziomu 5 (odporność na ostrzał amunicją 25x137 mm APDS-T z odległości 500 m), co można uzyskać poprzez instalację dodatkowych modułów opancerzenia.

  Po drugie przez 6 lat od opracowania Andersa był on prezentowany zarówno w wersji wozu wsparcia ogniowego jak i bojowego wozu piechoty, z wieżami załogowymi i bezzałogowymi, uzbrojonymi w armaty kalibru 30, 105 i 120 mm. Pojazd który zostanie zaprezentowany w tym roku charakteryzuje się 6-kołowym podwoziem o zwiększonej przestrzeni ładunkowej. W przyszłości istniej również możliwość budowy dłuższego o metr podwozia 7 kołowego, które pozwoli na zwiększenie załogi nawet o 4 osoby.

  Tegoroczna propozycja UMPG Anders w wersji ciężkiego, niepływającego bwp stanowi alternatywę dla opracowywanej przez HSW S.A. platformy nowego pływającego bwp kryptonim Borsuk, którego prototyp ma zostać opracowany najszybciej pod koniec przyszłego roku.

UMPG (Anders) z wieżą Hitfist-30P. Fot.Naszaarmia.pl

Najnowsza wersja UMPG Anders w roli bwp z wieżą Hitfist-30P i ppk Spike-LR przygotowana do prezentacji na MSPO 2016. Fot. Kadr z programu Naszaarmia.pl (TVP1).

UMPG (Anders) z wieżą Hitfist-30P - 2010

UMPG Anders była już prezentowana i testowana z wieżą Hitfist-30P (bez ppk Spike) w 2010 roku. Jedną z cech różniących podwozie Andersa z 2010 i 2016 roku (i widocznych na zaprezentowanych zdjęciach) jest zastosowanie odmiennych modułów opancerzenia. 

Rosomak WRT i WWO 

  Wśród kieleckiej oferty Rosomak S.A. mają się znajdować miedzy innymi Kołowe Transportery Opancerzone Rosomak w wersji wozu rozpoznania technicznego (WRT) oraz w wersji wozu wsparcia ogniowego (WWO) z wieżą z armatą kalibru 120 mm. Pierwszy z nich został opracowany w wyniku pracy rozwojowej realizowanej na podstawie umowy o wartości 233,5 mln PLN z czerwca 2014 roku (pierwsza wersja prototypu powstała na podstawie umowy z 2009 roku). Pojazdy tego typu zostały opracowane w celu prowadzenia: diagnostyki technicznej, ratownictwa technicznego i medycznego oraz wykonywanie napraw w polu uszkodzonych KTO Rosomak. Ich produkcja seryjna ma się rozpocząć jeszcze w tym roku i zakończyć w 2018 roku po wyprodukowaniu 33 zamówionych pojazdów.

  Rosomak w wersji WWO z belgijską armatą Cockerill Mechanical Industries kalibru 120 mm jest autorską propozycją zakładu z Siemianowic Śląskich, wystawianą już podczas MSPO w 2015 roku, która jak dotychczas nie doczekała się jednak zainteresowania ze strony Sił Zbrojnych RP. Pojazd w tej wersji nie był jeszcze testowany "ogniowo", choć jak zapewnia producent, wcześniej z zadowalającymi rezultatami prowadzono próby systemu z armatą kalibru 105 mm (WWO Wilk).  

 Rosomak-WRT i WWO 120 mm. Fot.Naszaarmia.pl

KTO Rosomak w wersji wozu rozpoznania technicznego (WRT) - po lewej i wozu wsparcia ogniowego z armatą kalibru 120 mm - po prawej. Fot. Kadr z programu Naszaarmia.pl (TVP1).

Rosomak R-1 i R-2

  Ostatnie zaprezentowane w programie pojazdy to KTO Rosomak w dwóch wersjach, wozu dowódczego rozpoznania ogólnowojskowego Rosomak R-1 i "zwykłego" wozu rozpoznania Rosomak R-2, zaprojektowanych na bazie KTO Rosomak w wersji bojowej z wieżą Hitfist-30P, na podstawie pracy rozwojowej realizowanej już od 2008 roku. Podczas ich opracowywania projektanci musieli spełnić dwa kluczowe wymagania. Pierwsze z nich dotyczyło utrzymania zdolności do pływania pomimo zwiększenia - ze względu na instalacje dodatkowego wyposażenia - masy własnej pojazdu. Drugie wymaganie dotyczyło zapewnienia zwiększonej ilości energii elektrycznej niezbędnej do zasilania urządzeń rozpoznawczych i łączności, co wymagało istotnej modyfikacji układu zasilania elektrycznego. Zakończenie pracy rozwojowej przewiduje się w terminie do końca pierwszego kwartału 2017 roku. Kolejnym etapem powinny być dostawy 16 pojazdów seryjnych w wersji R-1 i 34 w wersji R-2 w terminie do końca 2020 roku. W przyszłości planuje się także pozyskanie kolejnych wozów rozpoznawczych R-1 i R-2, ale już z wieżę bezzałogową ZSSW-30. Nastąpi to jednak dopiero po zakończeniu pracy rozwojowej związanej z jej opracowaniem i po dostosowaniu do wersji rozpoznawczej. 

Elementy wieży wozów rozpoznawczych KTO Rosomak

Widok od tyłu zmodyfikowanej wieży Hitfist-30P KTO Rosomak w wersji rozpoznawczej. Widoczne mikrofony kierunkowe systemu detekcji strzałów oraz dzienno-nocna głowica obserwacyjna (po prawej). Fot. Kadr z programu Naszaarmia.pl (TVP1)

Cały odcinek programu "Naszaarmia.pl" z dnia 27 sierpnia br. dostępny jest TUTAJ.

(TD)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Pocisk przeciwokrętowy Exocet

Pocisk przeciwokrętowy Exocet

Francuski pocisk Exocet był jedną z pierwszych konstrukcji tego rodzaju skonstruowanych i wprowadzonych do produkcji na Zachodzie, choć palma pierw...

więcej polecanych artykułów