2016-09-08 06:12:25
MSPO16: Śmigłowce i współpraca przemysłowa - Grupa Airbus w Kielcach
Kolejna edycja MSPO dla Grupy Airbus z jednej strony stała się okazją do prezentacji swej bogatej oferty, z której niewątpliwie najbardziej zauważalne były promowane po raz kolejny w Kielcach śmigłowce H225M Caracal, Tiger czy H145M, ale także np. satelita obserwacyjny Astrobus S Earth czy samoloty transportowo – tankujące A330 MRTT.Równocześnie jednak prezentacja oferty grupy była okazję do przedstawienia zaangażowania przemysłowego i projektowego producenta w Polsce.
Tym razem w Kielcach prezentowano śmigłowiec z 4 RHFS. Fot. Michał Gajzler/Dziennik Zbrojny
W tym ostatnim przypadku należy wyraźnie zaznaczyć, że europejski koncern nie ogranicza swych aktywności do sfery produkcyjnej, ale w dużym stopniu korzysta z potencjału naukowo-badawczego polskich uczelni. W szczególności mowa tu o Politechnice Łódzkiej oraz Uniwersytecie Technologiczno-Humanistycznym im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu, które współpracują z Airbus Helicopters przy takich zadaniach jak, odpowiednio, projekty szybkiego śmigłowca Clean Sky 2 oraz projekty nowych wirników, czy też w przypadku radomskiej uczelni, projekt nowych wyciągarek oraz systemów aktywnej redukcji drgań. Program badawczo - rozwojowy, którego efektem miało stać się opracowanie wspomnianych wyciągarek miał z resztą zakończyć się powodzeniem, opracowanie rozwiązanie ma doczekać się wdrożenia do produkcji seryjnej w Radomiu. Przedstawiciele europejskiego producenta śmigłowców mieli również przedstawić inne projekty realizowane przy współpracy polskich przedsiębiorstw, takie jak prace nad opracowaniem wału napędowego śmigła ogonowego, czy nowych foteli lotniczych. Przedstawiciele grupy mieli również poinformować, że obecnie 150 osób prowadzi w Polsce prace B+R na rzecz Airbus Helicopters.
Grupa Airbus poinformowała także o inwestycjach realizowanych na Okęciu, związanych z utworzeniem kompleksu pomieszczeń czystych wykorzystywanych do produkcją wiązek wykorzystywanych w systemach satelitarnych. W przyszłości ta sama infrastruktura może być́ wykorzystywana do montażu bardziej złożonych urządzeń́ wchodzących w skład satelitów i wyrzutni lub montażu kompletnych małych satelitów.
Przedstawiciele Airbusa mieli również wyrazić nadzieję, że centrum serwisowe C295M ulokowane w PZL "Warszawa-Okęcie" będzie wykorzystywane nie tylko na rzecz polskich, ale również fińskich i czeskich sił powietrznych.
W czasie MSPO przekazano również informacje o rozwoju działalności spółki Azura Polska, części holdingu NIMROD Group, realizującej dostawy komponentów wykorzystywanych do produkcji szerokokadłubowych samolotów pasażerskich A350.