Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2017-02-16 22:10:59

Zakup samolotów MRTT – nowe analizy

     W dniu 15 lutego br. Inspektorat Uzbrojenia poinformował o rozpoczęciu fazy analityczno-koncepcyjnej w zakresie pozyskania zdolności do zapewnienia: powietrznego transportu o zasięgu strategicznym, ewakuacji medycznej i tankowania w powietrzu, zgodnie z Wymaganiami Operacyjnymi pod kryptonimem Karkonosze. W praktyce oznacza to rozpoczęcie dalszych analiz związanych z zakupem samolotów MRTT (Multi Role Tanker Transport) lub usługi zapewniającej dostęp do tego rodzaju samolotów. Do tej pory Polska rozważała udział w międzynarodowym programie wspólnego nabycia samolotów MRTT o nazwie MMF (Multinational MRTT Fleet), obecnie mowa jest jednak o pozyskaniu w/w zdolności „w układzie narodowym”.

A330-MRTT_fot.ADS

Polska uczestniczyła w programie MMF od 2012 roku. Rozpoczęcie nowych analiz "w układzie narodowym" w praktyce oznacza rezygnację z udziału w tej międzynarodowej inicjatywie. Jeśli jednak MON wskazywał na "duże obciążenie dla budżetu państwa" w przypadku planowanego wspólnego nabycia samolotów, to należy postawić pytanie o zasadność i możliwość sfinansowania programu przy zakupie indywidualnym. Fot. Airbus Defence&Space

  Resort obrony rozważa dwa sposoby zaspokojenia w/w zdolności. W zasadniczy sposób (priorytetowo) poprzez zakup bezpośredni samolotów typu MRTT w liczbie zapewniającej spełnienie zakładanych scenariuszy użycia lub opcjonalnie poprzez zakup bezpośredni usług. W ramach zabezpieczenia dla Sił Zbrojnych RP powyższych zdolności Inspektorat Uzbrojenia planuje pozyskać sprzęt wojskowy m.in. taki jak:

  • samoloty transportowe o zasięgu strategicznym lub usługi transportu o zasięgu strategicznym;
  • samoloty posiadające możliwość tankowania w powietrzu innych statków powietrznych lub usługi tankowania w powietrzu;
  • samoloty o zasięgu strategicznym posiadające możliwość transportu na pokładzie rannych, w tym wymagających intensywnej opieki medycznej lub usługi transportu rannych;
  • zintegrowane zabezpieczenie logistyczne (w przypadku pozyskania samolotów), zawierające co najmniej: wyposażenie obsługowe, zestaw części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych, wsparcie eksploatacji, gwarancję jakości oraz wsparcie techniczne w ramach serwisu pogwarancyjnego, pakiet szkoleń dla personelu latającego i technicznego.

  Pierwszym etapem rozpoczętej fazy analityczno-koncepcyjnej ma być procedura badania rynku, do udziału w której zainteresowane podmioty mogą zgłaszać się w terminie do dnia 17 marca tego roku.

  Więcej na temat wcześniejszych planów zakupu samolotów MRTT przez Polskę można przeczytać TUTAJ.

(TD)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Szwedzkie okręty podwodne 1945-2012 - cz.II

Szwedzkie okręty podwodne 1945-2012 - cz.II

Szwecja to jeden z tych krajów basenu Morza Bałtyckiego, który pomimo rosnących kosztów budowy i eksploatacji w dalszym ciągu przewiduje użycie okr...

więcej polecanych artykułów