Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2017-09-06 22:41:01

MSPO 2017: Bojowy wóz piechoty Borsuk

     Jedną z najbardziej oczekiwanych premier tegorocznego MSPO w Kielcach jest nowy, pływający bojowy wóz piechoty kryptonim Borsuk. Podczas targów prezentowany jest model funkcjonalny jego podwozia z zamontowanym prototypem zdalnie sterowanego systemu wieżowego ZSSW-30. Nowy bwp powstaje w ramach pracy rozwojowej na podstawie umowy o wartości 75 mln PLN zawartej 24 października 2014 roku z konsorcjum, którego liderem jest Huta Stalowa Wola S.A. Projekt realizowany jest z dofinansowaniem z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w wysokości 62 mln PLN. Planuje się, że Borsuki zastąpią obecnie eksploatowane przez Siły Zbrojne RP wozy BWP-1, stanowiące nadal podstawowe wyposażenie batalionów zmechanizowanych.

Bwp Borsuk fot. DzZ

  Jeszcze do niedawna wstępne potrzeby pozyskania nowych bwp określano na 800 wozów w wariancie bojowym oraz 800 w wersjach specjalistycznych. Nie można jednak wykluczyć, że wartości te ulegną zmniejszeniu na rzecz nabycia większej liczby kołowych transporterów opancerzonych.

  Pozostałymi uczestnikami konsorcjum w ramach którego powstaje Borsuk są: Ośrodek Badawczo Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM Sp. z o.o., ROSOMAK S.A., Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A., Wojskowe Zakłady Inżynieryjne S.A., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., Akademia Sztuki Wojennej, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Politechnika Warszawska. Początkowy termin zakończenia pracy rozwojowej ustalono na dzień 23 października 2019 roku. W trakcie realizacji projektu harmonogram prac uległ jednak wydłużeniu, co wynikało głównie z opóźnienia w przekazaniu wykonawcy zatwierdzonych Wstępnych Założeń Taktyczno-Technicznych.

  Model funkcjonalny Borsuka wykonany został z docelowych materiałów i jeszcze w tym roku ma przejść próby trakcyjne, w tym w zakresie pływania. Na przełomie 2017 i 2018 roku ma on natomiast zostać wykorzystany do przeprowadzenia prób odporności przeciwminowej. Do III kwartału 2018 roku planuje się opracowanie prototypu wozu, który od IV kwartału 2018 roku do II kwartału 2019 roku przechodzić będzie badania zakładowe. Kolejny etap - badania kwalifikacyjne mają się rozpocząć w 2020 roku. Jeśli ich rezultaty będą pozytywne, do końca 2020 roku ma powstać wymagana w projekcie dokumentacja. Produkcji seryjnej będzie mogła się więc rozpocząć teoretycznie w 2021 roku.

Bwp Borsuk fot. DzZ

  Również bezzałogowa wieża ZSSW-30 powstaje w ramach pracy rozwojowej, choć jest finansowana bezpośrednio ze środków MON, bez udziału NCBiR. Wykonawcą pracy na podstawie umowy z 29 marca 2013 roku jest konsorcjum na czele z HSW S.A., którego członkiem jest także WB Electronics S.A. Opracowano dwa prototypy wieży, z których jeden na czas MSPO został zamontowany na modelu bwp Borsuk. Do tej pory oba prototypy ZSSW-30 przechodziły badania zakładowe, ale tuż po kieleckich targach mają rozpocząć się ich badania kwalifikacyjne. Zakończenie realizacji pracy rozwojowej planuje się formalnie w terminie do 30 listopada 2017 roku, jednak nieoficjalnie wiadomo, że badania kwalifikacyjne będą mogły się zakończyć najszybciej w pierwszej połowie 2018 roku. Rozpoczęcie produkcji seryjnej ma być możliwe od 2019 roku.

  Konstrukcja ZSSW-30 umożliwia jej montaż zarówno na podwoziu KTO Rosomak (które jako pierwsze mają zostać w nie wyposażone), jak i na bwp Borsuk. Wstępnie zakładano wyprodukowanie 208 wież na potrzeby bojowych (180 szt.) i rozpoznawczych (28 szt.) KTO Rosomak, jednak ostatecznie zamówienie może być większe, o ile oczywiście zostanie podjęta decyzja o produkcji seryjnej Borsuka.

  Nowy bojowy, pływający wóz piechoty ma się charakteryzować zdolnością pokonywania szerokich przeszkód wodnych pływaniem, dużą manewrowością oraz zdolnością do działań w różnych warunkach terenowych i klimatycznych oraz transportowalnością. W przedniej części podwozia Borsuka umieszczono power-pack z 8-cylindrowym silnikiem MTU 8V199TE20 i skrzynią przekładniową Perkins X300. Załoga składa się z 3 osób.  W tylnej części kadłuba umieszczono przedział desantowy dla 6 żołnierzy. Ochronę załogi i desantu ma zapewnić kadłub spawany z blach pancernych do którego będzie można zamocować dodatkowo opancerzenie modułowe. Układ jezdny składa się z sześciu (podwójnych) par kół nośnych, przednich kół napędowych i tylnich napinających oraz dwóch par rolek podtrzymujących stalowe lub gumowo-kompozytowe gąsienice. Te drugie charakteryzują się niższą masą, ale także niższą żywotnością. Zdolność do pływania zapewniają zamontowane pędniki hydrauliczne. Nie wyklucza się jednak, że w wersji bojowej z opancerzeniem modułowym o podwyższonej odporności balistycznej oraz w niektórych wersjach specjalistycznych nowy bwp z powodu wzrostu masy utraci zdolność do pływania.

Bwp Borsuk fot. DzZ

  Zainstalowana na Borsuku wieża ZSSW-30 uzbrojona jest w armatę automatyczną ATK Mk44S Bushmaster II kalibru 30 mm z dwudrożnym systemem dosyłania amunicji, osiągającą szybkostrzelność 200 strz./min. (120 strz./min dla amunicji ABM) oraz w sprzężony karabin maszynowy UKM-2000C kalibru 7,62 mm, a także w zdwojoną wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych Rafael Spike-LR. Na wieży zainstalowano również stabilizowane przyrządy obserwacyjno-celownicze dowódcy i operatora uzbrojenia (prawdopodobnie będą to stabilizowane głowice optoelektroniczne GOC-1 „Nike” oraz GOD-1 „Iris” opracowane przez PCO S.A.), uniwersalny system samoosłony pojazdu PCO SSP-1 OBRA-3 oraz dwa moduły, każdy z 4 wyrzutniami granatów dymnych 81 mm.

(TD)

Fot. Dziennik Zbrojny




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Duńskie ścigacze rakietowe typu Willemoes

Duńskie ścigacze rakietowe typu Willemoes

Rozwój Duńskiej MW w okresie powojennym poza możliwościami ekonomicznymi determinowała sytuacja geostrategiczna tego państwa. Dania będąc jednym z ...

więcej polecanych artykułów