Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2017-11-06 23:38:17

Bieliki w komplecie

     W dniu 30 października br. dwa ostatnie z pozyskanych przez Polskę samolotów szkolenia zaawansowanego M-346 Master (polska nazwa Bielik) wylądowały na terenie 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie, gdzie zostały przebazowane z fabryki Venegono. Były to samoloty oznaczone numerami 7701 i 7708. Tym samym w Polsce znajduje się już 8 samolotów tego typu, czyli wszystkie zamówione na mocy umowy o wartości 1,436 mld PLN (brutto) z dnia 27 lutego 2014 roku. W opublikowanym w dniu 29 października br. w dzienniku Rzeczpospolita wywiadzie szef MON Antoni Macierewicz poinformował, że rozwiązano już występujące wcześniej problemy zgodności oprogramowania Bielików z wymaganiami Sił Zbrojnych RP i do końca br. samoloty powinny zostać odebrane. W skład zakupionego Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego (Advanced Jet Trainer - AJT) wchodzą także symulatory lotu (FMS i FTD) oraz procedur awaryjnych, komputerowe systemy wspomagania szkolenia, a także pakiet logistyczny.

M-346 Fot.Leonardo

Jeden z dwóch pierwszych egzemplarzy M-346 który trafił do Polski w październiku 2016 roku. Fot. Leonardo.

  Umowa z 2014 roku objęła także szkolenie personelu technicznego i latającego, w tym dostarczenie wyposażenia dydaktycznego, sprzętu do obsługi naziemnej, dokumentacji i informatycznego systemu wsparcia eksploatacji oraz części zamiennych. System umożliwi dęblińskiej Szkole Orląt zaawansowane szkolenie pilotów samolotów bojowych MiG-29 i F-16.

  Pierwsze dwa wyprodukowane dla Polski samoloty M-346 (nr. 7702 i 7703) przyleciały do 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w dniu 14 listopada 2016 roku. Na kolejne przyszło poczekać niemal dokładnie rok, bowiem ich przelot z Włoch nastąpił dopiero 11 października tego roku. Były to samoloty oznaczone numerami 7705 i 7706. W październiku br. do Dęblina trafiły także egzemplarze nr. 7704 (26.10) i 7707 (17.10).

  Jak poinformował redakcję Inspektorat Uzbrojenia, testy weryfikacyjne etapu II obejmujące m.in. sprawdzenie zgodności oprogramowania samolotów z wymaganiami określonymi w umowie zostały już przeprowadzone i zakończyły się wynikiem pozytywnym

  Symulator procedur awaryjnych (katapultowania) został już odebrany, natomiast pełny symulator misji FMS (Full Mission Simulator) i uproszczony symulator lotu FTD (Flight Training Device) są na etapie montażu i sprawdzeń wewnętrznych wykonawcy. Symulatory FMS i FTD zostaną odebrane po spełnieniu wymagań określonych umową. Zgodnie z deklaracją wykonawcy, sprawdzenia weryfikacyjne etapu II dla w/w symulatorów zostaną przeprowadzone w grudniu tego roku.

  Termin realizacji dostaw w ramach umowy na dostawę Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego upływa w dniu 30 listopada 2017 roku. Biorąc pod uwagę terminy uruchomienia i sprawdzeń symulatorów można prognozować, że realizacja kontraktu zakończy się z ok. miesięcznym opóźnieniem.

(TD)

Aktualizacja 9 listopada 2017:

Po otrzymaniu odpowiedzi na pytania redakcji z Inspektoratu Uzbrojenia artykuł został uzupełniony o dodatkowe informacje.




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
SPO - kulisy konsultacji oraz System Kierowania i Dowodzenia

SPO - kulisy konsultacji oraz System Kierowania i Dowodzenia

W dniu 23 maja br. odbyła się oficjalna prezentacja jawnych wyników „Strategicznego Przeglądu Obronnego 2016” (SPO). Od tego czasu minęły już ponad...

więcej polecanych artykułów