Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2017-11-10 21:44:34

Umowa na system IFF dla samolotów MiG-29

     W dniu 10 listopada br. pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 2 S.A. z Bydgoszczy doszło do podpisania umowy o wartości 67 mln PLN na dostawę 16 sztuk systemów identyfikacji bojowej IFF (swój-obcy) standardu Mark XIIA (mod 5) wraz z ich montażem i integracją z systemami pokładowymi samolotów MiG-29 (13 bojowych i 3 dwumiejscowych szkolno-bojowych MiG-29UB) będącymi na stanie 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego z Mińska Mazowieckiego. Samoloty te w latach 2011-2014 przeszły modernizację przeprowadzoną przez WZL-2 S.A. na podstawie umowy o wartości 126 mln PLN z 12 sierpnia 2011 roku, po której otrzymały krajowe oznaczenie MiG-29M i MiG-29UBM. Instalację systemu IFF planuje się zakończyć do dnia 30 października 2020 roku.

MiG-29 Fot.TD

Nowy system IFF mają otrzymać tylko samoloty MiG-29 eksploatowane w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego z Mińska Mazowieckiego. Fot. Tomasz Dmitruk/Dziennik Zbrojny.

  Zawarta dziś umowa obejmuje także: dostawę dwóch pakietów logistycznych, dwóch zestawów Aparatury Kontrolno-Pomiarowej, dostawę dokumentacji technicznej oraz przeprowadzenie szkolenia teoretycznego i praktycznego personelu latającego i technicznego w zakresie budowy, użytkowania i eksploatacji nowo zabudowanych urządzeń i agregatów na samolotach. Umowę podpisali I zastępca szefa Inspektoratu Uzbrojenia płk Piotr Imański oraz ze strony WZL 2: prezes zarządu – dyrektor naczelny Leszek Walczak i wiceprezes zarządu – dyrektor jakości Szymon Dankowski. W uroczystości uczestniczył także sekretarz stanu w MON Bartosz Kownacki.

  Realizacja podpisanej umowy zwiększy możliwości bojowe samolotów MiG-29 oraz usprawni samodzielne lub w ugrupowaniu wykonywanie zadań w systemie obrony powietrznej kraju, czy prowadzenie defensywnych i ofensywnych działań powietrznych zgodnie z wymaganiami NATO, a także wykonywanie lotów i przelotów w europejskiej przestrzeni powietrznej, zgodnie z wymaganiami określonymi przez EUROCONTROL.

  Co ciekawe, system IFF dla samolotów MiG-29 planowano początkowo pozyskać w drodze konkurencyjnej procedury przetargowej ogłoszonej 26 lipca 2016 roku. Została ona jednak unieważniona 6 lutego tego roku. Okazało się bowiem, że WZL-2 S.A. są właścicielem projektu i praw autorskich do pakietu nowych systemów i urządzeń zainstalowanych w trakcie w/w modernizacji samolotów do standardu MiG-29M/UBM. Prawa te obejmują m.in. oprogramowanie oraz całą dokumentację konstrukcyjną i technologiczną na wykonanie projektu, odnoszącą się do instalacji elektrycznej oraz niezbędnych zmian w konstrukcji płatowca samolotów MiG-29M i MiG-29UBM. Wykonawca poinformował, iż zasoby te stanowią własność WZL Nr 2 S.A. i nie przewiduje się ich udostępniania oraz sprzedaży. W rezultacie konkurencyjne postępowanie unieważniono i rozpoczęto negocjacje z zakładami z Bydgoszczy.

  Na każdym z 13 samolotów w wersji bojowej MiG-29M powinien zostać zainstalowany interrogator i transponder systemu IFF standardu Mark XIIA z modem S, natomiast w przypadku 3 samolotów szkolno-bojowych MiG-29UBM powinny zostać zainstalowane tylko transpondery.

  Pozyskanie systemów IFF standardu Mark XIIA (mod 5) jest jednym z zadań zaplanowanych do realizacji w ramach priorytetowego programu operacyjnego „Zintegrowane systemy wsparcia dowodzenia oraz zobrazowania pola walki (C4ISR)”, wchodzącego w zakres Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2017-2022 (PMT).

(TD)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Od SPO 2016 do PMT 2017-2026

Od SPO 2016 do PMT 2017-2026

Od czasu podsumowania w dniu 23 maja br. jawnych rezultatów „Strategicznego Przeglądu Obronnego 2016” (SPO), w wypowiedziach kierownictwa MON i med...

więcej polecanych artykułów