Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2017-11-30 12:03:27

Podniesienie bandery na ORP Kormoran

     W dniu 28 listopada br., po raz pierwszy podniesiona została bandera Marynarki Wojennej RP na niszczycielu min ORP Kormoran (numer burtowy 601). Ceremonia odbyła się przy Skwerze Kościuszki w Gdyni w dniu 99. rocznicy utworzenia Marynarki Wojennej. W uroczystość uczestniczył m.in. Minister ON Antoni Macierewicz oraz przedstawiciele BBN, parlamentarzyści, władze regionu, władze wojskowe, a także przedstawiciele przemysłu stoczniowego. Okręt wybudowany został przez konsorcjum, którego najważniejszymi uczestnikami była gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. (lider) oraz gdyński Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. ORP Kormoran będzie pełnił służbę w 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w składzie 13 Dywizjonu Trałowców. Pierwszym dowódcą okrętu został kmdr ppor. Michał Dziugan.

ORP Kormoran fot. kmdr ppor. Jacek Kwiatkowski

Pierwsze podniesienie bandery Marynarki Wojennej RP na niszczycielu min ORP Kormoran. Fot. kmdr ppor. Jacek Kwiatkowski.

  Podczas ceremonii podniesienia bandery minister Macierewicz powiedział m.in.:

  „To pierwszy okręt, z którego może być dumna Rzeczpospolita i Marynarka Wojenna, z którego może być dumna stocznia [Remontowa – red.] Shipbuilding, która pokazała jak skutecznie można budować nowoczesne okręty […] Dzisiaj, gdy oddajemy ten okręt równocześnie mówimy otwarcie, dwa następne już wkrótce zostaną zakontraktowane,  już w krótce podejmiemy też decyzję o budowie okrętów podwodnych, już wkrótce podejmiemy budowę Ratownika, już wkrótce polska marynarka będzie nowoczesna, a marynarze będą mogli skutecznie strzec Bałtyku, skutecznie strzec granic morskich Rzeczpospolitej, wraz z naszymi sojusznikami”.  

ORP Kormoran. Fot.mjr Robert Siemaszko CO MON

Podczas uroczystości minister Antoni Macierewicze zapowiedział podpisanie umowy na budowę dwóch kolejnych niszczycieli min typu Kormoran II. Fot. mjr Robert Siemaszko CO MON.

  ORP Kormoran został formalnie przekazany Marynarce Wojennej RP w dniu 17 listopada br.  po pomyślnie zakończonych, trwających kilka miesięcy badaniach kwalifikacyjnych. Potwierdziły one wymagania kontraktowe okrętu do realizacji jego głównych zadań, tj. poszukiwania, klasyfikacji, identyfikacji i zwalczania min morskich, przeprowadzania jednostek morskich przez akweny zagrożone minami oraz obrony przeciwminowej okrętów i statków podczas przejścia morzem.

  Zakończone z pozytywnym wynikiem badania kwalifikacyjne sfinalizowały serię kilkumiesięcznych prób okrętu, prowadzonych najpierw w ramach badań wstępnych, a następnie w ramach wspomnianych badań kwalifikacyjnych. W ich trakcie, sprawdzono platformę morską, urządzenia, instalacje i systemy ogólnookrętowe, w tym nawigację i łączność, dostarczone przez stocznię Remontową Shipbuilding S.A. Ponadto przetestowano również System Dowodzenia i Kierowania Środkami Walki, którego integratorem jest CTM, wchodzący w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej. CTM wytworzył i dostarczył na okręt Zintegrowany System Walki, w tym: okrętowy  podsystem wspomagania dowodzenia, system obrony biernej, system obserwacji podwodnej, w tym stacje hydrolokacyjne oraz ładunki do niszczenia min.

ORP Kormoran fot.RSB

Ogólnie można ocenić, że budowa Kormorana przebiegła sprawnie i łącznie z próbami i badaniami kwalifikacyjnymi trwała 4 lata i 2 miesiące. Fot. Remontowa Shipbuilding S.A.

  „Wierzymy, że dostawa nowoczesnego niszczyciela min Kormoran II jest pierwszym krokiem w odbudowie potencjału polskiej Marynarki Wojennej. Realizacja tak skomplikowanej pracy rozwojowej w niezmiernie krótkim czasie pokazała, że istnieje w naszym kraju potencjał do tworzenia nowoczesnych i zaawansowanych technologicznie jednostek morskich. Na potrzeby realizacji budowy okrętu musieliśmy opanować szereg nowych technologii. Mam tu na myśli przede wszystkim umiejętność konstruowania i spawania kadłuba ze stali amagnetycznej” – podkreślił Piotr Dowżenko, Prezes Zarządu Remontowa Shipbuilding S.A.

  „Jednym z najważniejszych wyzwań, przed jakim stanęliśmy podczas budowy okrętu, było zintegrowanie w jedną całość wszystkich urządzeń i systemów dostarczonych przez różnych producentów. Udało nam się to dzięki opracowanemu przez nas autorskiemu systemowi zarządzania walką „SCOT”, stanowiącemu jednocześnie „mózg, serce i układ nerwowy”, który pozwala na użycie okrętowych sensorów i efektorów w najbardziej efektywny sposób. Chcemy, aby to uniwersalne rozwiązanie, znalazło zastosowanie na wszystkich nowobudowanych okrętach dla polskiej Marynarki Wojennej” – stwierdził Prezes Zarządu CTM dr inż. Andrzej Kilian.

  Zakończeniu badań kwalifikacyjnych towarzyszyło również zakończenie cyklu prowadzonych przez naszych specjalistów szkoleń - dla załogi okrętu - z zakresu dostarczanych podsystemów okrętowych tj. podsystemu wspomagania dowodzenia, obrony biernej, broni podwodnej itd. – dodała Wiceprezes Zarządu OBR CTM S.A. Joanna Sztiller.

  Zgodnie z planami Inspektoratu Uzbrojenia do końca br. powinna zostać podpisana umowa na budowę dwóch jednostek seryjnych typu Kormoran II z opcją na dostawę trzeciego okrętu.

  Umowę o wartości 695,5 mln PLN na realizację pracy rozwojowej,  zaprojektowanie i budowę prototypowego „nowoczesnego niszczyciela min” projektu 258 Kormoran II podpisano w dniu 23 września 2013 roku w Gdyni, z udziałem ówczesnego premiera Donalda Tuska i ministra obrony Tomasza Siemoniaka. Budowę jednostki formalnie rozpoczęto 25 kwietnia 2014 roku, kiedy to miała miejsce uroczystość pierwszego cięcia blach. Dokładnie rok po podpisaniu umowy, 23 września 2014 roku miała miejsce kolejna uroczystość związana z położeniem stępki Kormorana. Chrzest i wodowanie okrętu miało miejsce w dniu 4 września 2015 roku. Matką chrzestną została Maria Karweta, żona byłego dowódcy Marynarki Wojennej RP Andrzeja Karwety, który zginął w katastrofie smoleńskiej 10 kwietnia 2010 roku. Próby w morzu Kormorana rozpoczęto 14 lipca 2016 roku. Budowę okrętu początkowo planowano zakończyć w listopadzie 2016 roku. Usterki ujawnione podczas przeprowadzonych prób oraz konieczność dokonania zmian spowodowały wydłużenie realizacji umowy o ok. rok czasu, co jednak nie powinno specjalnie dziwić w przypadku budowy jednostki prototypowej. 

Umowa_Kormoran-fot.MON

Podpisanie umowy na budowę ORP Kormoran - 23 września 2013 roku. Koszt jednostki to prawie 700 mln PLN. Fot. MON

  ORP Kormoran ma długość 58,5 metra, szerokość przekraczającą 10 metrów i wyporność 830 ton. Kadłub wykonany jest ze stali amagnetycznej zapewniającej zmniejszenie wykrywalności pól fizycznych okrętu. Jego uzbrojenie stanowi 23-milimetrowa armata Wróbel II, a także trzy wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm oraz wyrzutnie rakiet Grom. Jednostka została wyposażona w system zarządzania walką SCOT-M, sonary oraz cztery typy pojazdów podwodnych: Saab Double Eagle Mark III, Kongsberg Hugin, Morświn oraz Głuptaki w dwóch wersjach – inspekcyjnej (służą do identyfikacji niebezpiecznych znalezisk) oraz bojowej (w razie potrzeby mogą same zdetonować minę). Napęd okrętu stanowią dwa pędniki cykloidalne Voith-Schneider’a napędzane przez dwa silniki wysokoprężne MTU o mocy 1000 kW – 1360 KM. Dzięki zastosowaniu tego typu napędu oraz wyposażeniu w dziobowy ster strumieniowy Schottel okręt posiada doskonałe zdolności manewrowe.

  Więcej o historii i konstrukcji niszczyciela min ORP Kormoran można przeczytać TUTAJ.

(TD z wykorzystaniem informacji prasowych MON, DGRSZ oraz stoczni Remontowa Shipbuilding S.A.)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Amerykańskie pociski manewrujące - AGM-158A JASSM, AGM-158B JASSM-ER, LRASM

Amerykańskie pociski manewrujące - AGM-158A JASSM, AGM-158B JASSM-ER, LRASM

W 1986 roku w USA zainicjowano program Tri-Service Standoff Attack Missile (TSSAM), który miał doprowadzić do opracowania rodziny modułowych pocisk...

więcej polecanych artykułów