Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2018-05-09 15:21:25

Podejście do projektu Baobab-K

     Baobab-K, w wersji zakładowej, od 2012 roku prezentowany jest publicznie, przede wszystkim na kieleckim MSPO. Zdecydowanie wolniej realizowany jest projekt w ramach formalnej pracy-badawczo-rozwojowej kontraktowanej przez wojsko. Nowoczesny system minowania narzutowego na podwoziu samochodu ciężarowego Jelcz nie ma szczęścia od przynajmniej czterech lat. Ostatnia próba, pochodząca z 2017 roku, musiała zostać anulowana z powodu oferty przekraczającej założony przez wojskowych budżet. W bieżącym miesiącu IU rozpoczyna kolejny przetarg.

Baobab-K jeszcze na Jelcz 6x6 prezentowany podczas MSPO 2013. Projekt ma już długą historię. fot. Mariusz Cielma/Dziennik Zbrojny

  Podobnie do sytuacji z przeszłości, można spodziewać się jednej oferty, ale być może przemysł zarządzany w większości przez resort obrony skuteczniej znajdzie porozumienie z administracją wojskową, zależną od tego samego ministra. W praktyce trudno winić jednych i drugich. W naszych realiach nie powinniśmy oczekiwać, aby przemysł wykonał prace na warunkach finansowych założonych przez mundurowych, z drugiej strony to właśnie zleceniodawca musi stać na straży wydatków publicznych.

  Do 6 czerwca br. IU oczekuje na zgłoszenia podmiotów zainteresowanych wykonaniem etapu Projektowanie i Rozwój w projekcie Pojazd Minowania Narzutowego Baobab-K. Przewidziano podział pracy na trzy podetapy: wykonanie modelu PMN, wykonanie prototypu PMN oraz sporządzenie dokumentacji technicznej. W trakcie poszczególnych podetapów prowadzone będą działania weryfikujące zgodność wyrobu z Założeniami Taktyczno-Technicznymi. O wyborze wykonawcy zdecyduje kryterium najniższej ceny, z dużą dozą prawdopodobieństwa można uznać, że zbieżność kosztorysu wojskowego i konsorcjum opartego o spółkę HSW. Dla formalności dodajmy, że IU przewiduje dla Baobab-K procedurę ograniczoną, liczba analizowanych ofert zostanie zredukowana poprzez dodatkowe punkty za dotychczas zrealizowane zbieżne prace do maksymalnie trzech.

  W dotychczasowej historii, w 2014 roku, w ramach pracy rozwojowej na PMN opracowana została dokumentacja etapu Określenie Założeń do Projektowania. Wykonawcą tego etapu, na mocy umowy z dnia 30 czerwca 2014 roku o wartości niemal 500 tys. PLN było konsorcjum polskich firm: Huta Stalowa Wola S.A. (lider), Jelcz Sp. z o.o., BZE Belma S.A., WB Electronics S.A., AREX Sp. z o.o. oraz WITI. Kolejny etap, to wspomniane powyżej problemy przede wszystkim finansowe.

  Wymagania z 2015 roku mówiły o posadowienia systemu PMN Baobab-K na podwoziu o napędzie 8x8, z kabiną opancerzoną spełniającą 1 poziom ochrony balistycznej, zasadniczo wyposażonej w 6 sterowanych elektrycznie miotaczy min MN-123. Platformy, na których posadowione będą miotacze, położenie bojowe i transportowe przyjmować będą dzięki układowi hydraulicznemu. W karcie opisu PMN można było wyczytać dodatkowo, że „powinien posiadać system teleinformatyczny umożliwiający sterowanie procesem minowania w tzw. trybie automatycznym jak i „ręcznym” z wizualizacją pola minowego na mapie cyfrowej z możliwością automatycznego przesłania meldunku (poprzez radiostację UKF) o ustawionym polu minowym (wraz z jego parametrami). Dodatkowo, obligatoryjnie powinien być wyposażony w urządzenie dźwigowe umożliwiające montaż/demontaż miotaczy na/z pojazd. PMN powinien być wyposażony w zdalnie sterowany karabin 12,7 mm WKM-B oraz wyrzutniki granatów dymnych”. Można założyć, że skuteczna realizacja obecnego etapu PiR zajmie około trzech lat, na pojazdy seryjne PMN przyjdzie zatem jeszcze poczekać, podobnie jak na zdolności w zakresie nowoczesnych pól minowych.

(MC)    




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Pocisk przeciwokrętowy Otomat/Teseo

Pocisk przeciwokrętowy Otomat/Teseo

W 1967 włoska firma OTO Melara oraz francuska Marta rozpoczęły – na własne ryzyko – prace koncepcyjne mające doprowadzić do skonstruowania pocisku ...

więcej polecanych artykułów