Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2018-06-06 17:53:52

Dalsze opóźnienie w opracowaniu następcy BRDM-2

     W dniu 23 grudnia 2013 roku Dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju zawarł umowę z konsorcjum AMZ-Kutno Sp. z o.o. (lider), Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii, Wojskowy Instytut Łączności i Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia na realizację pracy rozwojowej dotyczącej opracowania „Nowego lekkiego opancerzonego transportera rozpoznawczego LOTR”, który w przyszłości zastąpić ma eksploatowane przez Siły Zbrojne RP transportery BRDM-2. Zadaniu temu w resorcie obrony nadano kryptonim Kleszcz. Zgodnie z treścią umową, realizacja projektu miała zakończyć się początkowo 22 grudnia 2016 roku, jednak w wyniku powstałych problemów termin ten przesunięto do 22 października 2019 roku. Okazuje się jednak, że to nie koniec opóźnień, bowiem aktualny termin zakończenia pracy rozwojowej to dopiero 22 kwietnia 2021 roku.

BRDM-2 Fot.2.Hpr

Na stanie Sił Zbrojnych RP znajduje się nadal ok. 282 egzemplarzy pojazdów opancerzonych BRDM-2 (wg. danych Military Balance 2018), choć liczba ta dotyczy zapewne wszystkich wersji wozów, nie tylko rozpoznawczych. Fot. 2 Hrubieszowski Pułk Rozpoznawczy.

  Praca rozwojowa realizowana jest w wyniku przeprowadzenie w 2013 roku konkursu NCBiR nr 4/2013 w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa. Początkowa wartość zawartej umowy to 28,9 mln PLN (w tym dofinansowanie przez NCBiR – 26 mln PLN, wkład własny wykonawcy – 2,9 mln PLN).

  Projekt jest realizowany w ramach Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP (PMT) na lata 2013-2022 w zakresie programu operacyjnego „Rozpoznanie patrolowe”. Jego rezultatem ma być opracowanie pływającego, rozpoznawczego, opancerzonego pojazdu kołowego, dwu osiowego, z niezależnym zawieszeniem oraz napędem na wszystkie koła (układ 4x4), który ma zastąpić obecnie eksploatowane wozy BRDM-2. Potrzeby Wojsk Lądowych w tym zakresie do niedawna były określane na poziomie 244 pojazdów.

  Do tej pory wykonawca opracował projekt wstępny oraz wykonał model LOTR. Natomiast aktualnie w resorcie obrony narodowej trwają uzgodnienia dotyczące oceny projektu wstępnego. W naszej opinii, obecne opóźnienie projektu jest już na tyle duże, że produkcji seryjnej LOTR nie uda się rozpocząć do 2022 roku co oznacza, że będzie to kolejny program przewidziany w PMT na lata 2013-2022, którego nie uda się zrealizować w tym okresie.

(TD)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Śmigłowiec HAL Dhruv

Śmigłowiec HAL Dhruv

Indyjski przemysł lotniczy rozpoczął swą przygodę ze śmigłowcami pod koniec lat sześćdziesiątych. Wtedy to, zakłady Hindustan Aeronautics Limited (...

więcej polecanych artykułów