Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2018-09-26 09:37:37

Su-22 wróciły do latania

     Szturmowo-bombowe samoloty Suchoj Su-22 użytkowane przez 21. Bazę Lotnictwa Taktycznego powróciły do latania. Maszyny oraz ich piloci nie wykonywali misji powietrznych od ponad dwóch miesięcy. 6 lipca br., w okolicach Pasłęka rozbił się nalężący do 22. BLT myśliwski MiG-29 (n/b 4103) – jego pilot zginął na miejscu. Wojsko podjęło wówczas decyzje dotyczące zarówno MiG-29, ale i Su-22.

 Pierwszym zadaniem był powietrzny tranzyt maszyn wykonany przed południem 25 września z „bratniego” lotniska w Mirosławcu do bazy (21. BLT) w Świdwinie. Zdarzenie pod Pasłękiem zastało Suchoje na sąsiednim lotnisku, na własnym prowadzono wówczas prace konserwacyjne pasa startowego.

 Podobnie do przypadku z grudnia 2017 roku „MiGa z Mińska Mazowieckiego” (n/b 67), przyczyny katastrofy badała wojskowa część Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. Prócz pytań o źródło lipcowej katastrofy, drugim kluczowym wątkiem stała się kwestia śmierci pilota myśliwca, który podjął próbę katapultowania się, ale uderzył wraz z fotelem K-36DM w pobliżu rozbitej maszyny. Fotele te co do zasady są klasy 0-0 (bezpieczne awaryjne opuszczenie samolotu przy zerowej prędkości i takiej samej wysokości od podłoża), ich wykorzystywanie także na 18 szturmowo-bombowych i szkolnych Su-22M4/UM3K Polskich Sił Powietrznych, skutkowało zawieszeniem realizacji zadań do czasu wyjaśnienia źródła tragedii. Informacji na ten temat brak, w przestrzeni publicznej jest natomiast informacja o pozytywnych próbach z użyciem K-36DM przeprowadzonych na poligonie w Nadarzycach. MiG-29 pozostają jednak uziemione do czasu zakończenia prac przez PKBWL i wyjaśnienia przyczyn pierwotnych zdarzenia.

 Su-22M4/UM3K posiadają znikomą wartość bojową, od lat nie wykorzystują uzbrojenia precyzyjnego, są jednak ważnym elementem utrzymania potencjału osobowego i organizacyjnego Sił Powietrznych. Realizują także dużą część zadań związanych ze wsparciem ćwiczeń Wojsk Lądowych, Taktycznych Zespołów Kontroli Obszaru Powietrznego czy strzelań rakietowych przeciwlotników – bez odpalanych z Suchojów imitatorów celów powietrznych trudno sobie wyobrazić skuteczne szkolenie obsług zestawów OSA, Newa czy KUB. Oczywiście powrót do realizacji zadań w powietrzu nie rozwiązuje problemu nowego sprzętu, w pełni operacyjnego, dla 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego ze Świdwina. W 2017 roku zrealizowano umowę o wartości 160 mln PLN podpisaną z WZL nr 2 S.A. dotyczącą modyfikacji 18 Su-22 i pozostawienia maszyn w stanie lotnym przez kolejną dekadę.

(MC)

 




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Pocisk przeciwokrętowy Exocet

Pocisk przeciwokrętowy Exocet

Francuski pocisk Exocet był jedną z pierwszych konstrukcji tego rodzaju skonstruowanych i wprowadzonych do produkcji na Zachodzie, choć palma pierw...

więcej polecanych artykułów