Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2018-11-01 13:11:22

Jedna oferta na silniki dla MiG-29

     Wydział Techniki Lotniczej z Kutna, podporządkowany 3. Regionalnej Bazie Logistycznej, poinformował o wynikach otwarcia ofert na zakup dwóch silników RD-33 seria 2 dla wykorzystywanych w Siłach Powietrznych myśliwców MiG-29.

MiG-29 w powietrzu. Maj 2018, 23. BLT w Mińsku Mazowieckim. fot. Mariusz Cielma

 Jak powszechnie wiadomo, samoloty typu MiG-29 z biało czerwoną-szachownicą nie latają od blisko czterech miesięcy. Bezpośrednią przyczyną tej sytuacji była tragiczna w skutkach katastrofa maszyny z 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego z Malborka, która rozbiła się 6 lipca br. 

 Kilka miesięcy przestoju nie zatrzymuje machiny logistycznej, w praktyce zakup pojedynczych egzemplarzy silników RD-33 dla blisko 30 polskich MiG-ów i tak nie rozwiązywał problemów z utrzymaniem floty tych maszyn w sprawności. Pomagał realizować szkolenie i wykonywać podstawowe zadania operacyjne (tzw. pary dyżurne, PKW Orlik).

 3 października br. WTL poinformował o rozpoczęciu postępowania przetargowego związanego z dostawą dwóch silników turboodrzutowych RD-33 seria 2. Przedmiot zamówienia jest w zasadzie identycznie opisywany od lat: mowa o dostawie jednostek napędowych po wykonanym remoncie głównym, z pełnym resursem międzyremontowym nie mniej niż 350 godzin nalotu oraz pozostałym resursem technicznym nie mniej niż 700 godzin. Dostarczony silnik winien być zakonserwowany zgodnie z dokumentacją na okres nie krótszy niż 2 lata oraz posiadać skrzynie lub kontenery transportowe. Ponadto każdy silnik winien posiadać komplet narzędzi specjalistycznych i materiałów eksploatacyjnych (jednorazowych, tj. uszczelki, podkładki, zawleczki, itp.) według kompletacji producenta, zapewniających użytkownikowi zabudowanie na płatowcu. Wykonawca winien również udzielić gwarancji dla wszystkich wyrobów nie mniej niż 24 miesiące i 200 godzin pracy licząc od daty podpisania protokołu przyjęcia przekazania. O wyborze oferty miało decydować jedno kryterium najniższa cena.

 Co ciekawe, dla postępowania przyjęto formułę przyspieszoną, co motywowano „pilną potrzebę udzielenia zamówienia wynikającą z ważnego interesu Zamawiającego polegającego na konieczności odtworzenia floty silników utraconych w trakcie zdarzeń lotniczych”. Jak czytamy dalej w argumentacji dla procedury przyspieszonej, „ponadto zakup przedmiotowych silników jest niezbędny do zabezpieczenia statków powietrznych eksploatowanych w jednostkach wojskowych posiadających liczne zobowiązania sojusznicze (udział w Siłach Odpowiedzi NATO 2016/17, PKW, udział w ćwiczeniach zagranicznych) oraz niezbędnych do utrzymania ciągłości procesu szkolenia lotniczego. Mając powyższe na uwadze zastosowanie pełnych terminów zakreślonych dla ww. trybu stanowiłoby realne zagrożenie dla realizacji zadania w bieżącym roku budżetowym oraz duże utrudnienia w eksploatacji samolotów MiG-29 w jednostkach wojskowych lotnictwa Sił Zbrojnych RP.” Dodajmy, że te wszystkie argumenty, nawet dotyczące NRF 2016/17 (sic!), z powodu zakupu dwóch silników, stanowiących w praktyce kompletną jednostkę napędową dla jednego myśliwca. Dodajmy, że to jedyne, dotychczas (taka w praktyce jest tradycja – wojsko kupuje dwa silniki rocznie), postępowanie na RD-33 dla myśliwców MiG-29 z biało-czerwoną szachownicą.

 26 października br. doszło do otwarcia jedynej oferty. WZL nr 4 S.A. zaproponowała dostawę obu silników w cenie jednostkowej 11,07 mln PLN – wojskowi przewidywali i zaplanowali jednostkowy wydatek rzędu 11 mln PLN. Brak obecnie informacji o dalszych losach postępowania.

 W ubiegłym roku prowadzono także tylko jedno postępowanie, tradycyjnie już na dwa silniki RD-33 po remoncie. Dostawcą była ta sama lotnicza silnikowa spółka z Warszawy, cena jednostkowa wynosiła wówczas 10,442 mln PLN i mieściła się w budżecie WTL (10,5 mln PLN).

(MC)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Dostawy rakiet JASSM i JASSM-ER dla polskich F-16

Dostawy rakiet JASSM i JASSM-ER dla polskich F-16

W grudniu 2014 roku Polska podpisała z rządem Stanów Zjednoczonych w trybie FMS (Foreign Military Sales) umowę na pozyskanie pocisków manewrujących...

więcej polecanych artykułów