Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2019-01-18 12:37:39

Możliwości przewozu lotniczego najważniejszych osób w państwie

     W celu odtworzenia zdolności Sił Zbrojnych RP do przewozu lotniczego najważniejszych osób w państwie (VIP) w latach 2016-2017 zawarto dwie umowy na zakup 2 samolotów małych Gulfstream G550 oraz 3 samolotów średnich Boeing 737-800NG, w tym jednego w konfiguracji pasażerskiej i 2 w wersji BBJ2. Łączny koszt obu kontraktów wyniósł 3,052 mld PLN. Dostawy nowych samolotów jak i przeszkolenie załóg do wykonywania lotów o statucie HEAD wymagają czasu i zanim proces ten dobiegnie końca konieczne jest utrzymanie zdolności do przewozu pasażerów VIP z wykorzystaniem samolotów nie należących do wojska. Potrzeby w tym zakresie do końca 2020 roku mają nadal być zaspokajane poprzez usługę czarteru. W tym celu 28 grudnia 2018 roku pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a PLL LOT S.A. została zawarta nowa umowa o wartości 157,7 mln PLN (netto) obejmująca czarter 2 samolotów Embraer ERJ-175 200LR w 2019 roku oraz jednego w 2020 roku.

Gulfstream G550 fot. 1. BLTr

Samoloty Gulfstream G550 od sierpnia 2018 roku mogą wykonywać loty o statusie HEAD, jednak nie zaspokaja to wszystkich potrzeb. Fot. 1. Baza Lotnictwa Transportowego.

Gulfstream G550

  Omówienie zdolności do przewozu VIP-ów zacznijmy od samolotów małych Gulfstream G550, zdolnych do przewozu do 16 pasażerów. Pierwszy samolot tego typu został dostarczony i przyjęty do służby 21 czerwca 2017 roku. Nadano mu numer 0001 oraz imię „Książę Józef Poniatowski”. Drugiego G550 dostarczono 29 lipca 2017 roku. Otrzymał on numer 0002 oraz imię „Generał Kazimierz Pułaski”. Samoloty tego typu zostały dopuszczone do lotów o statusie HEAD w sierpniu 2018 roku. Zasięg G550 wynosi aż 12.500 km co umożliwia dokonywanie przelotów transatlantyckich z 14 osobami na pokładzie, w tym bezpośrednio (bez międzylądowania) z Polski na Zachodnie Wybrzeże Stanów Zjednoczonych.

Boeing B737-800NG Fot. 1. BLTr

Pierwszy z Boeingów 737-800NG w tym roku ma uzyskać zdolność do wykonywania lotów HEAD. Fot.: st.chor.szt. Tomasz Trzmielewski.

Boeing 737-800NG

  Drugim typem zakupionych samolotów są 3 maszyny średnie Boeing 737-800NG. Pierwsza z nich nabyta w konfiguracji pasażerskiej ze 120 miejscami w klasie ekonomicznej i 12 w klasie business została przyjęta do służby 15 listopada 2017 roku. Samolot otrzymał numer 0110 i nazwę „Marszałek Józef Piłsudski”. Dopuszczenie do przewozu najważniejszych osób w państwie pierwszy Boeing ma uzyskać w 2019 roku.

  Obecnie trwają odbiory pozostałych dwóch zamówionych Boeingów w konfiguracji BBJ2 (Boeing Business Jets). Jak poinformował redakcję Inspektorat Uzbrojenia „we wrześniu i w grudniu 2018 roku, w fabryce firmy Boeing w Seattle w USA dokonany został kolejno ich odbiór funkcjonalny. W jego ramach przedstawiciele Sił Zbrojnych RP sprawdzili dokumentację techniczną, strukturę płatowca oraz poszczególne instalacje i systemy samolotów. Następnie zostały one przebazowane do zakładów w Georgetown (Delaware, USA) w celu dokonania na nich zabudowy dodatkowych zbiorników paliwa. W bieżącym roku zostaną one kolejno przebazowane do Bordeaux we Francji na finalny montaż wyposażenia wnętrza oraz systemów. Zgodnie z postanowieniami umowy ich dostawa do Sił Zbrojnych RP oraz zakończenie szkolenia przewidywane są do końca 2020 roku”.

  Boeingi BBJ2 mają otrzymać nazwy „Roman Dmowski” i „Ignacy Jan Paderewski”. Zostały one nabyte w konfiguracji z salonem HEAD dla 4 pasażerów, przedziałem VIP dla 2 pasażerów, przedziałem business dla 12 pasażerów oraz przedziałem economy dla 48 pasażerów. Samoloty będą wyposażone m.in. w: systemy ochrony i obrony (aktywne i pasywne), system identyfikacji bojowej IFF, wojskowy system nawigacyjny TACAN, systemy łączności wojskowej (UHF/VHF/HF), łączność satelitarną (jawną i szyfrowaną - do poziomu TAJNE), czy odbiorniki GPS z modułami SAASM. Wyposażenie samolotu ma zapewnić także wykonywanie lotów VFR (Visual Flight Rules) i IFR (Instrumental Flight Rules) w międzynarodowej przestrzeni powietrznej zgodnie z wymaganiami ICAO.

  Użytkownikiem samolotów Gulfstream G550 jak i Boeing 737 jest 1. Baza Lotnictwa Transportowego w Warszawie.

Czarter Embraerów ERJ-175 200LR

  Obecnie do dyspozycji najważniejszych osób w państwie pozostają także 2 samoloty Embraer ERJ-175 200LR. Umowa pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a spółką PLL LOT S.A. na usługę czarteru samolotów tego typu do przewozu VIP została zawarta 28 grudnia 2018 roku. Całkowita wartość kontraktu wynosi 157,7 mln PLN netto. Usługa obejmuje czarter 2 samolotów w okresie od 1 stycznia 2019 roku do 31 grudnia 2019 roku oraz jednego samolotu w okresie od 1 stycznia 2020 roku do 31 grudnia 2020 roku. Oprócz udostępnienia samolotów umowa obejmuje również ich obsługę techniczną, ubezpieczenie i koszty stałe załóg lotniczych, a także takie koszty zmienne, jak koszty paliwa, handlingu, opłaty lotniskowe, nawigacyjne, czy operacyjne.

  Jak poinformował redakcję Inspektorat Uzbrojenia decyzję o kontynuacji czarteru samolotów od PLL LOT S.A. w latach 2019-2020 podjęto po analizie przeprowadzonej w 2018 roku przez resort obrony narodowej wspólnie z dysponentami (KPRM, KP RP, Kancelaria Sejmu, Kancelaria Senatu). W analizie wzięto pod uwagę „proces wdrażania do Sił Zbrojnych RP nowych samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie, […] biorąc pod uwagę terminy ich dostaw […] oraz proces szkolenia załóg lotniczych, i co za tym idzie bezpieczeństwo przewozu pasażerów, a  także uwzględniając poziom zapotrzebowania dysponentów w zakresie transportu specjalnego”.

(TD z wykorzystaniem informacji z Inspektoratu Uzbrojenia)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Pocisk przeciwokrętowy Exocet

Pocisk przeciwokrętowy Exocet

Francuski pocisk Exocet był jedną z pierwszych konstrukcji tego rodzaju skonstruowanych i wprowadzonych do produkcji na Zachodzie, choć palma pierw...

więcej polecanych artykułów