Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2019-03-05 21:21:21

Po utracie kolejnego MiGa-29, Harpia programem narodowym?

     W dniu 4 marca br. w Drgiczu (pow. węgrowski) miał miejsce wypadek samolotu MiG-29 z 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego z Mińska Mazowieckiego. W trakcie wykonywania oblotu technicznego samolotu doszło do katapultowania się pilota, a MiG-29 spadł w terenie niezabudowanym. W miejsce zdarzenia wysłano śmigłowiec, który podjął pilota w stanie ogólnym dobrym. Następnie pilota przetransportowano do szpitala WIM w Warszawie. Tego samego dnia MON opublikowało komunikat potwierdzając plan zakup 32 samolotów wielozadaniowych piątej generacji w ramach programu Harpia, ujętego w nowym Planie Modernizacji Technicznej SZ RP na lata 2017-2026. Dodatkowo dziś, Prezydent RP Andrzej Duda zwrócił się do szefa MON Mariusza Błaszczaka z „sugestią, aby programowi Harpia nadać rangę narodową, zapewniającą finansowanie z budżetu państwa i pozyskać samoloty piątej generacji w tak skutecznej formule, jak miało to miejsce w przypadku zakupu samolotów F-16”.

F-35. Fot. USAF.

  Okoliczności i przyczyny wypadku samolotu MiG-29 wyjaśnia Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego. Loty pozostałych będących na stanie Sił Powietrznych samolotów MiG-29 zostały wstrzymane do czasu wyjaśnienia przyczyn tego wypadku.

  We wczorajszym  komunikacie MON możemy także przeczytać, że minister Mariusz Błaszczak podjął decyzję o powołaniu pełnomocnika do spraw pozyskania nowych samolotów wielozadaniowych w ramach programu Harpia, który ma zostać zaprezentowany opinii publicznej już wkrótce. Zadaniem pełnomocnika ma być jak najszybsza realizacja programu i wprowadzenie na wyposażenie Sił Zbrojnych RP nowych samolotów.

  Nowy Plan Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2017-2026 szef MON podpisał 28 lutego br., o czym informowaliśmy TUTAJ.

  W rezultacie wypadku z udziałem samolotu MiG-29, w dniu 5 marca br. Prezydent RP Andrzej Duda i Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak spotkali się w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego z szefem Sztabu Generalnego WP gen. broni Rajmundem Andrzejczakiem, Dowódcą Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych gen. broni Jarosławem Miką, Inspektorem Sił Powietrznych gen. bryg. pil. Jackiem Pszczołą oraz dowódcą 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim płk. pil. Krzysztofem Stobieckim. Istotą spotkania w BBN były kwestie związane z bezpieczeństwem lotów maszyn MiG-29 oraz programem Harpia.

  Jak już wspomniano, podczas spotkania Zwierzchnik Sił Zbrojnych zwrócił się także do szefa MON z propozycją, aby program Harpia miał rangę narodową i był finansowany z budżetu państwa oraz został nabyty w równie skutecznej formule, jak to miało miejsce w przypadku samolotów F-16.

  Przypomnijmy, program zakupu samolotów wielozadaniowych F-16, realizowany był na mocy ustawy z dnia 22 czerwca 2001 roku „o ustanowieniu programu wieloletniego „Wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe i zapewnieniu warunków jego realizacji”. Ustawa zagwarantowała, że sam zakup samolotów był finansowany ze środków spoza budżetu MON, ale już konieczny do uiszczenia podatek od towarów i usług (VAT), koszty przygotowania infrastruktury i szkolenia pilotów ponosił resort obrony.

(TD)

Fot. USAF




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
„Wiatrówka” dla Merkawy Mk 4, czyli izraelski Aktywny System Ochrony  ASPRO-A Trophy

„Wiatrówka” dla Merkawy Mk 4, czyli izraelski Aktywny System Ochrony ASPRO-A Trophy

Mimo, że izraelski Aktywny System Ochrony (ASO) Trophy nie jest ani pierwszym seryjnie wprowadzonym do uzbrojenia tego typu systemem, ani też nie w...

więcej polecanych artykułów