Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2019-05-17 12:09:13

Umowa na Jelcze dla I fazy programu Wisła

     W dniu 17 maja br. doszło do podpisania umowy pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a firmą Jelcz Sp. z o. o. na dostawę w latach 2019-2022 łącznie 73 szt. ciężarówek Jelcz w różnych wersjach specjalnych o układzie jezdnym 8x8 (61 szt.) i 4x4 (12 szt.). Wartość kontraktu to 170,9 mln PLN (brutto). Zamówienie udzielone zostało w ramach I fazy programu Wisła, której przedmiotem jest pozyskanie do końca 2022 roku dwóch baterii przeciwlotniczych i przeciwrakietowych zestawów rakietowych średniego zasięgu IBCS/Patriot.

Jelcz 882.53 fot. MC

Podstawowym pojazdem zakupionym na potrzeby pierwszych dwóch polskich baterii systemu IBCS/Patriot będą zmodyfikowane Jelcze 882.53 z systemem napędowym w układzie 8x8 i nowym silnikiem MTU o mocy 625 KM . Zostaną one wyprodukowane w wesji ciągnika siodłowego CSS (33 szt.) oraz transportera specjalnego TS (28 szt.). Fot. Mariusz Cielma/Dziennik Zbrojny.

  Zamówienie dotyczy 73 szt. pojazdów Jelcz w następujących wersjach:

  • ciągnik siodłowy CSS 8x8, na potrzeby transportu zabudowanych na naczepach: radarów AN/MPQ-65, wyrzutni rakiet M903, stanowisk kierowania walką ECS (Engagement Control Station) oraz sprzętu logistycznego, łącznie 33 szt.;
  • transporter specjalny TS EPP (Electrical Power Plants) 8x8, na potrzeby transportu zespołu zasilającego w energię elektryczną - 4 szt.;
  • transporter specjalny TS LRPT (Large Repair Parts Transporter) 8x8, wóz remontowy z żurawiem HIAB umożliwiający transport dużych części zapasowych -  4 szt.;
  • transporter specjalny TS TSK 8x8, ciężarówka z systemem hakowym do transportu kontenerowych serwerowni S280 wchodzących w skład stanowisk kierowania i dowodzenia EOC (Engagement Operation Center) systemu IBCS - 6 szt.;
  • transporter TS DOW 8x8, z przeznaczeniem dla stanowisk kierowania i dowodzenia EOC systemu IBCS, tj. dla kontenerów F-OPS (Future Operations IBCS EOC - 2 szt.), C-OPS (Current Operations IBCS EOC - 6 szt.) i E-OPS (Engagement Operations IBCS EOC - 6 szt.), łącznie 14 szt.;
  • ciągnik IFCN 4x4, zmodyfikowana ciężarówka Jelcz 442.32 do holowania przyczepy stacji przekaźnikowej IFCN (Integrated Fire Control Network) z rozkładanym masztem, zapewniającej bezprzewodową komunikację pomiędzy poszczególnymi elementami systemu IBCS - 12 szt.

  Pojazdy te zastąpią standardowo stosowane w systemie Patriot samochody amerykańskiej firmy Oshkosh. Konstrukcyjnie będą one oparte na trzech nowych pojazdach bazowych, z których dwa są głęboką modyfikacją istniejących konstrukcji Jelcz. Przewiduje się, że pierwsze egzemplarze bazowe zostaną poddane wnikliwej weryfikacji. Celem jest pozyskanie nowych, ale jednocześnie dojrzałych konstrukcji, które niezawodnością nie będą ustępować istniejącym komponentom systemu Patriot.

S280 fot. NG

 Kontenerowa serwerownia S280 w amerykańskiej konfiguracji systemu IBCS transportowana będzie przez ciężarówkę Oshkosh FMTV z układem napędowym 6x6 i systemem hakowym. For. Northrop Grumman. 

Jelcz 882.53 fot.MC

W polskiej konfiguracji nośnikiem serwerowni S280 będzie transporter specjalny (TS) TSK 8x8 zbudowany w oparciu o konstrukcję zmodyfikowanego Jelcza 882.53, który również wyposażony zostanie w hakowy system załadunku. Fot. Mariusz Cielma/Dziennik Zbrojny.

  Umowa obejmuje również pakiet logistyczny zapewniający wieloletnie wsparcie eksploatacji pojazdów, pakiet szkoleniowy obejmujący szkolenie kierowców i mechaników oraz dokumentację techniczną. Ponadto w kontrakcie przewidziano utworzenie u Wykonawcy potencjału istotnego dla bezpieczeństwa państwa (PIBP), zgodnie z którym producent zapewni wsparcie eksploatacji pojazdów w sytuacjach kryzysowych.

  W zamówieniu po raz pierwszy zostanie zaimplementowane Zarządzanie Konfiguracją wg. postanowień dokumentów sojuszniczych ACMP oraz STANAG 4427, które dodatkowo usprawni proces wsparcia technicznego pojazdów w eksploatacji.

  Polska zdecydowała się, że wyrzutnie rakiet, radary AN/MPQ-65 i stanowiska kierowania walką ECS zostaną zainstalowane na naczepach i będą holowane przez ciągniki siodłowe (CSS), podobnie jak ma to miejsce w US Army. Rozwiązanie to ma zapewnić możliwość użycia kluczowych komponentów systemu Patriot w przypadku wystąpienia awarii nośnika. W takiej sytuacji można bowiem naczepę holować przez zastępczy ciągnik siodłowy. W przypadku zastosowania rozwiązania, w którym wyrzutnie rakiet czy radary są zainstalowane na ciężarówce, jak ma to ma miejsce np. w niemieckiej wersji systemu Patriot, awaria pojazdu automatycznie wyklucza możliwość użycia wyrzutni lub radaru.     

Jelcz 442.32_TD

W oparciu o podwozie Jelcza 442.32 zamówione zostanie 12 pojazdów w układzie jezdnym 4x4. Zadaniem tego typu wozu będzie holowanie przyczepy ze stacją przekaźnikową IFCN zapewniającą bezprzewodową komunikację pomiędzy poszczególnymi elementami systemu IBCS. Fot. Tomasz Dmitruk/Dziennik Zbrojny.

IFCN-fot.USArmy

Przyczepa ze stacją przekaźnikową IFCN po rozłożeniu masztu (o maksymalnej wysokości 30 m). Stacje tego typu w liczbie 12 szt. zamówiono w ramach głównej umowy FMS na zakup systemu IBCS/Patriot podpisanej 28 marca 2018 roku. Fot. US Army.

  Pojazdy specjalne CSS 8x8 oraz TS 8x8 są głęboko zmodyfikowanymi wersjami wozów Jelcz 882.53, w których zastosowano m.in. nowy silnik MTU o mocy 625 KM dostosowany do pracy w trudnych warunkach, automatyczną skrzynię biegów oraz zawieszenie firmy Hendrixon. Zastosowane modyfikacje i wyposażenie mają na celu zwiększenie ich mobilności w trudnym terenie. Wszystkie pojazdy będą posiadały kabinę opancerzoną przystosowaną do zainstalowania systemu łączności i informatyki oraz kamuflażu stacjonarnego i mobilnego.

  Konstrukcyjnie pojazdy będą przygotowane do integracji z komponentami IBCS/Patriot. Interfejsy połączeń zostaną wykonane w oparciu o przekazaną przez stronę amerykańską dokumentację ICD (Interface Control Document).

Patriot_USAF

W systemie Patriot: wyrzutnie rakiet, radary AN/MPQ-65 i stanowiska kierowania walką ECS są zamontowane na naczepach i holowane przez ciągniki siodłowe. W US Army do tego celu wykorzystywane są wozy Oshkosh HEMTT M983 z układem napędowym 8x8. W Polsce zastąpią je ciągniki siodłowe CSS 8x8 opracowane na bazie Jelcza 882.53. Fot. USAF.

   W zakresie I fazy programu Wisła z polskim przemysłem obronnym pozostały do podpisania jeszcze 2 lub 3 umowy na dostawy: 

  • pojazdów do transportu rakiet (mają to być wozy transportowo-załadowcze rakiet PAC-3 MSE prawdopodobnie również na podwoziu Jelcza 8x8 z przyczepą);
  • Mobilnych Węzłów Łączności w wersji kontenerowej do przewozu na ciężarówkach Jelcz 4x4;
  • 14 kontenerowych kabin kierowania i dowodzenia systemu IBCS, w tym 2 szt. F-OPS, 6 szt. C-OPS oraz 6 szt. E-OPS.
  W kontekście informacji o braku finansowania na II fazę programu Wisła do 2026 roku może cieszyć, że mamy postępy w realizacji I fazy programu. Podpisana dziś umowa jest bowiem istotnym krokiem na drodze do wdrożenia w Siłach Zbrojnych RP dwóch pierwszych baterii systemu IBCS/Patriot.

Tomasz Dmitruk

Autor pragnie podziękować Ministerstwu Obrony Narodowej za udzielone informacje.




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
„Wiatrówka” dla Merkawy Mk 4, czyli izraelski Aktywny System Ochrony  ASPRO-A Trophy

„Wiatrówka” dla Merkawy Mk 4, czyli izraelski Aktywny System Ochrony ASPRO-A Trophy

Mimo, że izraelski Aktywny System Ochrony (ASO) Trophy nie jest ani pierwszym seryjnie wprowadzonym do uzbrojenia tego typu systemem, ani też nie w...

więcej polecanych artykułów