Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2019-05-31 20:36:45

Rusza przetarg na pojazdy dla Wojsk Specjalnych

     Inspektorat Uzbrojenia poinformował 31 maja br. o rozpoczęciu długo oczekiwanego postępowania na pozyskanie 105 szt. Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych (WPWS) kryptonim Pegaz. Co jednak wydaje się trochę dziwne, zamówienie gwarantowane dotyczy tylko dostawy 15 szt. wozów, a pozostałe 90 szt. może zostać zamówionych w ramach prawa opcji. Wykonawca na wykonanie dostawy będzie miał maksymalnie 2 lata od daty podpisania umowy. Postępowanie prowadzone jest zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych w procedurze negocjacyjnej. Firmy zainteresowane udziałem w przetargu mają czas na zgłoszenie swojego udziału w terminie do 5 lipca 2019 roku.

Hawkei-fot.TD

Jednym z podmiotów uczestniczących w dialogu technicznym na Pegaza był australijski Thales, oferujący Polsce opancerzony, 7-tonowy pojazd Hawkei z napędem 4x4. Możemy się domyślać, że wymagania na WPWS muszą spełniać pojazdy podobnej co Hawkei klasy. Fot. Tomasz Dmitruk/Dziennik Zbrojny.

  Oczekiwane przez zamawiającego pojazdy dla Wojsk Specjalnych mają posiadać w szczególności cechy pojazdu:

  • bojowego, umożliwiającego przemieszczenie grup zadaniowych w rejon działania;
  • wsparcia ogniowego, umożliwiającego rażenie posiadanymi środkami ogniowymi;
  • wysokiej mobilności;
  • zapewniającego ochronę załogi przed oddziaływaniem środków rażenia przeciwnika, w tym skutków wybuchu min i IED;
  • wielozadaniowego, dysponującego środkami wykrycia przeciwnika oraz systemami ostrzegania i osłony;
  • wsparcia dowodzenia, umożliwiającego prowadzenie łączności z podwładnymi i przełożonym, a także z współdziałającymi komponentami lotniczymi i morskimi;
  • transportowego stanowiącego platformę kołową do transportu sprzętu i ludzi.

  Przedmiot zamówienia obejmuje również świadczenie usług naprawy, obsługi i konserwacji w okresie gwarancji realizowane poprzez autoryzowane warsztaty wskazane przez wykonawcę.

  Złożone oferty mają zostać ocenione według czterech następujących kryteriów: ceny, kryterium technicznego, gwarancji oraz terminu dostawy.

  Zakup pierwszych 105 egzemplarzy WPWS był jednym z zadań Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP (PMT) na lata 2013-2022 planowanym do realizacji poza 14 priorytetowymi programami operacyjnymi. Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął fazę analityczno-koncepcyjną tego zadania jeszcze w 2012 roku. W jej zakresie w latach 2012-2014 przeprowadzono analizę rynku (dwa razy wysłano RFI) i w 2015 roku dialog techniczny, po których przystąpiono do opracowywania Wstępnych Założeń Taktyczno-Technicznych.

  Dialogiem zainteresowanych było aż 14 podmiotów, ale w rozmowach uczestniczyło tylko sześciu następujących oferentów:

  • Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) Niemcy,
  • THALES Australia,
  • General Dynamics European Land Systems (GDELS) Szwajcaria,
  • Dom Samochodowy GERMAZ Wrocław (Polska),
  • Krauss-Maffei Wegmann (KMW) Niemcy,
  • Kerametal Słowacja.

  Równolegle w 2014 roku dokonano oceny zadania pod kątem występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa (PIBP).

  W celu częściowego zaspokojenia potrzeb Wojsk Specjalnych w ramach amerykańskiego grantowego programu Excess Defence Articles (EDA) otrzymały one bezpłatnie 45 używanych, opancerzonych pojazdów Oshkosh Defence M1240A1 M-ATV. Ich uroczyste przekazanie miało miejsce 25 lutego 2015 roku.

  Zakończenie realizacji fazy analityczno-koncepcyjnej programu Pegaz nastąpiło w II kwartale 2016 roku, a jej finałem było przekazanie do Ministra ON wniosku w sprawie zamówienia pojazdów. Przetargu jednak nie uruchomiono.

  Po pierwsze, prawdopodobnie okazało się, że w PMT na lata 2013-2022 może zabraknąć pieniędzy na ten cel. Po drugie w 2017 roku pojawiła się koncepcja, aby nie kupować WPWS w ramach odrębnego konkurencyjnego postępowania, ale ujednolicić ich wymagania z wozami rozpoznania artyleryjskiego planowanymi do pozyskania w ramach programu Homar (przewidującego dostawy dywizjonowych modułów ogniowych wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych). Oba rodzaje pojazdów można byłoby wówczas nabyć w jednym zamówieniu skierowanym do Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A.

  Po zmianie w lipcu 2018 roku sposobu realizacji programu Homar na zakup systemu HIMARS w ramach umowy międzyrządowej ze Stanami Zjednoczonymi (w procedurze FMS), w programie Pegaz ponownie wrócono co koncepcji konkurencyjnego przetargu. Na zmiany trybu zamówienia stracono jednak aż 3 lata.

  Początkowo potrzeby Sił Zbrojnych RP na WPWS szacowano nawet na 500 wozów. Ich użytkownikami poza Wojskami Specjalnymi miały być także Wojska Lądowe. Uruchomienie przetargu na Pegaza oznacza, że finansowanie tego zadania zapewniono również w ramach PMT na lata 2017-2026.

(TD)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Druga faza programu Wisła dopiero po 2026 roku?

Druga faza programu Wisła dopiero po 2026 roku?

Kilka tygodni temu informowaliśmy, że mimo wcześniejszych zapowiedzi resortu obrony, w 2019 roku nie dojdzie do zawarcia umowy na pozyskanie przeci...

więcej polecanych artykułów