Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2019-07-08 20:03:51

Chrzest i wodowanie holownika H-2 Mieszko

     W dniu 8 lipca br. na terenie stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku, odbyła się uroczystość chrztu i wodowania holownika H-2 Mieszko typu B860. Holownik w najbliższych miesiącach trafi do służby w 3 Flotylli Okrętów, to trzecia jednostka tego typu wybudowana w gdańskiej stoczni będąca efektem umowy zawartej 19 czerwca 2017 roku z Inspektoratem Uzbrojenia na budowę łącznie 6 holowników typu B860.

H-2 Mieszko Fot. Marian Kluczyński

Holownik H-2 Mieszko przygotowany do wodowania. Fot. Marian Kluczyński.

  Matką chrzestną holownika została pani mgr Magdalena Śniadecka, dyrektor Szkoły Podstawowej im. wiceadmirała Józefa Unruga w Laskach Wielkich. W uroczystości wzięli udział zastępca Inspektora Marynarki Wojennej – kontradmirał Krzysztof Zdonek, zastępca dowódcy 3. Flotylli Okrętów – komandor Wojciech Sowa oraz zaproszeni goście.

  Zgodnie z postanowieniami kontraktu Wykonawca dostarczy sześć holowników dla Marynarki Wojennej RP z przeznaczeniem do służby w 3 Flotylli Okrętów (3 FO) i 8 Flotylli Obrony Wybrzeża (8 FOW). Przekazanie okrętów użytkownikowi nastąpi w latach 2019-2020, z czego trzy jednostki powinny zostać dostarczone jeszcze w tym roku (1 szt. do 8 FOW i 2 szt. do 3 FO), a pozostałe trzy do końca 2020 roku (2 szt. do 8 FOW i 1 szt. do 3 FO).

  Zwodowany w dniu 8 października 2018 roku pierwszy holownik H-11 Bolko, który trafi do 8 FOW, obecnie jest w trakcie realizacji portowych i morskich prób zdawczych HAT (ang. Harbour Acceptance Test) oraz SAT (ang. Sea Acceptance Test).

  Na przewidzianym dla 3 FO holowniku H-1 Gniewko, który został zwodowany w marcu br., trwają obecnie prace montażowe, natomiast czwarta i piąta jednostka znajdują się w fazie prefabrykacji o różnym stopniu zaawansowania.

  Pozostałe jednostki będą nosiły następujące nazwy: H-12 Semko, H-3 Leszko i H-13 Przemko.

  Zgodnie z przeznaczeniem, holowniki będą pełniły funkcje logistyczne i pomocnicze, w porcie i na morzu. Do ich zadań będzie należało holowanie i wykonywanie działań związanych z ewakuacją techniczną innych jednostek oraz udzielanie wsparcia w zakresie prowadzonych akcji ratowniczych. Ponadto będą one zdolne do operowania w bardzo trudnych warunkach lodowych dzięki posiadanej klasie lodowej.

  Podstawowe parametry holownika typu B860:

  • Długość całkowita: 29,20 m
  • Szerokość: 10,40 m
  • Uciąg: 35 t
  • Załoga (osób): 10
  • Wyporność: do 490 t
  • Wysokość na śródokręciu: 4,95 m
  • Silniki główne: 2 x 1200 kW
  • Pędniki azymutalne: 2 x 1200 kW

(Na postawie informacji Inspektoratu Uzbrojenia i 3. Flotylli Okrętów)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Serbska haubica samochodowa SORA

Serbska haubica samochodowa SORA

W ostatnich latach nastąpił silny rozwój samochodowych dział samobieżnych, które stały się ciekawą alternatywą dla haubic gąsienicowych. Rozwój koł...

więcej polecanych artykułów