Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2020-01-02 22:28:11

Dialog techniczny na morskie śmigłowce pokładowe

     Ostatniego dnia grudnia 2019 roku Inspektorat Uzbrojenia zamieścił ogłoszenie o rozpoczęciu dialogu technicznego na dostawę od 4 do 8 szt. wielozadaniowych śmigłowców morskich pokładowych kryptonim Kondor, o maksymalnej masie startowej nie większej niż 6.500 kg, posiadających zdolność poszukiwania, śledzenia i zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) oraz radiolokacyjne wskazywanie celów (RWC) wraz z pakietem logistycznym oraz szkoleniem personelu latającego i technicznego.

AW159 fot. RN

Biorąc pod uwagę oczekiwaną masę startową nie większą niż 6.500 kg, jednym z najpoważniejszym kandydatów w programie Kondor będą z pewnością śmigłowce AW159 znajdujące się w ofercie firmy Leonardo. Fot. Royal Navy.

  Ogłoszenie dialogu technicznego oznacza rozpoczęcie fazy analityczno-koncepcyjnej zadania, którego celem jest z jednej strony znalezienie następcy dla 4 szt. śmigłowców pokładowych ZOP Kaman SH-2G Super Seasprite obecnie eksploatowanych przez Brygadę Lotnictwa Marynarki Wojennej i wykorzystywanych przez obie polskie fregaty rakietowe typu Oliver Hazard Perry, ale przede wszystkim nowe śmigłowce prawdopodobnie zamierza się nabyć na potrzeby planowanych do budowy okrętów obrony wybrzeża kr. Miecznik.

  Przewidywany termin przeprowadzenia dialogu technicznego to maj-lipiec 2020 roku, a zgłoszenia do udziału w nim zainteresowane firmy mogą składać do 21 stycznia tego roku.

  Używane śmigłowce SH-2G trafiły do lotnictwa Marynarki Wojennej wraz z pozyskaniem ze Stanów Zjednoczonych fregat rakietowych typu Oliver Hazard Perry. Dwie pierwsze maszyny dotarły do Polski w październiku 2002 roku, a rok później przyleciały dwie kolejne. Śmigłowce weszły do służby oficjalnie w sierpniu 2003 roku. Wyprodukowano je natomiast w latach 1992-1993 co oznacza, że mają dziś ok. 27-28 lat.

  Kaman SH-2G jest przeznaczony do prowadzenia rozpoznania, wykrywania i identyfikacji celów nawodnych oraz poszukiwania i niszczenia okrętów podwodnych. Może uczestniczyć w akcjach poszukiwania i ratowania życia (SAR). Wykorzystywany jest również jako śmigłowiec logistyczny - do zaopatrywania własnych jednostek pływających. SH-2G jest wyposażony w radar obserwacji obiektów nawodnych oraz systemy do wykrywania okrętów podwodnych - wyrzucane pławy radiohydroakustyczne oraz detektor anomalii magnetycznych. Trzy maszyny przystosowano do przenoszenia torpedy MU-90.

  O pilnej potrzebie pozyskania następcy śmigłowców SH-2G poinformowano m.in. podczas posiedzenia Sejmu RP w dniu 10 maja 2018 roku. Omawiając plany związane z planowaną modernizacją floty śmigłowców ówczesny Sekretarz Stanu w MON Wojciech Skurkiewicz powiedział m.in., że „najtrudniejsza sytuacja obecnie występuje w zakresie utrzymania sprawności śmigłowców SH-2G, które pomimo wykorzystania docelowej normy eksploatacji na poziomie 50% będą musiały zostać wycofane z powodu braku dalszego wsparcia tych śmigłowców przez producenta”.

(TD)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Stan realizacji Planu Modernizacji Technicznej (systematyczna aktualizacja)

Stan realizacji Planu Modernizacji Technicznej (systematyczna aktualizacja)

W grudniu 2012 roku opinii publicznej zaprezentowano założenia Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2013-2022 (PMT), zgodnie z k...

więcej polecanych artykułów