2020-07-14 07:12:32
Holownik H-2 Mieszko odebrany
W dniu 13 lipca br. dokonano odbioru holownika H-2 Mieszko wybudowanego w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. Tym samym zakończony został odbiór trzeciej z sześciu jednostek projektu B860 budowanych dla Marynarki Wojennej RP. Następnie holownik przemieścił się do portu wojennego w Gdyni, gdzie już niebawem, po podniesieniu bandery pomocniczej jednostki pływającej, rozpocznie służbę w Dywizjonie Okrętów Wsparcia należącym do 3. Flotylli Okrętów im. kmdr. Bolesława Szymona Romanowskiego.
Budowane holowniki projektu B860 są efektem umowy o wartości 283,5 mln PLN zawartej 19 czerwca 2017 roku pomiędzy stocznią Remontowa Shipbuilding S.A. a Inspektoratem Uzbrojenia.
Pierwsze palenie blach pod holownik H-12 Mieszko miało miejsce 16 lipca 2018 roku, a chrztu i wodowania jednostki dokonano 8 lipca 2019 roku.
Pierwsze dwa holowniki H-11 Bolko i H-1 Gniewko, zostały przekazane zamawiającemu w pierwszym kwartale tego roku. Czwarty holownik, H-12 Semko jest gotowy do prób stoczniowych na uwięzi. Z kolei H-3 Leszko, jednostka B860/5, jest w fazie wyposażania, ma zamontowane silniki główne, trwają na nim prace rurarskie i elektryczne. Natomiast na jednostce szóstej – H-13 Przemko, kończą się prace kadłubowe i zostanie przygotowana do wodowania na przełomie lipca i sierpnia tego roku.
Zgodnie z przeznaczeniem, holowniki będą pełniły funkcje logistyczne i pomocnicze, w porcie i na morzu. Do ich zadań będzie należało holowanie i wykonywanie działań związanych z ewakuacją techniczną innych jednostek oraz udzielanie wsparcia w zakresie prowadzonych akcji ratowniczych. Ponadto będą one zdolne do operowania w bardzo trudnych warunkach lodowych dzięki posiadanej klasie lodowej.
Podstawowe parametry holownika typu B860:
- Długość całkowita: 29,20 m
- Szerokość: 10,40 m
- Uciąg: 35 t
- Załoga (osób): 10
- Wyporność: do 490 t
- Wysokość na śródokręciu: 4,95 m
- Silniki główne: 2 x 1200 kW
- Pędniki azymutalne: 2 x 1200 kW
(TD z wykorzystaniem komunikatu stoczni Remontowa Shipbuilding S.A.)
Fot. Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A.
powered by Disqus