Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2020-07-27 21:16:33

Dialog techniczny na symulator kawaleryjskiego Sokoła

     Firma ETC-PZL Aerospace Industries Sp. z o.o. jest adresatem dialogu technicznego organizowanego przez Inspektorat Uzbrojenia. Wojskowi poinformowali, że zadanie dotyczyć będzie symulatora lotu klasy Flying Training Device przeznaczonego dla śmigłowca W-3WA wyposażonego w cyfrowy system sterowania silnikami FADEC.

IU nie oczekuje dostawy nowego symulatora, ale dzięki przeprowadzeniu dialogu technicznego planuje pozyskać informacje pozwalające na przygotowanie opisu zamówienia pod modernizację posiadanego w 7. Dywizjonie Lotniczym 25. Brygady Kawalerii Powietrznej symulatora Klaudia. Modernizacja pozwolić ma na doskonalenie umiejętności pilotów i reagowania na sytuacje szczególne oraz poprawę bezpieczeństwa lotów wykonywanych na W-3WA z FADEC. Sprawa jest dosyć ekspresowa, IU zamierza wspólne rozmowy przeprowadzić już do końca sierpnia 2020 roku. ETC-PZL Aerospace Industries Sp. z o.o., zgodnie z deklaracją, posiada wyłączne prawa do posiadanego przez wojsko symulatora, z założenia będzie więc jedynym podmiotem - uczestnikiem dialogu technicznego. Co ciekawe, jednym z warunków takiego procedowania, jest otrzymanie przez IU dokumentacji potwierdzającej zasadność roszczeń do wyłączności, w przeszłości na tej podstawie warszawska spółka realizowana już niektóre prace przy Klaudii.

Bazowa Klaudia została wprowadzona do użytku jeszcze w 2003 roku. Kilka razy podchodzono do zadania jej unowocześnienia. We wrześniu 2016 roku podpisano już umowę na modernizację symulatora, także ze spółką ETC-PZL Aerosapce Industries. Wówczas to wymienić miano cały osprzęt komputerowy, modyfikowano inne elementy, poprawiono możliwości symulatora w niektórych zadaniach. Obecnie IU podkreśla w ogłoszeniu kwestię symulowania lotów śmigłowcami z systemem FADEC. To jedna z osi unifikujących wojskowe Sokoły, nabywane przez lata, ale głównie w latach 90. Jeszcze niedawno planowano, że maszyny rodziny W-3 pozostaną w służbie do 2040 roku, co prócz użytkownika, zależy także od zewnętrznego systemu podtrzymania eksploatacji. Z tym, jak wiadomo, za dobrze również nie jest. Jeszcze niedawno celem samego producenta śmigłowców była poprawa serwisu i utrzymanie w sprawności 70% wojskowej floty.

(MC)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Europejskie pociski manewrujące cz. I: APACHE, SCALP, Storm Shadow, MdCN

Europejskie pociski manewrujące cz. I: APACHE, SCALP, Storm Shadow, MdCN

Na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku w kilku państwach NATO rozpoczęto poszukiwanie nowego rodzaju systemów uzbrojenia lo...

więcej polecanych artykułów