Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2020-08-07 13:42:38

Rozpoznawczy Nawigator trafi do doku

     ORP Nawigator (numer burtowy 262) - tak przewrotnie nazywa się polski okręt rozpoznania radioelektronicznego, trafi do naprawy dokowej. Zadanie o takiej treści prowadzi Komenda Portu Wojennego w Gdyni.


 Szczegółowe wymagania zostaną przedstawione podmiotom dopuszczonym do udziału w postępowaniu, ale zgodnie z samym tytułem, muszą być przede wszystkim związane z kadłubem okrętu i jego częścią podwodną.

 Kluczowym kryterium jest oczywiście cena, stanowiąca 80 pkt w ocenie ofert. Dodatkowo pod uwagę brany będzie okres gwarancji (10 pkt) oraz dosyć nietypowo, ale ciekawie z punktu zarządzania naprawą sprzętu już eksploatowanego, ryzyko poniesienia kosztów wykonania prac nieobjętych zamówieniem podstawowym, ale niezbędnych do prawidłowego wykonania lub zakończenia prac. Marynarze chcą zatem premiować podmiot, który przy pojawieniu się dodatkowych potrzeb, nie będzie z nowym kosztorysem za szybko pojawiał się u zamawiającego. Zainteresowane podmioty mają czas na składanie wniosków o udział w postępowaniu do 3 września br. Przewiduje się wykonanie prac w terminie dwóch miesięcy od przekazania jednostki. Zadanie prowadzone jest w procedurze ograniczonej, czyli analiza ofert zostanie przeprowadzone od maksymalnie trzech oferentów - co wydaje się realną liczbą biorąc pod uwagę faktyczne możliwości położonych w Polsce ośrodków przemysłowych. Być może ważną informacją dla znajdujących się często w trudniejszej sytuacji finansowej podmiotów stoczniowych będzie zapowiedź zamawiającego o zaliczkowaniu prac na poziomie do 33% wartości umowy.

 Obie nawodne jednostki rozpoznania radioelektronicznego Polskiej Marynarki Wojennej reprezentują krajowy projekt 863. Zgodnie z metryką są to stosunkowo wiekowe już platformy. ORP Nawigator wcielono do służby w 1975 roku, drugi - równie oryginalny przy porównaniu nazwy własnej do zadań - ORP Hydrograf (263), rok później. Jednostki wypierają standardowo około 1500 ton i mierzą 73 m każda. Pomimo wieku, wielokrotnie były modernizowane i doposażane, co służyło dostosowaniu ich możliwości do współczesnych rozwiązań i stawianych zadań. Okręty rozpoznania radioelektronicznego reprezentują tę nieliczną grupę we flocie, która wypełnia zadania operacyjne (bojowo-rozpoznawcze i dozorowe) przede wszystkim w czasie pokoju, a ich sukces nie mierzy się odpalonymi rakietami czy trafionymi pociskami z zestawów Wróbel tarczami, ale pozyskaniem danych, budujących świadomość polskiego systemu militarnego, nie tylko jego morskiej części. Ich wyjście z portu w otoczeniu wywołuje większe poruszenie, niż nie jednej większej jednostki, określanej mianem okrętu bojowego. 

(MC)

fot. R. Pioch/MW RP




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Śmigłowiec Bell AH-1 Cobra

Śmigłowiec Bell AH-1 Cobra

Śmigłowiec szturmowy Bell AH-1 Cobra jest z pewnością jedną z najsłynniejszych, o ile nie najsłynniejszą, prowizorek w historii lotnictwa wojskoweg...

więcej polecanych artykułów