2020-08-19 22:43:14
Możliwe opóźnienie dostaw zmodyfikowanych czołgów T-72
Zgodnie z umową wieloletnią nr 19/W/2019 o wartości 1,75 mld PLN, zawartą 22 lipca 2019 roku pomiędzy 1. Regionalną Bazą Logistyczną a konsorcjum firm w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. (lider), Zakłady Mechaniczne „BUMAR-ŁABĘDY” S.A. oraz Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. w Poznaniu, realizowane są prace związane z naprawą i modyfikacją czołgów T-72. W ramach umowy zaplanowano w latach 2019-2025 zmodyfikowanie łącznie 230 czołgów. W ubiegłym roku dokonano odbioru pierwszych 8 egzemplarzy, z których co najmniej kilka trafiło do 20. Bartoszyckiej Brygady Zmechanizowanej. Prace zaplanowane na ten rok, przebiegają już jednak z pewnymi problemami. Według Wykonawcy, wynikają one głównie z powodu wystąpienia epidemii COVID-19.
W marcu br. zmodyfikowane czołgi T-72, które trafiły do 20. Bartoszyckiej Brygady Zmechanizowanej poddano pierwszym próbom poligonowym. Fot. 20. BZ.
W 2020 roku przewidziano do naprawy i modyfikacji 46 kolejnych czołgów, z czego 5 sztuk już zostało przekazanych do użytkownika, tym razem, do nowo formowanego 19. batalionu czołgów wchodzącego w skład 19. Lubelskiej Brygady Zmechanizowanej.
Jak poinformował redakcję Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych, „w tym roku również dostarczono do Wykonawcy 35 czołgów w poczet funduszu naprawczego na 2021 rok. Z informacji uzyskanych od Wykonawcy wynika, iż z uwagi na sytuację związaną z wystąpieniem stanu epidemii COVID-19 w 2020 roku mogą wystąpić opóźnienia w zakresie zakończenia naprawy i modyfikacji 16 egzemplarzy T-72. Ich przekazanie do jednostek wojskowych planowane jest do końca I kwartału 2021 roku”.
Poza gruntownym remontem, w ramach prowadzonych prac na T-72 instalowane są pasywne przyrządy celownicze i obserwacyjno-celownicze zwiększające zasięg obserwacji w warunkach ograniczonej widoczności, na cyfrowe podlegają wymianie środki łączności zewnętrznej i wewnętrznej, przeprowadzana jest modernizacja układów elektrycznych, a także montowane są dodatkowe elementy wyposażenia ułatwiające funkcjonowanie załogi czołgu.
Szczegółowy zakres prac obejmuje m.in:
- Remont bieżący lub główny;
- Cyfrowy system rozruchu silnika;
- Modyfikacja układu elektrycznego z zastosowaniem nowego systemu zasilania oraz akumulatorów buforowych;
- Peryskop noktowizyjny kierowcy;
- Pasywny, dzienno-nocny przyrząd obserwacyjny dowódcy;
- Peryskopowy celownik termowizyjny działonowego;
- Cyfrowe środki łączności wewnętrznej oraz zewnętrznej z rodziny PR4G F@STNET;
- Odbiornik GPS;
- Dostosowanie Wożonego Osprzętu Czołgu;
- Dodatkowy kosz wieżowy.
Aktualizacja 20.08.2020 r., godz. 13.00.
Poniżej publikujemy otrzymane przez redakcję stanowisko Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. odnoszace się do realizacji umowy na remont i modyfikację czołgów T-72:
"Przedmiotem umowy konsorcjum w składzie: PGZ, Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy i Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne jest wykonanie usługi, polegającej na odtworzeniu zdolności użytkowych, a następnie wykonaniu montażu pakietów modyfikacyjnych.
Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy i Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne mają za zadanie odtworzenie pełnej sprawności technicznej przydzielonych czołgów T-72. W 2019 roku Bumar-Łabędy zrealizował projekt zgodnie z harmonogramem na ośmiu wozach i obecnie sprzęt ten jest użytkowany zgodnie z przeznaczeniem. W roku bieżącym, podobnie jak w 2019, weryfikacja stanu technicznego czołgów T-72 wskazuje na zróżnicowany poziom prac niezbędnych do przywrócenia ich pełnej sprawności. Niezależnie od tego, zarówno ZM Bumar-Łabędy S.A., jak i WZM S.A, planują przekazać do wojska wszystkie czołgi T-72, wytypowane i przypadające do realizacji w roku bieżącym".
(TD)
powered by Disqus