Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2020-09-17 14:11:39

Polski trał sprawdzony na niemieckim poligonie

     Gdyński Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. opracował i wdrożył do Marynarki Wojennej system trałowy Promienica. Sprzęt stał się bazą do rozwijanego przy EDA systemu trałowego MLM (Modular Lightweight Minesweeping). Nie mamy w ich przypadku do czynienia z dobrze znanym w walce z zagrożeniem minowym trałem mechanicznym, ale poprzez generowanie pól fizycznych urządzeniami zdolnymi do aktywacji zapalników min. Ośrodek pracuje już nad nowym rozwiązaniem tego typu znanym pod nazwą MLM II, które w sierpniu 2020 roku przetestowano na poligonie morskim niemieckiej Marynarki Wojennej w Eckernförde.

Elementy MLM II prezentowane podczas tegorocznego MSPO. Polskie trały niekontaktowe to biały kruk w kontaktach naszych ośrodków z Zachodnimi - takich wysoce technologicznych projektów z istotnym wkładem ze strony polskiej po prostu ciągle u nas nie ma. Warto dodać, że użytkowana Promienica prezentowana była na targowym stoisku Sił Zbrojnych RP. fot. OBR CTM

 Zgodnie z informacją, testy potwierdzić miały skuteczność rozwiązania i założonych wymagań. Prototyp podsystemu nawodnego systemu MLM II powstał w oparciu o modułowy lekki trał niekontaktowy MLM, z kolei demonstrator technologii podsystemu podwodnego systemu MLM II, opracowano od podstaw i jest najnowszym osiągnięciem gdyńskich inżynierów.

 Badania i testy pierwszego podsystemu, prowadzone na niemieckim poligonie, miały na celu ocenić jego zdolność do generowania pól fizycznych, celem odwzorowania pól fizycznych rzeczywistych okrętów. Badania i testy podsystemu podwodnego wykonano dla udowodnienia, że możliwe jest holowanie trału za okrętem na odległym dystansie i określonej głębokości. Co z kolei miało potwierdzić możliwość generowanie pól fizycznych, w bliskiej odległości, od zalegających na dnie min. Wyniki testów wskazały jednoznacznie, że spełniono wymagania, które postawiono przed wspomnianymi podsystemami, uzyskując zarówno wierne odwzorowanie pól fizycznych symulowanych okrętów oraz potwierdzając zdolność trału do przemieszczania się na zadanej głębokości i w znacznej odległości od holującego go okrętu.

 Dodatkowym elementem było przeprowadzenia wespół z przedstawicielami firmy Patria integracji fińskiego rozwiązania - generatora sygnatur akustycznych okrętów - ze sprzętem wytworzonym przez OBR CTM S.A. Powstały w ten sposób zestaw trałowy, uzyskał również bardzo pozytywną opinię podczas testów przeprowadzonych w Niemczech.

 Pierwotny MLM zapoczątkowany został przed blisko dekadą w ramach Europejskiej Agencji Uzbrojenia (European Defence Agency), w grupie projektów Bezzałogowych Systemów Morskich (Unmanned Maritime Systems). Nowe rozwiązania potencjalnie poprawić mają zdolności, także wyspecjalizowanych jednostek przeciwminowych wchodzących w skład marynarek wojennych, w zwalczaniu zagrożenia minowego. MLM II powstaje na podstawie międzynarodowego porozumienia podpisanego w 2018 roku - liderem projektu jest norweski Forsvarets Forskningsinstitutt. Uczestnikiem z kolei niemiecki wojskowy ośrodek badawczy WTD-71 z siedzibą w Eckernförde, co także tłumaczy miejsce testów. MLM II jest kontynuacją poprzednika, mającą umożliwić zwalczanie min na różnych głębokościach, zapewniając przy tym szersze możliwości operacyjne. OBR CTM S.A. wchodzi w skład Grupy PGZ.

(MC z wykorzystaniem informacji prasowej OBR CTM S.A.)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Sieciocentryczność - optymalizacja wykorzystania posiadanego potencjału

Sieciocentryczność - optymalizacja wykorzystania posiadanego potencjału

Pozyskanie przez Siły Zbrojne RP zintegrowanego systemu obrony powietrznej średniego zasięgu IBCS (Integrated Battle Command System) wraz z element...

więcej polecanych artykułów