Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2020-11-03 18:31:12

Wstępna oferta na Ratownika złożona

     Konsorcjum w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. (lider), PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. złożyło 15 października br. Wstępny Formularz Negocjacyjny (obejmujący: zagadnienia techniczne, wstępną wycenę zamówienia, propozycje zapisów umowy oraz terminów realizacji), w ramach prowadzonego postępowania na dostawę okrętu ratowniczego kr. Ratownik. Jak wyjaśnia rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia mjr Krzysztof Płatek, aktualnie trwa ocena złożonych dokumentów. Zaproszenie do negocjacji zostało wystosowane do PGZ S.A. 20 lipca tego roku. Jeśli rozmowy będą przebiegały sprawnie, istnieje szansa, że podpisanie umowy na budowę jednostki może nastąpić jeszcze w tym roku.

MMC 887R SRV

  Jest to już druga próba pozyskania okrętu ratowniczego. Przypomnijmy, że 27 grudnia 2017 roku zawarty został kontrakt o wartości 755 mln PLN na budowę jednostki tej klasy z konsorcjum PGZ S.A., Stocznia Remontowa NAUTA S.A., PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. oraz OBR CTM S.A. Jego realizacja zakończyła się jednak na etapie Projektu Wykonawczego. W dniu 24 kwietnia br. Inspektorat Uzbrojenia poinformował bowiem o odstąpieniu od umowy z powodu przedłużającego się procesu realizacji i zadeklarowanego przez Wykonawcę wzrostu kosztów zamówienia.

  Planowany do wybudowania okręt ratowniczy ma służyć do zabezpieczenia ratowniczego działalności szkoleniowej i operacyjnej sił własnych oraz sprzymierzonych (nawodnych, podwodnych i lotniczych), w tym udzielanie pomocy załodze uszkodzonego okrętu podwodnego (SUBSAR) oraz prowadzenie podwodnych prac awaryjno - ratowniczych.

  Dodatkowo jednostka planowana jest do realizacji następujących zadań:

  • poszukiwanie, lokalizacja, identyfikacja i wydobywanie zatopionej techniki wojskowej;
  • udział w operacjach poszukiwania i ratowania życia w ramach narodowych systemów morskiej i lotniczej służby SAR;
  • zgodnie z „Katalogiem Zdolności SZ RP” okręt ratowniczy Ratownik wpisuje się w zdolność: Poszukiwanie i Ratownictwo (SAR, SUBSAR, DSAR).

  Okręt ma być zdolny do minimalizowania lub ograniczenia strat personalnych w działaniach morskich poprzez odpowiednią organizację działań poszukiwawczo – ratowniczych odpowiedniego wykorzystania SpW oraz innych jednostek, a także ratowniczego zabezpieczenia działań okrętów podwodnych MW i NATO w tym okrętów podwodnych (SUBSAR) podczas ich działań na morzu Bałtyckim oraz wsparcia działań międzynarodowych. Ma być także dostosowany do prowadzenia prac podwodnych w celu zminimalizowania lub ograniczenia strat personalnych i w technice morskiej wykorzystywanej w działaniach morskich (SAR), jak również prowadzenia prac podwodnych mających na celu odzyskanie elementów techniki morskiej, lotniczej lub innej o krytycznym znaczeniu dla prowadzonych działań na obszarze morskim, we współpracy z siłami własnymi, NATO, UE na obszarze morskim.

  Ponadto, Ratownik ma posiadać zdolność do:

  • przyjęcia systemu ratowania załóg okrętów podwodnych NSRS;
  • udzielania pomocy załodze OP w tym: podania wysokiego ciśnienia, wentylacji, zasobników ELSS (POD), nawiązania i utrzymywania łączności podwodnej (Underwater Telephone (UWT)), ROV (inspekcyjny i Light Working Class (LWC)), rekompresji leczniczej;
  • prowadzenia prac podwodnych na różnych głębokościach, w tym możliwość prowadzenia nurkowań saturowanych.

(TD)

Grafika: MMC Ship Design & Marine Consulting.




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
System Narew – oczekiwania przemysłu kontra potrzeby wojska

System Narew – oczekiwania przemysłu kontra potrzeby wojska

W opublikowanym niedawno na portalu Dziennik Zbrojny artykule „Narew to polska rzeka, Narew to polski system przeciwlotniczy” przedstawiono argumen...

więcej polecanych artykułów