Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2021-02-11 15:59:39

Kołowe Transportery Inżynieryjne EOD - stan programu

     W 2015 roku w Inspektoracie Uzbrojenia rozpoczęła się faza analityczno-koncepcyjna związana z pozyskaniem Kołowego Transportera Inżynieryjnego EOD - Explosive Ordnance Disposal (KTI EOD), w ramach której przeprowadzono i w grudniu 2015 roku zakończono procedurę dialogu technicznego. W rezultacie zdecydowano, że KTI EOD powinny zostać opracowane w ramach pracy rozwojowej. Jej pierwszy etap - Określenie Założeń do Projektowania (OZP) został zlecony konsorcjum firm w składzie: Rosomak S.A., Wojskowy Instytut Techniki Inżynieryjnej oraz Ken-Bit Koening i Wspólnicy Sp.J. na podstawie umowy o wartości 998 tys. PLN brutto podpisanej 8 czerwca 2018 roku.

AMV_XP-fot.Patria

Choć już od ponad roku zakłady Rosomak S.A. dysponują licencją na produkcję KTO Rosomak XP, to jak dotąd Siły Zbrojne RP nie dokonały zamówienia tej wersji. Fot. Patria.

  Realizacja umowy została zakończona w lipcu 2019 roku, a w jej efekcie opracowane zostały: Projekt Koncepcyjny, Analiza Techniczno-Ekonomiczna oraz Projekt Założeń Taktyczno-Technicznych KTI EOD.

  Jak wyjaśnił redakcji Inspektorat Uzbrojenia, zgodnie z założeniami KTI EOD ma zostać oparty na platformie, która zostanie opracowana w ramach etapu Projektowanie i Rozwój (PiR) pracy rozwojowej dotyczącej opracowania Kołowego Transportera Rozpoznania Inżynieryjnego (KTRI) kr. Jodła-KTI.

  Na wykonanie tego zadania trwa postępowanie prowadzone przez Inspektorat Uzbrojenia od… 14 kwietnia 2018 roku. Negocjacje prowadzone są z konsorcjum w identycznym składzie jak w przypadku KTI EOD, czyli: Rosomak S.A., Wojskowy Instytut Techniki Inżynieryjnej oraz Ken-Bit Koening i Wspólnicy Sp.J. Nie można wykluczyć, że ostatecznie uda się je zakończyć w bieżącym roku. 

  W sprawozdaniu Zarządu spółki Rosomak S.A. za 2018 rok wskazano, że KTRI planuje się zbudować na wydłużonej platformie AMV 8x8 XP „L” o DMC 30 ton. Prawdopodobnie zatem również KTI EOD powinien zostać opracowany na bazie podwoziu AMV 8x8 XP, czyli KTO Rosomak XP.

  Zakłady z Siemianowic Śląskich już pod koniec 2019 roku zawarły umowę licencyjną z fińską firmą Patria umożliwiającą rozpoczęcie produkcji KTO Rosomak XP. Mimo to, jak dotąd nie wpłynęło to na zawarcie umów na realizację etapu PiR prac rozwojowych na KTRI oraz KTI EOD.

  Zgodnie z wymaganiami wojska z etapu dialogu technicznego KTI EOD z wyposażeniem pokładowym oraz wynośnym powinien umożliwiać realizację zadań rozpoznania i usuwania (niszczenia) niewybuchów UXO (Unexploded Ordnance) i ładunków improwizowanych IED (Improvised Explosive Device) w czasie rozminowania opanowanych lub odbitych obiektów w działaniach taktycznych oraz w czasie usuwania skutków działań bojowych na terenie kraju, jak również podczas wykonywania misji poza granicami kraju, w warunkach zagrożeń asymetrycznych niezależnie od pory doby, warunków atmosferycznych, klimatycznych i geograficznych. Zakłada się maksymalną unifikację wyposażenia KTI EOD z KTRI oraz KTWI (Kołowy Transporter Wsparcia Inżynieryjnego).

(TD)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Sieciocentryczność - optymalizacja wykorzystania posiadanego potencjału

Sieciocentryczność - optymalizacja wykorzystania posiadanego potencjału

Pozyskanie przez Siły Zbrojne RP zintegrowanego systemu obrony powietrznej średniego zasięgu IBCS (Integrated Battle Command System) wraz z element...

więcej polecanych artykułów