Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2021-04-21 09:10:50

Wydatki na modernizację techniczną w 2020 roku

     Jak już informowaliśmy w marcu br., na finansowanie zadań związanych z modernizacją techniczną Sił Zbrojnych RP w 2020 roku wydatkowano łącznie kwotę 16,525 mld PLN, w tym 13,351 mld PLN w ramach Planu Modernizacji Technicznej (PMT) i 3,174 mld PLN ze środków Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych (FMSZ). Dodatkowo, w ramach wydatków niewygasających ujętych w PMT na 2021 rok przesunięto środki w wysokości 308,7 mln PLN. Z kwoty 16,525 mld PLN łącznych poniesionych nakładów, Inspektorat Uzbrojenia wydatkował 13,869 mld PLN (84%), Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych 2,139 mld PLN (13%), a pozostali dysponenci budżetowi 516,6 mln PLN (3%). Poniżej prezentujemy szczegóły tych wydatków.

F-35A-USAF

Blisko 3,5 mld PLN w 2020 roku zapłacono w ramach zaliczki na dostawy dla Polski 32 szt. wielozadaniowych samolotów bojowych F-35A w latach 2024-2030. Fot. USAF.

Wydatki Inspektoratu Uzbrojenia

  W 2020 roku Inspektorat Uzbrojenia na finansowanie zadań związanych z modernizacją techniczną polskiej armii wydatkował łącznie kwotę 13,869 mld PLN, w tym 10,788 mld PLN w ramach PMT (ze środków budżetowych) i 3,081 mld PLN ze środków FMSZ. W rozbiciu na poszczególne Rodzaje Sił Zbrojnych nakłady te przeznaczono:

  • na Siły Powietrzne – 9 121,6 mln PLN (65,8%),
  • na Wojska Lądowe – 3 194,2 mln PLN (23,0%),
  • na Marynarkę Wojenną – 609,4 mln PLN (4,4%),
  • na Wojska Obrony Terytorialnej – 416,1 mln PLN (3,0%),
  • na pozostałe RSZ – 527,8 mln PLN (3,8%).

Schemat_IU-PMT-2020

Wydatki Inspektoratu Uzbrojenia poniesione w 2020 roku w ramach PMT i FMSZ z podziałem na poszczególne Rodzaje Sił Zbrojnych. Kwoty w mln PLN.

  Dodatkowo możemy poinformować, że Inspektorat Uzbrojenia wydatkował w 2020 roku kwotę 748 mln PLN na finansowanie zadań ujętych w Planie Zakupu Środków Materiałowych, w tym z tytułu realizacji umów na dostawy amunicji i materiałów wybuchowych.

  Pięć najkosztowniejszych pozycji wydatków Inspektoratu Uzbrojenia dotyczyło pozyskania:

  • Przeciwlotniczych i przeciwrakietowych zestawów rakietowych średniego zasięgu kr. Wisła – 4 772,6 mln PLN;
  • Samolotów wielozadaniowych F-35A (program kr. Harpia) - 3 488,7 mln PLN;
  • 155 mm Dywizjonowych Modułów Ogniowych Regina - 688,8 mln PLN;
  • Dywizjonowego Modułu Ogniowego wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych Homar – 510,5 mln PLN;
  • Zintegrowanego systemu szkolenia zaawansowanego AJT (dostaw samolotów M-346 Bielik)– 409,2 mln PLN.

  Warto podkreślić, że ponad 84% wydatków Inspektoratu Uzbrojenia przeznaczono na finansowanie zadań ujętych w ramach priorytetowych Programach Operacyjnych, mających największe znaczenie dla poprawy zdolność Sił Zbrojnych RP. To niewątpliwie powód do pochwały.

  Jednocześnie istotną część (ok. 64%, 8,9 mld PLN) ubiegłorocznych wydatków Inspektoratu Uzbrojenia stanowiły płatności związane z realizacją umów zawartych ze Stanami Zjednoczonymi w trybie FMS (ang. Foreign Military Sales) na zakup: systemu Wisła, samolotów F-35, systemu HIMARS (Homar) oraz przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) FGM-148F Javelin. Należy jednak pamiętać, że tego rodzaju systemów uzbrojenia polski przemysł obronny nie posiada w swojej ofercie (z wyjątkiem ppk, gdzie MESKO S.A. produkuje bardziej zaawansowany ppk Spike-LR), a ich wprowadzenie do służby jest pilną potrzebą Sił Zbrojnych RP. Można jedynie ubolewać, że w przypadku programu Homar nie zawarto umowy pozwalającej na częściową polonizację systemu i licencyjną produkcję w Polsce jego wybranych elementów. Tak duże płatności dla strony amerykańskiej z jednej strony mogą być powodem do krytyki, z drugiej jednak pozwolą na szybszą spłatę zawartych kontraktów, co w rezultacie zmniejszy obciążenie budżetu MON z tego tytułu w kolejnych latach, odblokowując możliwość zawarcie nowych umów dla pozostałych programów ujętych w PMT.

  W przypadku kontraktu na I fazę programu Wisła o wartości 4,75 mld USD (ok. 18,3 mld PLN netto), w 2018 roku wydatkowano na jego poczet 5,432 mld PLN, w 2019 roku 3,320 mld PLN, a w ubiegłym roku 4,773 mld PLN. Łącznie zapłacono zatem już 13,525 mld PLN, czyli ok. 74% wartości netto kontraktu. Dostawy zasadniczego sprzętu w ramach I fazy programu Wisła powinny nastąpić już za niecałe 2 lata, tj. do końca 2022 roku. Do spłaty w kolejnych latach (płatności realizowane będą także po 2022 roku) pozostaje kwota 4,75 mld PLN netto i 3,3 mld PLN podatku VAT, który zostanie odprowadzony z chwilą realizacji dostaw do polskiego Urzędu Skarbowego.

  Z FMSZ Inspektorat Uzbrojenia w 2020 roku wydatkował środki głównie na finansowanie programów Wisła i Harpia.

Wykonanie PMT IU-2020

Najważniejsze wydatki Inspektoratu Uzbrojenia poniesione w ramach PMT i ze środków FMSZ w 2020 roku.

Wydatki Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych

  W 2020 roku Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych na finansowanie zadań związanych z modernizacją techniczną (głównie na remonty i modyfikacje) wydatkował łącznie kwotę 2,139 mld PLN, w tym 2,076 mld PLN w ramach PMT (ze środków budżetowych) i 63,2 mln PLN ze środków FMSZ.

  Największe jednostkowo ubiegłoroczne wydatki tej instytucji dotyczyły remontów z modyfikacją czołgów T-72, remontów jednostek pływających MW i mechanizmów okrętowych oraz remontów śmigłowców Mi-24 i Mi-17.

  Pisząc o tej kategorii wydatków warto zwrócić uwagę, że koszty remontów i modyfikacji stanowiły ok. 13% łącznych nakładów poniesionych ze środków PMT i FMSZ, a gdyby w ubiegłym roku nie zwiekszono budżetu FMSZ o dodatkowe 3 mld PLN (z przeznaczeniem głównie na programy Wisła i Harpia), ten udział byłby jeszcze wyższy i wynosił ok. 16%.

Wykonanie PMT IWspSZ-2020

Najważniejsze wydatki Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych poniesione w ramach PMT i ze środków FMSZ w 2020 roku.

  Na zakończenie warto napisać, że według szacunków autora, łączne wydatki związane z modernizacją techniczną polskiej armii poniesione w 2020 roku przez Inspektorat Uzbrojenia i Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych zostały skierowane w ponad 40% do firm polskiego przemysłu obronnego. W następstwie planowanych zamówień na pozyskanie: bezzałogowych wież ZSSW-30, systemu Rosomak-BMS oraz fregat kr. Miecznik, a w dalszej perspektywie także nowych bojowych wozów piechoty kr. Borsuk, czy zestawów rakietowych obrony powietrznej krótkiego zasięgu kr. Narew, w przypadku zawarcia umów na dostawy tych systemów, należy spodziewać się w nadchodzących latach ponownego wzrostu nakładów na zamówienia kierowane do polskiego przemysłu obronnego.

  O umiegłorocznych wydatkach poniesionych na pozostałe Centralne Plany Rzeczowe pisaliśmy TUTAJ.

Tomasz Dmitruk

Autor pragnie podziękować Inspektoratowi Uzbrojenia oraz Inspektoratowi Wsparcia Sił Zbrojnych za udostępnione dane.




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Ekspedycyjna brygada USMC z lat 80.

Ekspedycyjna brygada USMC z lat 80.

W piechocie morskiej Stanów Zjednoczonych istniały trzy rodzaje związków ekspedycyjnych: batalion, brygada i dywizja oparte organizacyjnie odpowied...

więcej polecanych artykułów