Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2021-08-02 21:40:59

Jastrzębie nad Północnym Atlantykiem

     Zgodnie z nadanymi prerogatywami, Prezydent RP Andrzej Duda podpisał postanowienie o funkcjonowaniu od 5 sierpnia do 10 października 2021 roku Polskiego Kontyngentu Wojskowego Islandia. Zadania nad Północnym Atlantykiem wykonywać mają cztery samoloty myśliwskie F-16 Jastrząb i do 140 osób personelu.


 Misja typu Air Policing jest odpowiednikiem bałtyckiej inicjatywy lotniczej NATO. Podobnie jak małe republiki nadbałtyckie, Islandia nie dysponuje lotnictwem wojskowym, faktycznie nie dysponuje nawet siłami zbrojnymi. Jej wkład w struktury NATO ma głównie wydźwięk polityczny, acz nie można zapominać o położeniu i tym samym znaczeniu Islandii w zabezpieczeniu swobody atlantyckich szlaków komunikacyjnych, z drugiej strony blokowaniu aktywności wrogich sił. Do sierpnia 2006 roku w oparciu o lotnisko Keflavik przestrzeń powietrzną Islandii od dekad zabezpieczało amerykańskie lotnictwo, na ostatnim etapie były to myśliwce F-15. Od 2008 roku zapoczątkowano lotniczą operację NATO (Icelandic Air Policing), ograniczoną jednak do czasowej obecności (typowo trzy misje w roku po 3-4 tygodnie) na wyspie-państwie pary dyżurnej myśliwców NATO (łącznie cztery samoloty).

 Utrzymywanie kontroli nad przestrzenią powietrzną wymaga także stworzenia naziemnego systemu radiotechnicznego. Za jego użytkowanie odpowiada Straż Wybrzeża Islandii. W ramach NATO Iceland Air Defence System (IADS) wykorzystywane są cztery stacje radiolokacyjne (posterunki od H1 do H4 wyposażone w radary AN/FPS-117 i urządzenia do transmisji danych z Link 16, za pomocą Link 11 współpracujące z jednostkami morskimi) oraz Centrum Kontroli i Raportowania (Control and Reporting Centre), tworzące połączony obraz sytuacji powietrznej (Recognized Air Picture) na potrzeby misji lotniczej, ale i Centrum Połączonych Operacji Powietrznych (Combined Air Operations Centre) w niemieckim Uedem. Nawet jeśli nie ma na wyspie myśliwców NATO, budowana jest świadomość sytuacyjna w traktatowej przestrzeni powietrznej Sojuszu.Islandia to także doskonałe miejsce do operowania morskich samolotów patrolowych, np. P-8 Posejdon, z czego się korzysta. Blisko 50 funkcjonariuszy Straży Wybrzeża Islandii zaangażowanych jest w działania, które możemy ściśle powiązać z bezpieczeństwem militarnym. IADS jest ważnym elementem sojuszniczego NATINAMDS.

 Ta systemowa aktywność NATO w Islandii, dodajmy jeszcze raz – wespół ze Strażą Wybrzeża tego kraju, przyczynić się ma do budowy świadomości sytuacyjnej, ale i utrzymywania sił odpowiedzi wobec coraz aktywniejszego lotnictwa morskiego dalekiego zasięgu i strategicznego Federacji Rosyjskiej.

 Dla polskiego odrzutowego lotnictwa bojowego, po dość spowszedniałych już misjach regionalnych w ramach Baltic Air Policing oraz krótkotrwałej aktywności w ramach PKW Kuwejt, działania z bazy Keflavik będą interesującym doświadczeniem dla samych pilotów (z racji pory roku nie chodzi o pogodę na Islandii, ale trudne warunki pilotażowe i nawigacyjne nad wodami Północnego Atlantyku, w dużej mierze za kołem podbiegunowym) oraz organizacyjne dla systemu (odległość od baz macierzystych, surowość infrastrukturalna, autonomiczność operacyjna). Nie można także zapomnieć, że F-16 nad Islandią to także duża gratka dla polskiej społeczności, zwykle w celach zarobkowych przebywającej na tej surowej i jednak odmiennej od naszych krajobrazów wyspie.

(MC)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Narew z IBCS, ale przemysł z rakietą. SKON o programach obrony powietrznej

Narew z IBCS, ale przemysł z rakietą. SKON o programach obrony powietrznej

Posiedzenie Sejmowej Komisji Obrony Narodowej, które odbyło się 22 lipca br., przyniosło całkiem pokaźny pakiet upublicznionych informacji o status...

więcej polecanych artykułów