Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2021-09-09 07:44:17

Konsorcjum z zadaniem budowy kabin dowodzenia dla Wisły

     8 września br. w Kielcach, czyli w trakcie MSPO 2021, spółki Grupy PGZ: Wojskowe Zakłady Elektroniczne (lider), Wojskowe Zakłady Uzbrojenia oraz Wojskowe Zakłady Łączności Nr 1 podpisały porozumienie o utworzeniu konsorcjum celem realizacji zlecenia na dostawy kabin dowodzenia dla programu obrony powietrznej Wisła.

Jelcz 8x8 z systemem transportowo-załadowczym z pociskami przeciwlotniczymi, baza także pod kontenery systemu dowodzenia i kierowania IBCS. W głębi pierwsza wyrzutnia M903 wyprodukowana w spółce HSW. fot. M. Cielma

 Wskazany system dowodzenia IBCS jest wyróżnikiem polskiej Wisły, ale i rakietowego systemu przeciwlotniczego Patriot - nie ma na dziś w produkcji seryjnej nowocześniejszego rozwiązania łączącego w sobie kluczowe elementy amerykańskiej triady z tego obszaru (Patriot, PAC-3MSE, IBCS). Zgodnie z polskimi potrzebami wymogami, system ma być oczywiście w dostępnym stopniu spolonizowany, co w dużej mierze ukierunkowane zostało na podniesienie jego mobilności taktycznej. Powszechnym symbolem takiego podejścia są nowe podwozia opracowane przez Jelcz. Polskie działania dostosowawcze dotyczą również wspomnianego kluczowego dla całości systemu IBCS, którego kabiny dowodzenia i kierowania będą integrowane w 20-stopowych kontenerach przewożonych przez ciężarowy Jelcz 8x8, opracowany także z myślą o pojeździe transportowo-załadowczym powstałym na potrzeby środków ogniowych.

 To całkowicie odmienna filozofia dla systemu rakietowego obrony powietrznej średniego zasięgu od opracowywanego pierwotnie dla US Army, gdzie charakter infrastruktury dla środków dowodzenia jest zdecydowanie bardziej stacjonarny – oczywiście transportowalny, ale nie mobilny. Prototypowe polskie kabiny dowodzenia już istnieją, a z racji coraz bliższych terminów dostaw amerykańskich komponentów, należy podjąć ich produkcję. Tym zajmie się powołane właśnie w ramach PGZ konsorcjum.

 Zapowiadane wdrożenie IBCS także w systemie krótkiego zasięgu Narew, potencjalna na dziś rozbudowa Wisły dzięki II fazie, czy w innym modelu przyjętym dla poprawy zdolności w średnim zasięgu, wróżą szersze zastosowanie kabin dowodzenia powstających na początek z myślą o zakupionych dwóch bateriach IBCS/Patriot. Celem uzupełnienia tematu poprawy mobilności taktycznej polskiej Wisły trzeba również przypomnieć o powstaniu polskiej przyczepy terenowej POLA, która stanie się środkiem transportu m.in. dla masztów sieci wymiany danych IFCN.

(MC)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Nowe wcielenie Mogami. Japońskie fregaty typu 30FFM

Nowe wcielenie Mogami. Japońskie fregaty typu 30FFM

Konieczność zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi w obliczu zagrożeń stwarzanych przez floty Chińskiej Republiki Ludowej czy w mniejszym stopniu Korei...

więcej polecanych artykułów