Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2023-02-28 13:48:52

Umowa ramowa na dostawy NBPWP Borsuk

     W dniu 28 lutego br. w siedzibie Huty Stalowa Wola S.A. w obecności wicepremiera i ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka, została zawarta umowa ramowa pomiędzy Agencją Uzbrojenia a konsorcjum firm Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. i Huta Stalowa Wola S.A. na dostawy ponad 1000 nowych, bojowych pływających wozów piechoty (NBPWP) Borsuk oraz ponad 300 wozów specjalistycznych opartych na konstrukcji podwozia Borsuka, czyli na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej (UMPG). Łącznie kontrakt obejmuje pozyskanie blisko 1400 pojazdów. Wicepremier Błaszczak powiedział także, że Rada Modernizacji Technicznej zatwierdziła potrzebę opracowania ciężkiego bojowego wozu piechoty (bwp) w pierwszej kolejności dla 18. Dywizji Zmechanizowanej, który ma powstać na bazie podwozia armatohaubicy samobieżnej K9 Thunder z bezzałogową wieżą ZSSW-30. Wykonawcą tego zadania ma być HSW S.A., a umowa w tej sprawie ma zostać zawarta jeszcze w tym roku. Oznacza to prawdopodobnie koniec pomysłu na zakup południowokoreańskich bwp AS21 Redback jako gotowego rozwiązania.

Borsuk-Leszek Chemperek-COMON

NBPWP Borsuk podczas rozpoczęcia testów w 15. Giżyckiej Brygadzie Zmechanizowanej w listopadzie 2022 roku. Fot. Leszek Chemperek/CO MON.

  Szacowana wartość zamówień wykonawczych przewidzianych do udzielenia na podstawie podpisanej dziś umowy osiągnąć ma kilkadziesiąt miliardów złotych, natomiast dostawy pierwszych pojazdów wybranych typów planowane są w latach 2024-2025.

  Rozpoczęcie program NBPWP Borsuk miało na celu zastąpienie w batalionach zmechanizowanych Wojsk Lądowych bojowych wozów piechoty BWP-1. Były one dostarczane w latach 1973-1988, a zatem mają za sobą już 35-50 lat eksploatacji, a mimo to nadal stanowią wyposażenie 18 batalionów zmechanizowanych (w tym jednego w trakcie formowania i trzech które docelowo mają zostać przezbrojone w KTO Rosomak). Tylko dla tych batalionów potrzeba ponad 1000 szt. nowych bojowych wozów piechoty w wersji bojowej. Biorąc jednak pod uwagę planowane zwiększenie Sił Zbrojnych RP o dwie dodatkowe dywizje oraz wzrost liczby brygad w dywizji z trzech do czterech, a także zwiększenie liczby batalionów bojowych w brygadach z trzech do czterech (co obecnie ma miejsce tylko w przypadku 18. Dywizji Zmechanizowanej) należy przewidywać, że zapotrzebowanie na nowe bojowe wozy piechoty może z czasem ulec zwiększeniu o kolejne kilkaset sztuk.

  Dodatkowo Wojska Lądowe potrzebują także wozów w wersjach specjalistycznych wykorzystujących podwozie Borsuka (czyli lekką wersję UMPG). Ich liczbę w umowie ramowej określono na ponad 300 sztuk. Zakłada się, że będą to następujące wersje pojazdów:

  • Gąsienicowe Wozy Dowodzenia kr. Oset,
  • Wozy Ewakuacji Medycznej (WEM) kr. Gotem,
  • Gąsienicowe Transportery Rozpoznawcze (GTR) kr. Żuk,
  • Wozy Zabezpieczenia Technicznego kr. Gekon,
  • Wozy Rozpoznawania Skażeń kr. Ares,

  Program NBPWP Borsuk rozpoczął się 24 października 2014 roku podpisaniem z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju umowy nr DOB-BiO5/001/05/2014 na wykonanie pracy rozwojowej przez konsorcjum, którego liderem została Huta Stalowa Wola S.A. W skład Konsorcjum ponadto wchodzą: Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM Sp. z o.o., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., Rosomak S.A., Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A., Akademia Sztuki Wojennej, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Politechnika Warszawska. Początkowa wartość projektu wynosiła 75 mln PLN, z wkładem własnym wykonawcy w wysokości 13 mln PLN.

  W trakcie realizacji pracy rozwojowej zawartych zostało kilka aneksów, ale najkosztowniejszy, o wartości 150,7 mln PLN podpisany został 28 kwietnia 2022 roku. Zwiększył on łączną wartość projektu do 262,06 mln PLN, a wkład własny wykonawcy do 19,85 mln PLN. Aneks ten przewiduje:

  • wykonanie czterech egzemplarzy prototypu NBPWP Borsuk wyposażonych w system wieżowy ZSSW-30,
  • przeprowadzenie zakładowych prób zdawczo-odbiorczych czterech egzemplarzy NBPWP,
  • zapewnienie pakietu części zamiennych,
  • przeszkolenie grupy badawczej wydzielonej przez Siły Zbrojne RP,
  • badania poligonowe czterech egzemplarzy NBPWP.

  Dostawy czterech dodatkowych prototypów powinny nastąpić w terminie do końca czerwca tego roku. Badania kwalifikacyjne prototypu NBPWP Borsuk rozpoczęły się 4 lipca 2022 roku i miały zakończyć się w tym roku. Prawdopodobnie dopiero kiedy to nastąpi, możliwe będzie zawarcie umów wykonawczych na dostawy podwozi i kolejnych wież ZSSW-30. Odrębne umowy wykonawcze będą zapewne dotyczyły również opracowania wersji specjalistycznych Borsuka.

  Program NPBWP Borsuk jest realizowany w ramach Planu Modernizacji Technicznej w zakresie Programu Operacyjnego "Modernizacja Wojsk Pancernych i Zmechanizowanych" i ma istotne znaczenie nie tylko dla zdolności Wojsk Lądowych, ale także ze względu na skalę dla całych Sił Zbrojnych RP. W pierwszej kolejności NPBWP Borsuk powinny trafić na wyposażenie jednostek 16. Dywizji Zmechanizowanej.

  Konstrukcja NPBWP Borsuk oparta jest na podwoziu UMPG wyposażona w zdalnie sterowany system wieżowy ZSSW-30. Załogę stanowi 3 żołnierzy: dowódca, operator uzbrojenia oraz kierowca. Pojazd jest przeznaczony do transportu 6 żołnierzy w rejon pola walki, przy zapewnieniu odpowiedniego poziomu ochrony. Pojazd, posiada możliwość zwalczania piechoty, pojazdów opancerzonych, celów powietrznych oraz innych obiektów w każdych warunkach atmosferycznych i o każdej porze dnia. Charakteryzuje się wysoką mobilnością i zdolnością do pokonywania przeszkód terenowych, w tym przeszkód wodnych pływaniem i może być eksploatowany w różnych warunkach klimatycznych. Prędkość maksymalna podczas przemieszczania się po drogach utwardzonych wynosi 65 km/h, a pływania 8 km/h. Masa bojowa pojazdu w wariancie podstawowym wynosi 28 ton.

  Bardzo ważnym elementem NPBWP Borsuk  jest opracowany przez Hutę Stalowa Wola S.A. wraz z WB Electronics S.A., zdalnie sterowany system wieżowy ZSSW-30, którego główne uzbrojenie stanowi armata automatyczna Bushmaster Mk.44S kalibru 30 mm. Umożliwia ona prowadzenie ognia z wykorzystaniem pięciu różnych typów amunicji, w tym amunicji programowalnej. Uzbrojenie pomocnicze, zintegrowane z wieżą, stanowi sprzężony z armatą zmodyfikowany 7,62 mm karabin maszynowy UKM-2000C. Dodatkowe uzbrojenie stanowi ponadto podwójna wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk). Na dziś z wierzą zintegrowana została wyrzutnia ppk Spike-LR, ale w przyszłości rozpatruje się również integrację z ppk Javelin.

  Zdalnie sterowany system wieżowy ZSSW-30 powstał w wyniku realizacji pracy rozwojowej na mocy umowy zawartej 29 marca 2013 roku o początkowej wartości 88 mln PLN, w efekcie której został opracowany prototyp wraz z dokumentacją techniczną. Badania kwalifikacyjne wieży przeprowadzono z wynikiem pozytywnym w okresie od 22 stycznia 2020 roku do 30 września 2021 roku. Pierwsze zamówienie na dostawy 70 szt. wież ZSSW-30 zintegrowanych z ppk Spike-LR dla KTO Rosomak zostało udzielone 5 lipca 2022 roku. Umowa wyceniona na kwotę blisko 1,7 mld PLN brutto zawarta została pomiędzy Agencją Uzbrojenia a konsorcjum w składzie: Huta Stalowa Wola S.A. (lider) wraz z WB Electronics S.A., Rosomak S.A. oraz PGZ S.A. Realizacja kontraktu zaplanowana została na lata 2023-2027. Na potrzeby NPBWP Borsuk konieczne będzie zapewne udzielenie kolejnej umowy wykonawczej na dostawy wież ZSSW-30.

(TD)




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Radiostacje Rohde & Schwarz dla okrętów zamówione

Radiostacje Rohde & Schwarz dla okrętów zamówione

W dniu 12 kwietnia br. Agencja Uzbrojenia zawarła kontrakt z firmą Rohde & Schwarz na dostawę 11 kompletów sprawdzonych w Wojsku Polskim radiostacj...

więcej polecanych artykułów