Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj
Pierwszy samolot C-27J przeznaczony dla australijskiego lotnictwa dotarł do bazy Richmond.
Indyjskie Su-30MKI przylecą do Wielkiej Brytanii na wspólne ćwiczenia lotnicze.
Do Wietnamu na pokładzie jednostki transportowej odpłynął czwarty okręt podwodny typu Kilo.
Nowa rosyjska fregata Admirał Gorszkow przybyła do Bałtijska na testy.
Ministrowie z Hiszpanii oraz Szwajcarii rozmawiali o modernizacji samolotów F-18 Hornet.
Malezyjskie siły powietrzne nie wycofają MiG-29, ale zmodernizują.
Rosyjski myśliwiec T-50 w powietrzu z rakietami powietrze-powietrze RWW-SD.
Eksport kilku gruzińskich samochodów opancerzonych Didgori w wersji ambulans do Kongo.
Program szkolenia z wykorzystaniem samolotu M-346 przeszli pierwsi izraelscy podchorążowie.
W Gdyni wodowanie i chrzest okrętu patrolowego Ślązak.
Brazylia sygnalizuje renegocjację planu finansowania zakupu samolotów Gripen.

2012-08-31 00:42:50

Wiosna dla Black Hawk, jesień dla konkurencji

     Na tegorocznym salonie w Kielcach (MSPO 2012) szeroką ofertę dla Wojska Polskiego przedstawi AgustaWestland i jej polski zakład PZL Świdnik. Na targach znajdą się: prototyp śmigłowca bezzałogowego SW-4 RUAS/OPH („Solo”), śmigłowiec AW149 – jeden z uczestników konkursu na 26 śmigłowców dla polskiej armii oraz śmigłowiec AW139 w wersji poszukiwawczo-ratowniczej (SAR) z włoskiej straży przybrzeżnej. Na ekspozycji znajdzie się również kabina AW139 która od kilku już lat jest budowana w Świdniku na zlecenie głównych zakładów z Włoch.

    Przedstawiając zakłady AgustaWestland/Świdnik nie można zapomnieć o śmigłowcach już używanych w Wojsku Polskim, mowa oczywiście o rodzinie W-3 Sokół z najnowszą ucyfrowioną i uzbrojoną wersją Głuszec na czele. Przedstawiciele tej rodziny również pojawią się w Kielcach.

   MSPO w Kielcach można uznać wyjątkowo w tym roku za prawdziwie lotnicze targi. Do tej pory śmigłowce gościły na salonie, ale były to raczej jednostkowe przypadki (wspomnijmy UH-60M Black Hawk czy Sikorsky S-92). Wysyp maszyn to oczywiście efekt w zasadzie jedynego dziś nowego programu zakupowego jakim jest przetarg na 26 śmigłowców dla trzech rodzajów sił zbrojnych. Do maszyn AgustaWestland i PZL Świdnik dodajmy Eurocoptera i jego EC725. Wyliczenia nie byłyby pełne gdybyśmy nie wspomnieli o Sikorsky i jego mieleckim S-70i International Hawk – śmigłowca przez wielu już dziś wskazywanego na zwycięzcę konkursu (właściwości maszyny oraz kwestie polityczno-gospodarcze). Do tej pory to raczej Sikorsky górował nad konkurencją, pokazywał się na każdej większej imprezie, akcentował małe, ale medialne szczegóły (barwa śmigłowca, polskie uzbrojenie strzeleckie). Eurocopter nie był w ogóle obecny wizerunkowo, natomiast AgustaWestland po kwietniowej prezentacji AW149 w Świdniku-Dęblinie-Warszawie nie miała czego pokazywać – ich propozycja to prototypy. Teraz sytuacja wydaje się odwrócić, obaj konkurenci polsko-amerykańskiej oferty zaskakują rozmachem swojego udziału w sumie na „lądowych” targach. Promowany ciągle Black Hawk może się mediom i zwiedzającym zwyczajnie opatrzeć. Może więc dojść do sytuacji, że wiosna była dla Sikorskiego, jesień natomiast należeć będzie do konkurencji. Oczywiście nie uprzedzajmy faktów, MSPO rozpoczyna się za kilka dni, ale zaczyna się wyjątkowo ciekawie.

(MC)

 

 




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Wybór zestawów obrony powietrznej średniego zasięgu dla Polski

Wybór zestawów obrony powietrznej średniego zasięgu dla Polski

W kwietniu 2015 roku podjęto w Polsce jedną z najważniejszych decyzji dotyczących obronności i przyszłości narodowego przemysłu zbrojeniowego ostat...

więcej polecanych artykułów