Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj
Rosyjska baza morska w rejonie Murmańska chroniona będzie systemami S-400 Triumf.
Pierwszy lot zmodernizowanego rosyjskiego bombowca Tu-160.
Import uzbrojenia przez Europę Wschodnią w latach 2006-13 wyniósł 12,15 mld USD (1/3 z USA).
W 2015 roku Argentyna rozpocznie produkcję seryjną własnych taktycznych bezzałogowców (Lipan).
Meksykańska marynarka w najbliższych miesiącach podpisze umowy na 27 samolotów i śmigłowców.
Rosjanie utworzyli na uniwersytecie w Saratowie 1szy ośrodek do tworzenia nanouzbrojenia.
Cztery koroporacje do połowy grudnia mają złożyć brazylijskiej armii propozycje na transporter 4x4.
Pierwszy seryjny transportowiec Ił-76MD-90A przekazany dla rosyjskiego lotnictwa.

2013-03-28 13:55:20

Baza w Świdwinie otrzyma następców Su-22

     Duża część Programu Modernizacji Technicznej na lata 2013-2022 nie jest jawna. Ministerstwo obrony upublicznia wybrane jego elementy, co zmusza do poszukiwania „tajnych” fragmentów PMT w różnych wypowiedziach. Odbywające się 20 marca. br. wyjazdowe (na terenie Dowództwa Operacyjnego) posiedzenie sejmowej Komisji Obrony Narodowej było taką okazją. Oprócz głównego panelu dotyczącego roli Sił Powietrznych w systemie ochrony granic (mowa była przede wszystkim o urealnieniu przepisów dotyczących przechwytywania niebezpiecznych statków powietrznych w czasie pokoju – dziś wielce kontrowersyjnych i fikcyjnych) pojawiły się konkretne wypowiedzi dotyczące przyszłości 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie – do tej pory najmniej pewnym co do przyszłości elemencie w strukturze Polskich Sił Powietrznych.

   Przyszłość Świdwina jako siedziby lotnictwa wojskowego nie będzie związana (przynajmniej wyłącznie) z Bezzałogowymi Statkami Powietrznymi. Do 2016 roku z wyposażenia obu eskadr bazy spisane zostaną ostatnie z 32 etatowych szturmowo-bombowych samolotów Su-22. Według PMT 2013-2022 przewidywany jest zakup jednej eskadry wielozadaniowych samolotów bojowych z 16 maszynami oraz inwestycja infrastrukturalna – modernizacja lotniska w Świdwinie.

    Bliższych konkretów brak, ale na wspomnianym spotkaniu z KON, dowódca SP gen. Lech Majewski wskazał rok 2017 jako czas, gdy nowe maszyny znajdą się w Świdwinie.

Pewne są dwie informacje: MON zakłada jednak zakup kolejnej eskadry WSB oraz wycofanie do 2016 roku wszystkich Su-22. fot. Mariusz Cielma. 

    Dopytywany o ten temat i obecny na posiedzeniu wiceminister ON Waldemar Skrzypczak nie sprecyzował czy chodzi o zakup kolejnych F-16, wspomniał, że podległe MON piony biorą pod uwagę również samolot F-35 Lightning II oraz Eurofighter Typhoon.

   Temat zakupu samolotu F-35 możemy pozostawić w zasadzie bez komentarza. Nie ma możliwości by w 2017 roku samoloty znalazły się w Świdwinie (opóźnienie programu, kolejka oczekujących, Polska nie jest partnerem programu), z drugiej strony biorąc pod uwagę koszty tego systemu (są różne wyliczenia, ale spokojnie możemy je określić na 150-200 mln USD za egzemplarz) taki zakup wydrenowałby Program Modernizacji Technicznej 2013-2022 ze środków finansowych.

   W przypadku europejskiego samolotu bojowego Typhoon wydaje się, że zakup nietypowej, jednej eskadry maszyn bojowych byłby związany z dodatkowym budowaniem infrastruktury, bazy szkoleniowej, wyposażenia. MON mogą skusić pojawiające się na rynku nadwyżki samolotów tego typu z sił powietrznych Włoch, Hiszpanii czy Niemiec. Musi mieć jednak świadomość, że będzie to półśrodek – reprezentują bowiem one wczesne wersje samolotu, dedykowane tylko do zadań myśliwskich. Takie potrzeby ma Bułgaria, Czechy czy Węgry (osłona przestrzeni powietrznej), w naszym przypadku chodzi raczej o samolot wielozadaniowy – modernizacja Typhoonów to jednak kolejne koszty.

   Najbardziej naturalnym wydaje się więc zakup samolotów Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon. 48 Jastrzębi w wersji Block 52+ służy w trzech eskadrach lotnictwa taktycznego w Poznaniu oraz Łasku. Dla tego samolotu przygotowaliśmy infrastrukturę, logistykę, ale i system szkolenia. Zapytany o ten temat rzecznik Dowództwa Sił Powietrznych ppłk Artur Goławski odpowiedział, że Siły Powietrzne chcą pozyskać „samolot o parametrach taktyczno-technicznych nie gorszych niż posiadane F-16”. Lotnicy oczekują więc samolotów nowych (lub z wyzerowanym resursem). Zatem zakupimy samoloty nowe lub używane. Te drugie, jeżeli uznamy, że dodatkowa eskadra samolotów załogowych będzie elementem przejściowym (na 1-2 dekady), nim zaawansowane pod kątem potencjału staną się uzbrojone bezzałogowce. Na to wskazywałaby również wypowiedź gen. Majewskiego – oczekuje, że samoloty załogowe oraz bezzałogowe będą się uzupełniać. Używane F-16 to także kompromis pomiędzy tym co chcemy, a na co nas stać.

Pomimo tego, że zarówno MON jak i Siły Powietrzne nie wskazują konkretnego typu jakim są zainteresowane, zakup innego modelu niż F-16 komplikowałby u użytkownika dosłownie wszystko - od logistyki po szkolenie. Czy zatem wybór F-16 zapewnia same korzyści i ze względu na termin wycofania Su-22 jest chyba jedynym realnym? fot. Mariusz Cielma.

   Jest kilka kierunków skąd do Polski mogłyby dotrzeć zmodernizowane, używane F-16, to głównie Holandia, Norwegia oraz Dania. W wypadku zakupu samolotów używanych, pochodzących z nadwyżek sił powietrznych sojuszników mamy do czynienia z umową międzyrządową - to jeden z wyjątków by nie stosować prawa unijnego związanego z wolną konkurencją na rynku zbrojeniowym UE.

   Planowane przezbrojenie nowej eskadry w 2017 roku, a więc nie wcześniej nim wycofane zostaną Su-22 wskazuje dodatkowo na F-16. Prowadzone prace na lotnisku w Świdwinie być może pozwoliłyby na wcześniejsze przekazanie do 21. BLT kilku dziś używanych w Łasku i Poznaniu F-16C/D wraz z instruktorami. Zresztą na taki scenariusz (szkolenie od 2014-2015 roku) wskazywałaby potrzeba zagospodarowania personelu. Su-22 będą wycofywane sukcesywnie, w 2016 roku nie będzie ich 32, a raczej sporo mniej. Przy wykorzystaniu sprzętu oraz personelu (w ostateczności także infrastruktury) z Łasku oraz Krzesin, kadry 21. Bazy będą mogły być przygotowywane nim do kraju dotrą samoloty dla niej przewidziane.

   W perspektywie kilkuletniej warto byłoby rozważyć ograniczenie funkcjonowania Krzesin jako lotniska operacyjnego przy dużym ośrodku miejskim – odszkodowania za wywoływany przez myśliwce hałas czy ograniczenia w operacjach powietrznych („kosiaki” nad lotniskiem nie są mile widziane). Przeniesienie jednej z dwóch krzesińskich eskadr do Świdwina i stworzenie na tym lotnisku największego polskiego zgrupowania SP będzie jakimś rozwiązaniem – spadnie liczba misji wykonywanych z Poznania.

   Tak jak cały Program Modernizacji Technicznej 2013-2022, tak i nowa eskadra samolotów bojowych w Świdwinie jest tylko planem. Za pewnik możemy jedynie uznać rezygnację z używania Su-22, co wiąże się choćby z decyzją, że absolwenci dęblińskiej „Szkoły Orląt” promocji 2012 roku nie są już szkoleni na ten typ samolotu. Czekają na swoje F-16?

(MC)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Uzbrojenie nowych rosyjskich wozów bojowych Armata, Kurganiec, Bumierang

Uzbrojenie nowych rosyjskich wozów bojowych Armata, Kurganiec, Bumierang

Nowa generacja pojazdów bojowych dla sił zbrojnych Federacji Rosyjskiej ma posiadać, stosownie do swoich możliwości bojowych, nowe podstawowe środk...

więcej polecanych artykułów