Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2014-12-22 10:32:08

800 mln euro offsetu pomiędzy AgustaWestland i PGZ

     Finmeccanica – AgustaWestland informuje, że podpisała porozumienia o współpracy w sprawie projektów offsetowych o łącznej wartości niemal 800 mln EUR z czterema kluczowymi przedsiębiorstwami polskiego sektora obronnego, wchodzącymi w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej: Fabryką Broni Radom, Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 1 S.A. w Łodzi, Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 2 S.A. w Bydgoszczy oraz ZM Tarnów. Podpisane porozumienia są elementem oferty offsetowej, którą AgustaWestland przedstawia polskiemu przemysłowi. Propozycja AgustaWestland jest integralną częścią oferty PZL-Świdnik, jej spółki-córki, uczestniczącej w przetargu na dostawę 70 wielozadaniowych śmigłowców dla polskich Sił Zbrojnych, w którym przedsiębiorstwo oferuje wielozadaniowy śmigłowiec AW149 - najnowocześniejszą konstrukcję spośród wszystkich maszyn proponowanych polskiemu MON.

  Łącznie z projektami offsetowymi, w sprawie których podpisano dziś porozumienia o współpracy, propozycja AgustaWestland dla polskiego przemysłu zakłada realizację ponad 50 projektów z udziałem prawie 25 zagranicznych partnerów, którzy będą współpracować przy realizacji programu AW149 dla polskiego MON z niemal 20 polskimi przedsiębiorstwami, reprezentującymi ponad 60% całego polskiego przemysłu obronnego. Wartość wszystkich zobowiązań offsetowych AgustaWestland liczona jest w miliardach EUR.

  Oficjalna uroczystość podpisania porozumień o współpracy w sprawie umów offsetowych z czterema spośród głównych spółek polskiego sektora obronnego, reprezentującymi różne specjalizacje i regiony Polski, odbyła się 18 grudnia br. w siedzibie PZL-Świdnik. Uczestniczyli w niej przedstawiciele kadry zarządzającej AgustaWestland i PZL-Świdnik, na czele z CEO AgustaWestland, Daniele Romitim i Prezesem Zarządu PZL-Świdnik S.A., Mieczysławem Majewskim oraz reprezentanci kierownictwa partnerów przemysłowych PZL-Świdnik i AgustaWestland. Wydarzenie podsumowało wielomiesięczny okres negocjacji, przygotowywania i finalizowania umów offsetowych z wieloma przedsiębiorstwami polskiego sektora obronnego.

18 grudnia br. podpisano pakiet porozumień mających dać podłoże pod przeniesienie produkcji AW149 do Polski. fot. PZL Świdnik

Projekty offsetowe, w sprawie których podpisano dziś porozumienia o współpracy dotyczą:

  • Fabryka Broni Radom – realizacja projektu offsetowego polegającego na produkcji podzespołów do struktur lotniczych śmigłowców. Tym samym, spółka nieutożsamiana do tej pory z przemysłem lotniczym, będzie mogła poszerzyć swoje kompetencje, dzięki zupełnie nowej specjalizacji oraz utworzyć nowe miejsca pracy.
  • Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 w Łodzi (WZL1) oraz Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 w Bydgoszczy (WZL2) to największe centra serwisowe statków powietrznych w Polsce. W ramach współpracy z WZL1, oprócz utworzenia centrum remontowego i zapewnienia wsparcia technicznego i szkoleń przez PZL-Świdnik, zakłada się również implementację projektu offsetowego, polegającego na realizacji remontów (oraz ich późniejszej weryfikacji) struktur śmigłowcowych, w tym piasty wirnika nośnego, łopat, kadłuba, dodatkowego źródła zasilania (APU) i silników. Z kolei projekt offsetowy z WZL2 zakłada realizację przeglądów, napraw i remontów szerokiego zakresu systemów elektronicznych, generatorów mocy, rejestratorów parametrów lotu, podwozi, wciągarek oraz systemów walki elektronicznej.
  • ZM Tarnów – projekt offsetowy realizowany przez producenta broni strzeleckiej i artyleryjskiej zakłada produkcję broni oraz systemów uzbrojenia, jak też zasobników na amunicję oraz systemów mocowania broni do śmigłowca AW149, a w przyszłości również bieżące utrzymywanie systemów uzbrojenia, w tym realizację przeglądów, napraw i remontów.


AW149 znajduje się w ścisłym gronie ofert na 70 śmigłowców dla Sił Zbrojnych. fot. Mariusz Cielma/Dziennik Zbrojny

  PZL-Świdnik jest jedynym polskim przedsiębiorstwem biorącym udział w przetargu na dostawę 70 wielozadaniowych śmigłowców dla polskich Sił Zbrojnych. W przypadku wyboru oferowanego przez spółkę śmigłowca AW149, to właśnie w Świdniku powstanie światowe centrum produkcji i rozwoju tej nowoczesnej maszyny, zaspakajające nie tylko ambitne potrzeby polskiego MON, ale również stwarzające możliwości eksportu AW149 na cały świat. Umożliwi to powstanie nowych miejsc pracy, których liczba może przekroczyć nawet 2000. PZL-Świdnik, będąc spółką polskiego przemysłu obronnego, stanie się jednocześnie jednym z najważniejszych filarów działalności grupy AgustaWestland na świecie.

  PZL-Świdnik to jedyny polski producent śmigłowców z unikalną zdolnością projektowania, rozwoju i produkcji tych maszyn (tzw. OEM). Do tej pory, w zatrudniającym prawie 3500 pracowników przedsiębiorstwie, w tym prawie 630 inżynierów, wyprodukowano ponad 7400 śmigłowców, które dostarczono do klientów w ponad 40 krajach na całym świecie. PZL-Świdnik jest jednym z największych przedsiębiorstw w polskim sektorze lotniczym, którego łańcuch dostawców obejmuje 900 polskich firm prowadzących działalność w całym kraju.

  Zakład w Świdniku jest głównym dostawcą śmigłowców dla polskich Sił Zbrojnych. Prawie 160 śmigłowców produkcji PZL-Świdnik jest obecnie eksploatowanych przez polskie wojsko, w tym Sokoły, Anakondy, Puszczyki, Mi-2 oraz najnowocześniejsza bojowa wersja Sokoła – śmigłowiec W-3PL Głuszec, będący rezultatem współpracy PZL-Świdnik, polskich Sił Zbrojnych oraz sektora B+R. Niemal 80% śmigłowców dostarczonych polskim Siłom Zbrojnym w ostatnich 10 latach, to maszyny wyprodukowane w Świdniku. Pozostałe 20% stanowią śmigłowce produkcji rosyjskiej.

  Dotychczasowe inwestycje AgustaWestland związane z PZL-Świdnik wyniosły ponad 600 mln PLN (w tym koszty prywatyzacji).

AgustaWestland

 




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
FlyEye przekroczył symboliczną granicę

FlyEye przekroczył symboliczną granicę

Grupa WB poinformowała, że w połowie marca linię produkcyjną opuścił tysięczny egzemplarz powietrznego bezzałogowca FlyEye w odmianie 3.x. Mowa o p...

więcej polecanych artykułów