Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2015-06-01 11:17:03

Offset za F-16 zrealizowany

     Blisko 10 lat trwała współpraca resortu gospodarki oraz Lockheed Martin Corporation dotycząca realizacji zobowiązań offsetowych związanych z zakupem samolotów bojowych F-16C/D Block 52+. Podczas bydgoskich targów Air Fair doszło do przekazania Protokołu Stwierdzenia Wykonania Umowy Offsetowej obejmującej 140 zobowiązań na kwotę 6,028 miliarda USD.


  W ostatnim, trzecim etapie zrealizowano 30 projektów w ponad 20 przedsiębiorstwach z branży lotniczej, samochodowej, energetycznej czy zbrojeniowej. Beneficjentami 18 projektów bezpośrednich i 12 pośrednich zostały między innymi: Mesko, Opel Polska, Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2, Nitrochem, Grupa Lotos, Dezamet, WSK-PZL Rzeszów S.A., PZL Mielec, Instytut Lotnictwa, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych. W bydgoskiej uroczystości ze strony RP uczestniczył wiceminister gospodarki Arkadiusz Bąk, offsetodawcę reprezentował z kolei wiceprezes Lockheed Martin ds. rozwoju George Standridge.

  Umowa offsetowa zawarta została pomiędzy Skarbem Państwa a Lockheed Martin Corporation w dniu 18 kwietnia 2003 roku. Jej wartość wyniosła 6,028 miliarda USD, z czym wiązano ówcześnie bardzo duże nadzieje związane z rozwojem gospodarczym kraju. Nie brano jednak pod uwagę, że zobowiązania mają charakter rozproszony, a kwota zawiera tzw. mnożniki offsetowe (od 0,5 do 5,0), mylące odbiorców powszechnego przekazu. Strona polska w stopniu niezadawalającym zadbała także o stworzenie systemu oceny wykonania zobowiązań, wskazania zobowiązań offsetowych, niezabezpieczano własnych interesów poprzez podpisywanie umów pomiędzy polskimi podmiotami a dostawcą offsetu. Nasze firmy niejednokrotnie nie były przygotowane do przyjęcia wsparcia, podobne zarzuty niekiedy stawiano także stronie amerykańskiej (modernizacja WZL nr 2, prace przy silnikach F-16 w WZL nr 4). Warto nadmienić, że umowa była wielokrotnie modyfikowana (dobrym przykładem zmiany jest stworzenie ograniczonego centrum serwisowego F-16 w Bydgoszczy), także z powodu błędów strony polskiej.

(MC)

fot. Ministerstwo Gospodarki




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Okręty podwodne typu 212A

Okręty podwodne typu 212A

Geneza okrętów podwodnych typu 212A jest stosunkowo odległa, albowiem sięga lat siedemdziesiątych XX wieku. W 1972 roku doszło do zawarcia porozumi...

więcej polecanych artykułów