2015-12-14 14:24:25
Trzy nowe Głuszce w Inowrocławiu
56. Baza Lotnicza z Inowrocławia przejęła w ostatnich dniach trzy z czterech zakontraktowanych śmigłowców W-3PL Głuszec. Czwarta maszyna wieńcząca drugą serię zamówienia, do wojskowych lotników trafić ma na początku 2016 roku.
Zakup czterech śmigłowców W-3PL, a dokładniej modernizacja do tego standardu wykorzystywanych w wojsku maszyn W-3WA, zakontraktowana została umową z PZL-Świdnik (AgustaWestland) w styczniu 2012 roku. Cały kontrakt o wartości 380 milionów PLN, dotyczący prócz Głuszców, także modernizacji Mi-2 oraz dostaw pięciu śmigłowców W-3 w wersji VIP (maszyny VIP pochłonęły 186 mln PLN), miał być zrealizowany do końca 2014 roku. Dostawca nie wywiązał się z przewidzianego w umowie terminu, nieformalnie wiadomo o problemach z integracją nowej wersji oprogramowania powstającego w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych.
Zmodernizowane Sokoły otrzymują zintegrowany system awioniczny, wyświetlacze, system planowania misji, system nawigacji inercyjno-satelitarnej (INS/GPS), cyfrową centralę danych aerodynamicznych, ukraińskie emitery podczerwieni KT-01 Adros, wyświetlacz HUD, stabilizowaną głowicę elektrooptyczną Elbit Systems Toplite. Uzbrojenie zostało wzbogacone o dziobowe stanowisko strzeleckie karabinem maszynowym kalibru 12,7mm. Śmigłowiec przenosi także dobrze znane już systemy uzbrojenia w postaci rakiet S-5 i S-8, systemu minowania narzutowego Platan, systemu obrony przeciwlotniczej Gad, zasobników strzeleckich oraz bomb małych wagomiarów. Nie zmodyfikowano systemu napędowego. Brak mocy stał się bolączką użytkowanych śmigłowców W-3PL, należy dodać, że Głuszec otrzymał opracowany we wrocławskim PZL-Hydral elektroniczny system sterowania i monitorowania silników (tzw. FADEC).
Po odbiorze czwartego śmigłowca W-3PL Głuszec, liczba użytkowanych maszyn tej wersji wzrośnie do ośmiu. Wojskowi nie planowali kontynuacji programu w tej postaci.
fot. Mariusz Cielma/Dziennik Zbrojny