Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2016-01-20 07:21:17

Win to win, czyli Leopard podzielony

     Koniec roku był okresem intensywnej finalizacji kilku kluczowych umów negocjowanych do tej pory pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia oraz polskim przemysłem zbrojeniowym. Największe emocje wywoływała, istotnie już opóźniona, modernizacja czołgów Leopard 2A4. Chociaż liderem programu zostały Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy współpracujące z zagranicznym partnerem strategicznym, niemieckim Rheinmetall Landsysteme (element Rheinmetall Defence), z „pancernego podziału” skorzystać ma dużo większa liczba polskich podmiotów.

Pakiet zmian stosowanych w przypadku Leopard 2PL można przyrównać do wozu wersji A5, oczywiście ze świadomością postępu technologicznego jaki nastąpił w poszczególnych systemach. Na zdjęciu Leopard 2A5 z 34. Brygady Kawalerii Pancernej z Żagania i jedne z pierwszych zajęć w 2016 roku. fot. chor. Rafał Mniedło/11.LDKPanc

  Zasadniczą umowę związaną dotyczącą prac modernizacyjnych przy 128 czołgach Leopard 2A4 o wartości 2,415 mld PLN podpisano 28 grudnia 2015 roku w radomskiej siedzibie Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Prace przy wozach mają być zakończone do 2020 roku. Wówczas to większość użytkowanych w Siłach Zbrojnych RP czołgów Leopard 2 uzyska nowe możliwości techniczne i operacyjne, podniesie się sprawność wykorzystywanego parku. Umowa i kwota zawiera także pakiet szkoleniowy, pakiet logistyczny, modyfikację wykorzystywanych przez wojsko symulatorów i trenażerów, odtworzenie resursów międzyremontowych czołgów poprzez wykonanie przeglądów na poziomie F6 i wymienioną na końcu, acz kluczową dla powodzenia całości budowę zdolności przemysłowych.Opcjonalnie w 2021 roku prace przejść może pozostałych 14 czołgów wersji A4, którymi dysponuje Wojsko Polskie.

  W ramach prac w czołgach zmodyfikowany ma być system kierowania ogniem, zainstalowane zostaną nowe kamery termowizyjne III generacji, modernizację przejdzie armata L44 z możliwością zastosowania nowych rodzajów amunicji. Dodatkowo wymienione będą układy stabilizacji, pakiet dodatkowego opancerzenia otrzyma wieża, wewnątrz wozu pojawią się wykładziny przeciwodłamkowe. Dla poprawy bezpieczeństwa załogi w przedziale załogi i napędowym Leoparda znaleźć się ma nowy system przeciwpożarowy i przeciwybuchowy, energię podczas postoju dostarczy pomocnicza jednostka zasilająca, pojawią się nowe systemy diagnostyki i monitorowania stanu technicznego czołgu, dzienno-nocna kamera tylna dla kierowcy, wyposażenie ewakuacyjne dostosowane będzie do większej masy czołgu, na sprzęt przewidziano montaż dodatkowych koszy i uchwytów.

  Z kilku powodów (potencjał, ekonomiczność jego rozbudowy, podział zadań w ramach polskiej zbrojeniówki) ZM Bumar-Łabędy nie ma możliwości przeprowadzenia modernizacji jako wyłączny jej wykonawca. Z tego powodu 28 grudnia ubiegłego roku podpisano także drugą umowę, pomiędzy ZM Bumar-Łabędy oraz innymi polskimi firmami. Beneficjentami modernizacji czołgów Leopard 2A4 zostały dodatkowo Przemysłowe Centrum Optyki (modernizacja celowników oraz dostawa kamer termowizyjnych), Rosomak S.A. (polonizacja dodatkowego opancerzenia), ZM Tarnów (polonizacja elektrycznego napędu wieży oraz systemu stabilizacji), OBRUM Gliwice (modyfikacja symulatorów i trenażerów) oraz poznańskie WZMot (usprawnienia i remonty power packa).

  Istotnym dla Sił Zbrojnych RP elementem porozumienia z Rheinmetall może być zgoda na przekazanie do Polski licencji dotyczącej produkcji wozów zabezpieczenia technicznego ARV 3 Büffel oraz gwarancji zamówień dla uzyskanych przez niemiecki koncern zamówień. Obecnie wojskowi w tej klasie wyposażenia korzystają z opartych o podwozie Leopard 1 wozów Bergepanzer 1. Bumar-Łabędy będzie dzięki uzyskanym technologiom również modyfikował armatę 120 mm. Rheinmetall zgodził się także włączyć zakłady w Gliwicach do grupy swoich kluczowych podwykonawców, także jako dostawca części.

  Warto także dodać, że nie wyklucza się przy tym kontynuacji prac przy nowszej wersji A5. Faktycznie musi to być kolejny krok w odtworzeniu i rozbudowie potencjału czołgów tej wersji, wyposażonej w pakiety modernizacyjne o wkrótce blisko 30-letniej metryce.

(MC)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Fregaty rakietowe typu Sachsen (typ 124)

Fregaty rakietowe typu Sachsen (typ 124)

Zakres zadań i znaczenie niemieckiej marynarki wojennej w odniesieniu do całych sił zbrojnych tego państwa w ostatnim czasie uległy znacznemu zwięk...

więcej polecanych artykułów