Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2017-03-05 22:58:03

Awaryjne lądowanie jednego z kandydatów na śmigłowiec dla polskiej armii

     Śmigłowiec HH-101A Ceasar o numerze burtowym 15-01, należący do Włoskich Sił Powietrznych, miał być zmuszony do awaryjnego lądowania na lotnisku Dubnica w Słowacji. Maszyna wracała do Włoch po wizycie w Polsce, gdzie była demonstrowana w związku z kampanią marketingową towarzyszącą poszukiwaniom nowych maszyn ratownictwa bojowego (CSAR) oraz zwalczania okrętów podwodnych i ratownictwa (ASW/SAR) dla polskich sił zbrojnych. Oprócz włoskiej maszyny, wśród potencjalnych kandydatów wymienia się śmigłowce S-70i oraz H225M Caracal.

HH-101A Caesar - fot.PZL-Świdnik

HH-101A Caesar. Fot. PZL-Świdnik S.A.

   Według pierwszych doniesień awarii uległy 2 z 3 silników GE CT7-8E stanowiących napęd maszyny. Włoska załoga z powodzeniem przeprowadziła procedurę awaryjnego lądowania na słowackim lotnisku. Nie ma doniesień o tym by ktoś z obecnych na pokładzie został poszkodowany, również maszyna nie odniosła uszkodzeń. Jako pierwszy informacje na temat zdarzenia przekazał słowacki spotter Boris Čierny.

   Zaskoczenie stanowi fakt że, awarii uległec miały jednocześnie aż dwa z trzech silników HH-101A.

   Jeśli problem nie był związany z instalacją paliwową, to należy mówić o dużym pechu włoskiej firmy Leonardo, która w pierwszym przetargu bezskutecznie oferowała mniejszą maszynę, śmigłowiec AW149. 

(DK)

Aktualizacja 08.03.2017

  Poniżej przedstawiamy oświadczenie PZL-Świdnik S.A. dotyczące opisanego nieplanowanego lądowania śmigłowca HH-101A.

  "4 marca br., podczas lotu z Polski do Włoch, trzysilnikowy śmigłowiec włoskich Sił Powietrznych HH-101A CAESAR wykonał nieplanowane międzylądowanie na Słowacji. Decyzję o tym podjęto jako środek ostrożności zastosowany w celu sprawdzenia stanu śmigłowca na ziemi, w następstwie zatrzymania w trakcie lotu pracy dwóch silników w wyniku niewłaściwie przeprowadzonej procedury sprawdzenia listy kontrolnej (ang. check list). Dzięki redundancji wielu systemów, trzem silnikom i zdolności śmigłowca do szybkiego reagowania na komendy pilotażowe, silniki niezwłocznie zostały ponownie uruchomione w locie, a lądowanie przebiegło bez zakłóceń".




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Dokąd płynie Wisła, czyli o Memorandum Intencji

Dokąd płynie Wisła, czyli o Memorandum Intencji

W dniu 6 lipca br. doszło do podpisania „Memorandum Intencji” dotyczącego pozyskania przez Polskę systemu obrony powietrznej Patriot, zawartego pom...

więcej polecanych artykułów