Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2017-05-26 07:06:46

Pierwsza niemiecka „ekspedycyjna” fregata z kolejnymi problemami?

     Wedle doniesień dziennika „Kieler Nachrichten” niemiecką fregatę „Baden-Württemberg” pierwszą z serii 4 jednostek trapi seria usterek i błędów konstrukcyjnych, która może znacznie opóźnić wejście okrętu do linii. Najnowsze doniesienia niemieckich dziennikarzy koncentrują się na problemach ze statecznością „Baden-Württemberga” – przechył ma wynosić 1.3 stopnia na sterburtę, oraz większej od przewidywanej wyporności jednostki. Producent okrętu grupa ThyssenKrupp's Blohm + Voss i jej partner Luerssen Werft starają się uporać z problemami, ale według nieoficjalnych informacji Bundesmarine może być zmuszona dłużej poczekać na przejęcie fregaty. Brak jest informacji o tym czy pozostałe budowane jednostki są obarczone takimi samymi wadami konstrukcyjnymi, jeśli tak by istotnie było mogło by to oznaczać znaczne opóźnienia w harmonogramie wprowadzenia do linii całej serii okrętów.

   

Wcieleniu do służby nowych niemieckich fregat typu F125 towarzyszą liczne kontrowersje, związane tak z problemami technicznymi jak i samą koncepcją wg której stworzono wspomniane okręty. Fot. Bundedswehr/Carsten Vennemann

   Warto wspomnieć, że nie są to pierwsze problemy z nowym kontrowersyjnym nabytkiem Bundesmarine. Podczas wcześniejszych prób przedstawiciele niemieckiej marynarki stwierdzili niewystarczającą jakość materiałów, którymi wyłożono wnętrze prototypowej jednostki. Specjalnie niepalne pokrycie bardzo szybko odpadało co zmusiło Thyssena do częściowego ponownego „otwarcia” okrętu i naprawienia wad na swój koszt.

   „Baden-Württemberg” to pierwsza z serii 4 nowych fregat które mają zasilić niemiecką flotę. Projekt F-125 zakładał powstanie jednostek zdolnych do długotrwałego działania (założenia mówiły o 2 letnim okresie) w rejonie operacyjnym oddalonym od macierzystego kraju i bogatej infrastruktury stoczniowej.

   Okręty posiadają bogate uzbrojenie artyleryjskie na które składa się armata Otobreda kalibru 127 mm, 2 zdalnie sterowane stanowiska 27 milimetrowych armat MLG-27, 5 zdalnie sterowanych stanowisk Hitrole z karabinami maszynowymi kalibru 12,7 milimetra uzupełnionych o kilka konwencjonalnych stanowisk z bronią automatyczną.

   Jednocześnie jednostki krytykowane są znikome zdolności do zwalczania okrętów podwodnych. Wynika to z braku specjalizowanych sonarów kadłubowych i holowanych jak też wyrzutni torpedowych. Również zdolności odparcia ataku powietrznego są bardzo ograniczone, co z kolei wynika z braku systemu przeciwlotniczego zdolnego do strefowej czy punktowej obrony przeciwlotniczej. Jedynymi środkami przeciwlotniczymi na pokładzie fregat będą dwa zestawy obrony bezpośredniej RAM.

   Wszystko to przy wyporności ponad 7.000 ton oraz przy cenie przekraczającej 700 milionów euro za jednostkę. Z tego powodu niemiecka prasa już nadała okrętom miano najdroższych na świecie „kolonialnych kanonierek”.

(DK)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Stan realizacji Planu Modernizacji Technicznej (systematyczna aktualizacja)

Stan realizacji Planu Modernizacji Technicznej (systematyczna aktualizacja)

W grudniu 2012 roku opinii publicznej zaprezentowano założenia Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2013-2022 (PMT), zgodnie z k...

więcej polecanych artykułów