2017-11-20 12:20:30
Lot pierwszego A330 dla programu MRTT EDA
Europejska Agencja Obrony (EDA), dla której program powietrznych tankowców/transportowców (MMF, Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet) jest kluczowy, poinformowała o pierwszym locie samolotu Airbus przeznaczonego dla projektu.
W ostatni weekend samolot Airbus A330-243 wykonać miał swój pierwszy lot, maszyna będzie przekonwertowana na potrzeby programu MMF.
MMF zainicjowano w 2012 roku jako temat do budowy europejskiej współpracy w sektorze militarnym, odpowiadający potrzebom stworzenia odpowiednich zdolności w zakresie powietrznych tankowców, ze zdolnością do wsparcia w misjach transportowych. Oczywiście jest świadomość, że nie rozwiąże to zasadniczych problemów ze zdolnościami, szczególnie przy uwzględnieniu amerykańskiej floty blisko 550 powietrznych tankowców. W programie uczestniczy także kilka innych agencji, w tym przede wszystkim należy wspomnieć o unijnej OCCAR oraz natowskiej NSPA.
Głównymi sygnatariuszami projektu, z pewnymi perturbacjami (Polska wycofała się z MMF ogłaszając własne zapotrzebowanie na dostawę samolotów/usług tego rodzaju), została Holandia, Luksemburg, Niemcy oraz Norwegia. Łącznie ze wszystkimi opcjami planowane jest pozyskanie 11 samolotów A330 MRTT. Obecnie kontrakt opiewa na 7 maszyn, planowanych do dostarczenia w latach 2020-2022. Główna operacyjna baza maszyn znajdować się ma w holenderskim Eindhoven, wysunięta w niemieckiej Kolonii. Według osób zaangażowanych w program, na pewnym etapie istniała duża szansa, aby to Powidz był jedną z baz europejskich MRTT, podobnie jak większy udział polskich żołnierzy w składzie personelu latającego maszyn. Temat skończył się w inny sposób. Samoloty MRTT „europejskiej floty” wykonywać będą misji tankowania w powietrzu, transportu osób (w tym VIP) i ładunków oraz ewakuacja medyczna. Pewną odnogą programu EDA jest także dostosowanie samolotu A400M do tankowania w powietrzu.
(Red.)
fot. zdjęcie poglądowe A330 MRTT/Airbus
powered by Disqus