Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2017-11-25 09:06:38

Wypadek norweskiego AW101

     24 listopada w bazie Sola w Stavanger doszło do wypadku pierwszego z norweskich śmigłowców SAR AW101. Szczęśliwie dwuosobowa załoga śmigłowca wyszła ze zdarzenia bez szwanku, jednak ze względów bezpieczeństwa znajdują się pod obserwacją. Do zdarzenia doszło w godzinach popołudniowych, w czasie realizowanych prób naziemnych. Wedle dość lakonicznego komunikatu Forsvaret (Norweskie Siły Zbrojne) odnotowano "poważne szkody materialne".

  Maszyna przewróciła się na prawy bok. Z dostępnych informacji wynika, że praktycznie kompletnemu zniszczeniu uległ wirnik główny, uszkodzony został również kadłub śmigłowca, zniszczeniu uległa również wyciągarka. Śmigłowiec przechodził próby przed formalną uroczystością przejęcia zaplanowaną na kolejny miesiąc. Pierwszy z AW101 zamówionych przez norweskie Ministerstwo Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa Publicznego dotarł do Norwegii tydzień temu.

  Zgodnie z komunikatem Norweskich Sił Zbrojnych norweska cywilna komisja badania wypadków AIBN rozpoczęła już dochodzenie w sprawie wypadku. Siły Zbrojne oddelegowały również śledczego do udziału w pracach mających wyjaśnić szczegóły zdarzenia. 

  Docelowo AW101 mają zastąpić wciąż eksploatowane przez 330 dywizjon Królewskich Norweskich Sił Powietrznych śmigłowce Westland Sea King Mk 43B. Według komunikatu Norweskich Sił Zbrojnych wypadek nie stanowi zagrożenia dla utrzymywania zdolności ratowniczych. Wycofanie Sea Kingów zaplanowane zostało na 2020 rok, kiedy to powinno również dojść do zakończenia dostaw AW101. Nowe śmigłowce powinny rozpocząć służbę jeszcze w 2018 roku. Pierwsze maszyny mają operować z bazy Sole. Kolejne trafią do baz Orland (2018), Banak (2019), Oslo (2019), Moss (2020) oraz Florø (2020). Obecnie trudno spekulować na temat tego, jak wypadek może wpłynąć na dostawy kolejnych maszyn oraz dotrzymanie terminu rozpoczęcia operacyjnej służby przez norweskie Merliny.

  Umowa na zakup 16 egzemplarzy AW101, z opcją na kolejne 6 egzemplarzy została podpisana w listopadzie 2013 roku. Podpisany wówczas kontrakt miał wartość 1,32 mld USD. Rozpoczęcie dostaw było kilkukrotnie opóźniane. Wedle pierwotnych założeń pierwsze dwie z zamówionych maszyn miały zostać przekazane odbiorcy w kwietniu bieżącego roku. Następnie termin przekazania pierwszego śmigłowca przełożono na lato 2017 roku, by ostatecznie dostarczyć pierwszą maszynę w drugiej połowie listopada. Według norweskiej prasy przyczyną opóźnień są problemy w produkcji, badaniach i certyfikacji pierwszych śmigłowców.

  Zamówione przez Norwegię śmigłowce powstają w należących do włoskiego koncernu Leonardo zakładach w Yeovil. Norweski kontrakt był jednym z kluczowych dla utrzymania brytyjskiej linii produkcyjnej AW101.

(MG)

 




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Bezzałogowy General Atomics MQ-1C Gray Eagle

Bezzałogowy General Atomics MQ-1C Gray Eagle

Rok 2002 przyniósł dwa bardzo istotne wydarzenia dla przyszłości floty systemów bezzałogowych US Army. Jednym z nich było rozpoczęcie dostaw, pocho...

więcej polecanych artykułów