Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2018-08-09 12:06:26

Gerlach trafi do Kielc

     Od 2016 roku firma Zetor Engineering Slovakia prowadzi program taktycznego samochodu opancerzonego 4x4 kryptonim Gerlach. Dziś mowa już o rzeczywistym rozwiązaniu oferowanym słowackim siłom zbrojnym i planowanym do zaprezentowania na tegorocznym MSPO Kielce. W ramach modernizacji polskiej armii temat nie został szczęśliwie sfinalizowany, pomimo ofert od Australii po Wielkopolskę.


 Prototypowy wóz obecnie jest testowany, także pod kątem brodzenia, przejazdów z przechyłem, pokonywania wzniesień. Pojazd prototypowy prezentowano już podczas lokalnej wystawy IDEB 2018 w maju br., przyjazd do Kielc to szukanie odbiorców eksportowych, ale przede wszystkim oferowany jest w słowackim programie dotycząchym zakupu 404 pojazdów opancerzonych 4x4 o szacunkowej wartości 780 mln euro (prócz starszych pojazdów Aligator, słowacka armia wykorzystuje 40 stosunkowo nowoczesnych LMV M65, a planuje przesadzić na pojazdy opancerzone 4x4 kilka swoich pododdziałów – 5. Pułk Specjalnego Przeznaczenia, batalion rozpoznania, 21. i 22. batalion zmechanizowany, 23. batalion zmotoryzowany czy wojskową policję).

 Według producenta, w 84% Gerlach powstaje z elementów słowackich, pozostałe, zapewne także kluczowe, są pozyskiwane od podmiotów zewnętrznych. Co ciekawe, firma ZES podała także szacunkowe koszty jednostkowe, przy partii przynajmniej 100 wozów wynieść mają 398 tys. euro za egzemplarz (1,7 mln PLN) w konfiguracji bez optoelektroniki, systemów łączności czy uzbrojenia (mało kto uwzględnia przy ocenach kosztów jednostkowych, choćby terenówki pokroju Mustang, ile wykonawca płaci za „certyfikowane” stanowiska strzeleckie, środki łączności, uchwyty na broń i inne dodatki, nie tylko specjalne co do przeznaczenia, ale i wyceny).

 Wóz podzielony został na trzy strefy: napędową, załogową kapsułę (układ siedzeń 2+2, 2+3, 2+4) i transportową o objętości 2,3 m3 (także z miejscem dla kolejnego żołnierza – strzelca). Przewidziano przestrzeń, aby żołnierze swobodnie zajmowali swoje miejsca z wymaganym wyposażeniem i uzbrojeniem osobistym. W wersji podstawowej (bez dodatkowego opancerzenia) pojazd waży 12 ton (ładowność 1,5 t) i według deklaracji zabezpiecza przed zagrożeniami balistycznymi zgodnie ze Stanag 4569 na poziomie 3 (ostrzał amunicją przeciwpancerną 7,62x51 mm NATO). Osłona przeciwminowa charakteryzuje się wyprofilowaną płytą podkadłubową („V”) i poziomem 2a/2b przekładającym się na osłonę przed eksplozją ekwiwalentu 6 kg trotylu, zarówno pod kołami i podwoziem Gerlacha. Na życzenie osłona przeciwminowa może być wzmocniona do poziomu 3a/3b (8 kg TNT). Pojazd napędzany jest silnikiem MTU o mocy 240 kW współpracujący z 6-biegową skrzynią automatyczną. Układ napędowy i jezdny z niezależnym zawieszeniem (osie Axle Tech) pozwala na rozwijanie prędkości maksymalnej 110 km/h. Zapas paliwa wynosi 220 litrów, zasięg 800 km.

(Red).

Fot. Zetor Engineering




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Fregaty rakietowe typu Sachsen (typ 124)

Fregaty rakietowe typu Sachsen (typ 124)

Zakres zadań i znaczenie niemieckiej marynarki wojennej w odniesieniu do całych sił zbrojnych tego państwa w ostatnim czasie uległy znacznemu zwięk...

więcej polecanych artykułów