Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj
Nowy członek Korpusu Północny-Wschód. Do grupy państw dołączyła Holandia.
USAF kieruje na wyspę Guam trzy bombowce B-2. Wzmocnienia następstwem kryzysu na płw. koreańskim.
Armia bułgarska skierowała nad granice z Grecją i Macedonią 25 żołnierzy i specjalistyczny sprzęt.
Francuska marynarka odbiera 14-ty śmigłowiec NH90 Caiman.
Kazachstan odebrał pięć podarowanych przez Rosję dywizjonów S-300PS.
Na Bałtyku ćwiczenia 15 okrętów bojowych i pomocniczych rosyjskiej Floty Bałtyckiej.
Portfel zamówień rosyjskiego Rosoboronexport wg. danych z sierpnia br. wynosi 40 mld USD.
Odpalenie pocisku BrahMos z samolotu Su-30MKI planowane na początek 2016.

2013-04-11 12:13:02

Plany wznowienia produkcji myśliwca MiG-31

     Rosyjska duma państwowa zajmuje się w dniu dzisiejszym tematem związanym z ponownym uruchomieniem produkcji samolotu przechwytującego MiG-31. Do tego zmusza Rosję sytuacja, a przede wszystkim ogrom terytorium, na którym pokrycie radiolokacyjne obrony powietrznej dla obiektów na niskich pułapach wynosi tylko 30% obszaru.

Zabezpiecznie rozległych obszarów Rosji wymaga zaangażowania dużych sił, nie chodzi tylko o tradycyjne patrolowanie przestrzeni, ale i zabezpieczenie najbardziej prawdopodobnego kierunku ze strony amerykańskich bombowców strategicznych - czyli od strony Arktyki. Z mozołem kolejne MiG-31BM wchodzą na dyżur bojowy, ostatnio, na początku kwietnia br. stało się tak w rejonie Nowosybirska. 60 samolotów do 2020 roku problemu nie rozwiąże, warto przypomnieć, że w czasach ZSRR było ich 400-500. fot. MO Rosji.

   Prowadzona obecnie modernizacja samolotu MiG-31 do wersji BM w sposób skokowy nie poprawi tej sytuacji (60 sztuk do 2020 roku), maszyn ubywa (koniec produkcji w 1994 roku). Zakładane uzupełnienie floty ciężkich maszyn przechwytujących modernizacją samolotu T-50 (PAK FA) uznano za mało wiarygodną, ten myśliwiec powstał do wypełniania innej roli.

   Chociaż nowe samoloty MiG-31 nie są produkowane od wielu lat, istnieją jeszcze techniczne możliwości uruchomienia produkcji samolotu. Składowanych jest jeszcze około tysiąca silników D-30F6, zachowała się większość zakładów produkcyjnych, infrastruktury technicznej, dokumentacji produkcyjnej. Są założenia dla modernizacji awioniki, systemów i uzbrojenia MiG-31.

   Przed podjęciem ostatecznej decyzji, Rosjanie zamierzają porównać potrzeby lotnictwa wojskowego w stosunku do kosztów uruchomienia projektu. Szacuje się, że zespół 4 samolotów MiG-31 jest w stanie zabezpieczyć obszar przestrzeni powietrznej o szerokości 900-1200 kilometrów. MiG-31BM wykrywa cele powietrzne z dystansu 320 kilometrów i ma możliwość ich zwalczania z odległości 280-300 kilometrów (rakieta R-37), na bliższych dystansach również i za pomocą działka wielolufowego kalibru 23mm.

   Aktualnie lotnictwo rosyjskie wykazuje na stanie około 190 samolotów MiG-31 różnych wersji. Samoloty tego typu mają szczególną rolę do wypełniania nad mało zaludnionymi i często pozbawionymi infrastruktury obszarami północnej (obszar Arktyki) Rosji.

(MC)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Uwolnienie Gryfa

Uwolnienie Gryfa

Po trzech latach analiz oraz rozmów z dostawcami i rządami państw resort obrony zamiast ogłoszenia wielokrotnie zapowiadanej decyzji o wyborze dost...

więcej polecanych artykułów