Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2014-07-15 12:58:05

SW-4 Solo zaprezentowany włoskiemu resortowi obrony

     AgustaWestland oraz PZL Świdnik za sobą mają prezentację możliwości bezzałogowej wersji śmigłowca SW-4, jako potencjalnej oferty dla włoskich sił zbrojnych.

SW-4 Solo RUAS/OPH jako bezzałogowiec wpisuje się w tendencję wdrażania takich pionowzlotów do służby wojskowej. Liderami takiego procesu są Amerykanie, wdrażają bezzałogową wersję śmigłowca Bell 407 (MQ-8C Fire Scout). fot. PZL Świdnik 

   SW-4 Solo ma występować w wersji bezzałogowej i opcjonalnie pilotowanej przez człowieka (RUAS/OPH). Ten drugi wariant przetestowano w okresie wrzesień 2013-maj 2014, zarówno w Polsce jak i we Włoszech. Ostateczne testy w wersji OPH przeprowadzono we włoskim Frosinone. Testy zakładały sprawdzenie systemu monitorującego, manewry w powietrzu bez udziału członka załogi, wznoszenia, loty zgodnie z założonym scenariuszem.

   W marcu 2011 roku ujawniono, prowadzony wspólnie przez AgustaWestland i Selex Galileo, na zamówienie brytyjskiego ministerstwa obrony, projekt budowy wersji bezzałogowej SW-4. Zgodnie z założeniem brytyjskim, maszyna ma być przeznaczona m.in. do działań morskich i operować z pokładów okrętów. Demonstrator SW-4 Solo o numerze fabrycznym 600401 został pokazany na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach we wrześniu 2012 roku. Zasadniczym przeznaczeniem śmigłowca ma być rozpoznanie, patrolowanie i monitoring, transport ładunków (w czasie misji załogowych transport pasażerów), misje interwencyjne, np. wspieranie działań pościgowych, a także operacje z zakresu wsparcia i logistyczne. Dzięki możliwości wykonywania autonomicznych lotów bezzałogowych Solo może zostać wykorzystany do monitoringu środowiskowego, badania terenu skażonego i oceny skutków klęsk żywiołowych. W stosunku do standardowego SW-4 RUAS ma prawie nie zmienioną konstrukcję kadłuba i napędu. Zasadnicze zmiany zaszły w układzie sterowania maszyną – dodano układ sterowania zdalnego. Śmigłowiec będzie mógł zabrać 600 kg ładunku użytecznego przy masie masę maksymalnej 1800 kg. Przewidywane wyposażenie zadaniowe to np. radar SAR, głowica obserwacyjna, urządzenia rozpoznawcze (ELINT, SIGINT, EW). Napęd i osiągi mają pozostać bez zmian. Układ automatycznego sterowania lotem ma być całkowicie odłączany od układu sterowania maszyną w przypadku misji pilotowanych. Przebieg autonomicznego lotu bezzałogowego ma być nadzorowany z naziemnego centrum sterowania, pełniącego funkcję automatycznego systemu zarządzania lotami rejestrowania i przekazywania danych na ziemię (obraz video, parametry telemetryczne, dane lotu). Dzięki systemowi przesyłania danych możliwe ma być korygowanie trasy zadania (standardowo profil lotu ma być załadowany przed lotem). W skład wyposażenia ma wejść autopilot, pozwalający na automatyczne włączanie silnika i awioniki, a następnie start i lądowanie bez udziału operatora. Dodatkowo układ awioniczny ma posiadać tryb awaryjnego automatycznego powrotu do bazy w przypadku zaniku połączenia z ziemią.

(MC)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Śmigłowiec Bell AH-1 Cobra

Śmigłowiec Bell AH-1 Cobra

Śmigłowiec szturmowy Bell AH-1 Cobra jest z pewnością jedną z najsłynniejszych, o ile nie najsłynniejszą, prowizorek w historii lotnictwa wojskoweg...

więcej polecanych artykułów