Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2018-02-13 08:04:29

USAF ze 100-letnimi Stratofortess

     Pod koniec Pustynnej Burzy w 1991 roku amerykańskie lotnictwo posiadało 290 bombowców strategicznych. Obecnie jest to 157 maszyn. Sekretarz Lotnictwa, Heather A. Wilson, podkreśla przy tym, że prowadzono w ostatnich dekadach szereg operacji z użyciem ciężkich maszyn bombowych. To nie jest zatem relikt zimnej wojny, ale bardzo elastyczne narzędzie rażenia w rękach amerykańskiego prezydenta. USAF w ramach budżetu 2019 (FY19) będzie inwestować w posiadaną flotę modernizując B-52, w tym szukając nowych silników dla Stratofortess oraz modyfikując B-1B Lancer i B-2.

Załogi z bombowców strategicznych jeszcze przez kolejne dekady mogą krzyczeć "USA, USA" zasiadając w blisko 100-letnich B-52. W dobie licznych operacji pojawi się w przyszłości pytanie, na ile to jeszcze potencjał operacyjny, na ile podtrzymujący. fot. USAF

Wszystko to, aby dotrwać do wprowadzenia do linii przyszłościowych bombowców B-21 Raider. Kiedy odpowiednia liczba B-21 osiągnie gotowość, dopiero wówczas nastąpi stopniowe wycofywanie przedstawicieli starszych (mowa o B-1 i B-2) generacji. Przyszła flota bombowa to oczywiście Raider, ale i B-52. Problemem jak to zwykle bywa są terminy, a w przyszłości, znając realia budżetowe, problemem będą pieniądze i rosnące koszty (uczciwie należy dodać, że FY19 jest rekordowy i zawiera blisko 690 mld USD na amerykańskie wydatki militarne). Prace nad B-21 Raider rozpoczną się faktycznie w połowie kolejnej dekady, dlatego USAF długo jeszcze poczeka, nim nowa generacja będzie podstawą amerykańskiej floty bombowców strategicznych. Należy również dodać, że terminy podane w 2018 roku, mogą się mieć nijak do realnego prowadzenia programu z wyzwaniami technologicznymi, ale i w zakresie zarządzania. F-35 czy wcześniejszy B-2 mogą być namiastką tego, co czeka amerykański kompleks przemysłowy i wojskowy z Raiderami (technologia, ale i taktyka użycia w bardzo dynamicznych czasach rozwoju technologii elektronicznych, materiałowych oraz roli bezzałogowców).

Amerykanie pozostawią w służbie B-52. Przeprowadzone analizy mają wskazywać, że maszyny mogą pozostać w służbie, po instalacji nowych silników, do 2050 roku. Przy porównaniu z nowszymi B-1 i B-2 mają przy tym charakteryzować się najwyższym poziomem gotowości do wykonywania zadań, możliwościami operacyjnymi, optymalnymi kosztami utrzymania (generalnymi oraz liczonymi na godzinę lotu).

(MC)

fot. USAF




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Jak-23 - służba w lotnictwie polskim

Jak-23 - służba w lotnictwie polskim

Wkrótce po dostarczeniu 3 Jaków-17 i pierwszych Jaków-17W do Polski, rozpoczęły się przygotowania do wprowadzenia do służby kolejnych myśliwców Jak...

więcej polecanych artykułów