Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2018-09-25 12:05:53

MH-139 zastąpią UH-1N USAF

     24 września oficjalnie ogłoszono wybór następcy ponad czterdziestoletnich śmigłowców UH-1N wykorzystywanych przez USAF do ochrony amerykańskich baz międzykontynentalnych pocisków balistycznych. Zwycięską propozycją okazała się ta, przedstawiona przez koncerny Boeing i Leonardo, zakładająca dostawę śmigłowców MH-139. Tym samym ostatecznie finalizacji doczekały się rozpoczęte w 2010 roku prób wyłonienia sukcesora UH-1N. Przypomnijmy, że pierwsze podejście do problemu zaowocowało uruchomieniem anulowanego w 2011 roku programu Common Vertical Lift Support Platform. Obecne postępowanie rozpoczęto zaś w 2015 roku.

   W zakończonym 24 września postępowaniu konkurencję dla MH-139 stanowiły propozycje przedstawione przez firmy Sierra Nevada Corporation oraz Sikorsky (obecnie wchodzącej w skład koncernu Lockheed Martin). Obie zakładały możliwość dostaw śmigłowców bazujących na UH-60. W pierwszym przypadku były to śmigłowce HH-60U Ghost Hawk, w drugim zaś śmigłowce UH-60L Sierra Force (pierwotnie Force Hawk). Już na wcześniejszym etapie postępowania z rywalizacji odpadły oferty firm Airbus Helicopters (propozycja dostaw śmigłowców H-145) oraz Bell (UH-1Y). 

   Na mocy kontraktu, Boeing, będący formalnie głównym wykonawcą i integratorem, dostarczy docelowo do 84 egzemplarzy nowych MH-139. Ponadto koncern odpowiadać będzie za wsparcie treningowe i serwisowe oraz dostawy niezbędnego wyposażenia towarzyszącego, które również uwzględniono w kontrakcie. Wartość umowy, z uwzględnieniem opcji kontraktowych, szacowana jest na 2,38 mld USD. Cały kontrakt, w przypadku uruchomienia opcji kontraktowych powinien zostać zrealizowany do września 2031 roku. Same śmigłowce MH-139 są oczywiście wariantem dobrze znanych AW139.

   Zgodnie z przyjętym podziałem prac MH-139 będą powstawać w należących do Leonardo zakładach w Filadelfii. Następnie zaś zostaną przekazane do mieszących się na przedmieściach Filadelfii, w Ridley Park, zakładów Boeinga (Boeing Rotorcraft Systems) gdzie dokonana zostanie integracja wojskowego wyposażenia wyspecyfikowanego przez USAF.

 

 Następcami śmigłowców UH-1N eksploatowanych przez USAF staną się ostatecznie MH-139 dostarczone przez koncerny Boeing i Leonardo. Fot. Boeing

   Pierwsza faza realizacji programu, zgodnie z informacjami opublikowanymi przez Departament Obrony, obejmować ma dostawę czterech śmigłowców. Zamawiającym formalnie jest Air Force Life Cycle Management Center. Wspomniana część kontraktu ma wartość 375,5 mln USD. Cztery pierwsze maszyny powinny zostać dostarczone w 2021 roku. Jeszcze w bieżącym roku budżetowym zwycięzca otrzyma 98 mln USD na realizację prac rozwojowych. 

   Co ciekawe, zgodnie z wypowiedzią Sekretarz Sił Powietrznych, Heather Wilson, silna konkurencja rywalizujących oferentów doprowadziła do znacznej redukcji kosztów programu.  Oszczędności szacowane są w tym przypadku na 1,7 mld USD. Pierwotnie wartość programu szacowana była bowiem na ok. 4 mld USD.

   Przeznaczone dla USAF MH-139 zostaną wyposażone m.in. w elektrooptyczną głowicę obserwacyjną (zostanie zamontowana pod częścią nosową śmigłowca) oraz mocowania dla karabinów maszynowych na burtach śmigłowcach. Ponadto, w zależności od przeznaczenia konkretnych maszyn i jednostek, do których trafią, mogą otrzymać m.in. wyciągarki nad drzwiami do kabiny ładunkowej.

   Poza zadaniami polegającymi na patrolowaniu baz międzykontynentalnych pocisków balistycznych, śmigłowce będą również wykorzystywane do osłony konwojów (w tym transportów przewożących głowice jądrowe). Część śmigłowców zostanie również wykorzystana do realizacji zadań polegających na transporcie VIP oraz zadań szkoleniowych, czy misji SAR.  MH-139 trafią do bazy Eglin na Florydzie), Fairchild w pobliżu Spokane w stanie Wazyngton, Warren w pobliżu Cheyenne w stanie Wyoming, bazy Andrews w stanie Maryland, bazy Kirtland w stanie Nowy Meksyk, Malmstrom w stanie Montana oraz bazy Minot w Północnej Dakocie.  

(MG)

 




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Nowe wcielenie Mogami. Japońskie fregaty typu 30FFM

Nowe wcielenie Mogami. Japońskie fregaty typu 30FFM

Konieczność zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi w obliczu zagrożeń stwarzanych przez floty Chińskiej Republiki Ludowej czy w mniejszym stopniu Korei...

więcej polecanych artykułów