Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2018-10-23 10:30:42

Pierwszy F-16V przekazany tajwańskim lotnikom

     Siły powietrzne Tajwanu otrzymały w ostatni piątek (19 października) pierwszy egzemplarz samolotu F-16 po wykonanych pracach w ramach programu modernizacyjnego Viper. Do końca roku w bazach tego wyspiarskiego kraju znaleźć się mają jeszcze trzy egzemplarze, cały program związany z przebudową 143 F-16 zakończy się przed 2022 rokiem.


 Pierwszy myśliwiec (F-16A n/b 6626) trafił do bazy Chiay, kolejne mają znaleźć się także w bazie Hualien. W ramach programu Viper pierwszym prototypem był właśnie F-16A Block 20 tajwańskich sił powietrznych, co miało miejsce 16 października 2015 roku w Fort Worth w Teksasie (F-16A n/b 6601).

 Program modernizacji posiadanych przez Tajwan samolotów F-16A/B Block 20 (dostawy z lat 1997-2001) zapoczątkowano przed kilku laty z zastosowaniem procedury międzyrządowej FMS. 28 września 2012 roku amerykański Departament Obrony zawarł z firmą Lockheed Martin kontrakt o wartości 1,85 mld USD na modernizację 143 tajwańskich F-16 (115 F-16A i 28 F-16B). Prócz dwóch prototypów modernizowanych w zakładach Lockheed Martin, pozostałe prace przejdą w ulokowanych na Tajwanie w zakładach Aerospace Industrial Development Corporation (AIDC). Łączna wartość programu Phoenix Rising wynosi 3,39 mld USD, jego zakończenie zaplanowano na 2023 rok, obecnie mowa o przyspieszeniu i realizacji „przed 2022 rokiem”. Każdego roku Tajwan ma pozyskiwać około 30 egzemplarzy zmodernizowanych myśliwców.

 Najważniejszą zmianą wprowadzoną w ramach modernizacji jest radiolokator klasy AESA Northrop Grumman AN/APG-83 SABR oparty w dużej mierze o stację znaną z najnowszego F-35. W F-16V zastosowano także nowy komputer misji MMC 7000AH, w kokpicie zainstalowano trzy monitory o wysokiej rozdzielczości (dwa o wymiarach 102 × 102 mm, trzeci o wymiarach 152 × 203 mm), pojawił się transponder systemu identyfikacji IFF AN/APX-126, zintegrowany system łączności głosowej i wymiany danych taktycznych Link 16, system nawigacji bezwładnościowej i satelitarnej LN-260 z modułem zabezpieczającym SAASM. Samolot przystosowano również do montowania konforemnych zbiorników paliwa, wykorzystania uzbrojenia nowej generacji (AIM-9X, AGM-154C, AGM-88B).

 Tajwan na ambitne plany związane z F-16. Zamierza bowiem utworzyć na swoim terytorium centrum serwisowo-remontowe na obszar Azji i Pacyfiku (w bliskim sąsiedztwie myśliwiec wykorzystywany jest w Tajlandii oraz Indonezji) dla F-16, co ma pozwolić na prowadzenie prac bez potrzeby wysyłki maszyn do Stanów Zjednoczonych. Realizacja programu Viper na potrzeby własnych sił powietrznych, niewątpliwie podnosi poziom lokalnych kompetencji, a wstępne zgody Amerykanów niezbędne dla projektu mają być już uzyskane.    

(Red.)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Serbska haubica samochodowa SORA

Serbska haubica samochodowa SORA

W ostatnich latach nastąpił silny rozwój samochodowych dział samobieżnych, które stały się ciekawą alternatywą dla haubic gąsienicowych. Rozwój koł...

więcej polecanych artykułów