Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2019-02-12 10:25:41

Naval Group partnerem australijskiego programu podwodnego

     Naval Group z dużym sukcesem. Po wskazaniu w kwietniu 2016 roku, długich i pełnych niepokoju negocjacjach wypracowujących założenia i zasady współpracy, 11 lutego podpisano porozumienie o partnerstwie (Strategic Partnering Agreement) na budowę 12 okrętów podwodnych Shortfin Barracuda. Australia rozbudowuje flotę podwodną także liczebnie, pozyskuje się bowiem następców dla 6 obecnie użytkowanych w Royal Australian Navy jednostek typu Collins.


  Chociaż stronami są Naval Group i rząd Australii, przy tej okazji Canberra gościła także francuską minister obrony Florence Parly. Co ciekawe, australijski program to próba łączenia francuskich i amerykańskich technologii, Lockheed Martin odpowiadać ma za okrętowy system walki, co dla RAN współpracującej na co dzień z US Navy, zaliczane jest do jednego z kluczowych wymogów.  

  Jak przystało na Australijczyków, przedsięwzięcie jest rozłożone w czasie i finansowo określone na poziomie nie  do przyjęcia w wielu krajach. Pierwszy okręt podwodny nowego pokolenia, HMAS Attack (tym samym typ Attack), użytkownik otrzymać ma po testach około 2034 roku, ostatnia w połowie wieku. Jednostki będą budowane w stoczni ASC w Osborne. Włączenie zasobów lokalnych przyczynić ma się do utworzenia 2800 miejsc pracy. Pierwsza grupa australijskich inżynierów już pracuje we Francji, kolejna wyjedzie do Europy w marcu br. Szacunki wskazują, że jednostki w 60% będą budowane lokalnie. Wartość australijskiego programu szacowana jest na 50 mld AUD.

  Według pierwotnych informacji francuska oferta zbudowana została z wykorzystaniem doświadczeń i zapewne niektórych przynajmniej elementów znanych z projektu Barracuda – budowanego na zlecenie Marine Nationale atomowego okrętu podwodnego. Koncepcja konkretnie dotyczyła jednostki nazwanej Shortfin Barracuda Block 1A (kolejne generacje odpowiednio 1B, 1C itd.) o długości 94 metrów i wyporności 4700 ton. W wydaniu australijskim oczywiście jednostka pozyska napęd konwencjonalny. Elektryczno-spalinowy napęd, zgodnie z oczekiwaniami morskich użytkowników, miał być uzupełnieniem dla systemu niezależnego od powietrza (AIP) – projektu również autorsko rozwijanego przez Naval Group. Ważnym australijskim wymogiem, który zobowiązał się spełnić francuski oferent, jest natomiast implementacja na okrętach Shortfin Barracuda amerykańskiego systemu dowodzenia i kierowania walką AN/BYG-1 i uzbrojenia w postaci torped Mark 48 Mod 7.

(Red.)

fot. Naval Group




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Program Skoshi Tiger, czyli F-5C w Wietnamie

Program Skoshi Tiger, czyli F-5C w Wietnamie

Powstanie F-5C było związane z działaniami zbrojnymi prowadzonymi we Wietnamie. W 1965 roku USAF wypożyczyło, w ramach programu noszącego nazwę Sko...

więcej polecanych artykułów