Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2019-06-11 13:13:43

Argentyna negocjuje zakup brazylijskich okrętów podwodnych

     To na razie wstępne porozumienie, niewiadomych jest dużo, choćby tych związanych z finansami, planami dotychczasowego użytkownika, czy choćby zgodami na transfer. Faktem jest, że w ostatnich dniach w Brazylii resorty obrony podpisały wstępne porozumienie mogące prowadzić do potencjalnej sprzedaży okrętów podwodnych typu Tupi (IKL-209-1400) do Argentyny.

Cztery brazylijskie Tupi trafiły do służby w latach 1989-1999, piąty, zmodyfikowany 1400Mod kilka lat później. Na zdjęciu prototypowy Tupi (S-30). fot. MW Brazylii

 Podczas seminarium obronnego i bezpieczeństwa odbywającego się w brazylijskiej ambasadzie w Argentynie, argentyński szef resortu obrony Oscar Aguada i jego brazylijski odpowiednik Fernando Azevedo e Silva poinformowali o podpisaniu porozumienia (deklaracja intencji) o szerokiej współpracy. Jeden z punktów dotyczy obszaru konwencjonalnych okrętów podwodnych, w tym możliwości ich budowy, naprawy i serwisowania oraz co ważne, przeanalizowanie możliwości transfery okrętów typu IKL z brazylijskiej do argentyńskiej marynarki wojennej.

 Zmagająca się z konsekwencjami katastrofy okrętu podwodnego ARA San Juan argentyńska marynarka wojenna rozważa zakup nawet czterech brazylijskich okrętów podwodnych IKL-209-1400 (opracowany i zbudowany w Niemczech typ 209/1400). W przypadku dojścia do porozumienia, jeszcze w tym roku dwie jednostki miałyby trafić na remont do argentyńskiej stoczni Tandanor, los kolejnych byłby przedmiotem dodatkowych analiz. Katastrofa San Juan to jedno, ogólnie jednak sytuacja argentyńskiej floty podwodnej jest zła. Niejasny status operacyjny posiada bliźniaczy do San Juan okręt ARA Santa Cruz, wycofano natomiast weterana z czasów wojny falklandzkiej ARA Salta (typ 209). Stąd szukanie rozwiązania, przy przyjaznym nastawieniu brazylijskiego prezydenta Bolsonaro. Pojawiają się jednak pytania o źródła finansowania tego transferu, samego zakupu okrętów (w mediach brazylijskich pojawiają się informacje pochodzące choćby z ostatnich wizyt peruwiańskich marynarzy i ich propozycji 75/80 mln USD za okręt Tupi), ale także i programu szkolenia argentyńskich załóg. Pozostaje także kwestia zgód na transfer technologii związanych z amerykańskim systemem dowodzenia czy uzbrojeniem. Jak wiadomo, Wielka Brytania nie będzie sprzyjać wzmacnianiu argentyńskiej floty podwodnej.

 Argentyna to jedno. Dla brazylijskiej floty sytuacja ze sprzedażą także nie wydaje się optymalną. Pierwszy okręt podwodny nowej generacji typu Riachuelo (budowany lokalnie francuski Scorpene, trzy kolejne w różnym stadium budowy) w praktyce trafić ma do służby w roku przyszłym, ale dużo więcej czasu zajmie osiągnięcie przez prototyp budowanej serii statusu operacyjnego (pojawia się 2023 rok).

 Program budowy okrętów podwodnych typu 209/1400 dotyczył pięciu jednostek, budowanych w Niemczech, z udziałem brazylijskim i jedynie w Brazylii. Obecnie Marinhe de Brasil w pełni dysponuje zmodernizowaną (typ 1400Mod) lokalnie Tikuną (S-34). W 2021 roku przewiduje się skierowanie na modernizację okrętu podwodnego Tupi (S-30), aby mógł pływać do pierwszych lat 30., w tym samym roku modernizację miałby zakończyć Tamoio (S-31), aby operacyjnie pływać do 2028 roku. Na swój los czekają dwa ostatnie okręty typu Tupi: Timbira (S-32) i Tapajo (S-33). Obecnie ma być analizowana możliwość ich modernizacji w ramach budżetu określanego na 60 mln USD. Brazylijskie okręty typu Tupi znajdują się w różnym stanie, ale są generalnie jednostkami nowymi, prócz Tikuny wprowadzonej w 2005 roku, pozostałe podniosły banderę w latach 1989-1999.

(MC)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Bezzałogowy General Atomics MQ-1C Gray Eagle

Bezzałogowy General Atomics MQ-1C Gray Eagle

Rok 2002 przyniósł dwa bardzo istotne wydarzenia dla przyszłości floty systemów bezzałogowych US Army. Jednym z nich było rozpoczęcie dostaw, pocho...

więcej polecanych artykułów