Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2020-08-21 12:07:11

Początek programu następcy Super Hornetów

     Bez przesadnego rozgłosu amerykańska flota formalnie rozpoczęła proces mający na celu wprowadzenie do służby nowej maszyny wielozadaniowej. Ta zastąpi w przyszłości obecnie użytkowane samoloty F/A-18E/F Super Hornet oraz EA-18G Growler. Przejawem rozpoczęcia prac w tym kierunku jest utworzenie biura (PMA-230) programu Next Generation Air Dominance (NGAD). Co ciekawe, te zostało utworzone jeszcze w maju bieżącego roku. Przypomnijmy również, że jeszcze w 2019 roku przeprowadzona została w ramach wspomnianego programu analiza alternatyw.

   Według planów US Navy następca Super Hornetów powinien wejść do służby w latach 30. obecnego stulecia. Fot. US Navy.

   Według źródeł US Naval Institute amerykańska flota miała już rozpoczać także wstępne rozmowy z producentami. Wedle założeń, nowa maszyna, która miałaby służyć na lotniskowcach równolegle z F-35C, miałaby wejść do służby w latach 30. obecnego wieku. Przy czym US Navy ma zależeć na maksymalnym skróceniu prac badawczo-rozwojowych i jak najszybszym wprowadzeniu nowego samolotu do służby. W dużej mierze jest to uwarunkowane szybszym niż pierwotnie zakładano tempem eksploatacji Super Hornetów. Nowa maszyna załogowa najprawdopodobniej miałaby mieć promień działania na poziomie 1852 km. Zgodnie z przewidywaniami miałaby również ściśle współpracować z BSP wypełniającymi rolę "lojalnego skrzydłowego".

   US Navy ma poszukiwać samolotu zaprojektowanego od podstaw, nie zaś bazującego na wcześniejszych projektach. Niewątpliwie problemem w takim przypadku mogą okazać się koszty prac i ograniczenia budżetowe. Według opublikowanego w styczniu 2020 roku raportu CBO (Congressional Budget Office), koszty zastąpienia w latach 2032-2050 samolotów F/A-18E/F mogą sięgnąć 67 mld USD. Dodatkowe 22 mld USD pochłonąć może wdrożenie następcy samolotów EF-18G. Przy czym wspomniane szacunki kosztów nie obejmują całego niezbędnego wyposażenia (np. modernizacji zasobników zakłócających) i uzbrojenia. O zamówienia ze strony floty konkurować będą najprawdopodobniej Boeing, Lockheed Martin oraz Northrop Grumman. Jak narazie jednak nie ujawniono, kiedy można spodziewać się wystosowania zapytań o informacje. 

(MG)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Interoperacyjność to za mało. Wielodomenowe systemy dowodzenia na przykładzie  IBCS

Interoperacyjność to za mało. Wielodomenowe systemy dowodzenia na przykładzie IBCS

Era cyfrowa odciska swoje piętno także na środowisku pola walki. Pojawiają się nowe zagrożenia, a dla dowódców także nowe możliwości w prowadzeniu ...

więcej polecanych artykułów