Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2014-01-09 10:17:23

US Navy testuje Tritona i skłania się ku większym bezpilotowcom bojowym

     Northrop Grumman poinformował, że testy bezałogowego systemu rozpoznawczego MQ-4C Triton klasy HALE dla US Navy są "na półmetku". Od 22 maja 2013 roku do 6 stycznia 2014 roku pierwszy prototyp Tritona odbył dziewięć lotów w łącznym czasie 46 godzin. Łącznie marynarka chce zakupić 68 sztuk MQ-4C, ilość ta pozwoli na jednoczesne utrzymanie w stanie natychmastowej gotowości 20 maszyn, dla tzw. pięciu obszarów rozpoznania. Druga maszyna prototypowa MQ-4C ma odbyć pierwsze loty wiosną br.

  Jednocześnie przedstawiciele amerykańskiej marynarki wojennej sugerują, żeby nowe bojowe maszyny bezzałogowe, powstające w ramach programu Unmanned Unmanned Carrier-Launched Surveillance and Strike (UCLASS), powinny być większe i cięższe - skutkować ma to zwiększeniem ich mozliwości bojowych. Wydaje się to zrozumiałe, skoro maszyny bezpilotowe mają uzupełnić, a nie zastąpić pokładowe samoloty bojowe F-35 Lighting II. "Rozmawiamy o wielkości Tomcata" - powiedział jeszcze pod koniec zeszłego roku kontradmirał Mike Manazir z szefostwa operacji morskich marynarki.

  Dodał, że masa całkowita BSP ma oscylować wokół 70-80 tys. funtów, co można ocenić jako 30-40 ton. Zwiększenie rozmiarów ma być podyktowane potrzebą zwiększenia ilości zabieranego uzbrojenia lub innego ładunku, np. paliwa. W tym ostatnim przypadku bezzałogowce UCLASS miałyby służyć jako maszyny tankowania powietrznego dla myśliwców F-35C lub F/A-18E/F Super Hornet, przenosząc do 9 ton paliwa do wydania, przy zapasie wystarczającym na 7,5 godziny lotu. Maksymalna długotrwałość misji ma sięgać 14 godzin. Poza tym funkcjonuje wymaganie, żeby UCLASS służyć miały jako platformy do startu rakiet, które będą prowadzone następnie przez F-35C lub F/A-18E/F. BSP mają być kontrolowane z pokładu lotniskowca, z którego startują lub przez operatorów samolotów AEW&C E-2D Hawkeye. US Navy chce zakończyć proces wdrożenia bezpolotowych maszyn bojowych do linii do 2030 roku.

 Zmiana wymagań może spowodować, że obecny demonstrator Northrop Grumman X-47B posiada zbyt małe możliwości, w szczególności udźwig i długotrwałość lotu. Dowództwo US Navy przygotowuje obecnie nowe wymagania dla bojowych BSP, które nota bene powstają na bazie prób z X-47B prowadzonych w zeszłym roku. Zgodnie z oczekiwaniami, ostateczna koncepcja UCLASS ma zostać opublikowana do końca 2014 roku, a latające demonstratory powinny powstać do 2019-2021 roku. Zamiar uczestnictwa w kolejnym etapie rozwoju programu wyraziły firmy Northrop Grumman, General Atomics, Boeing i Lockheed Martin.

(TK)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Narew to polska rzeka, Narew to polski system przeciwlotniczy

Narew to polska rzeka, Narew to polski system przeciwlotniczy

System rakietowy obrony przeciwlotniczej krótkiego zasięgu Narew należy do tej grupy polskich programów modernizacyjnych, wcale nie tak mało liczne...

więcej polecanych artykułów